Waarom een portfolio site niet genoeg is

Veel kunstenaars en creatieven hebben een portfolio site. Logisch, je werk laten zien is belangrijk. Maar om aan klanten te komen is een site met alleen een portfolio niet genoeg.

Verplaats je maar eens in een klant. Die komt nietsvermoedend op jouw site, denkt (hopelijk) “wat een mooi werk”, maar eerlijk gezegd heeft hij verder geen idee wat hij op jouw site kan doen. Kan hij werk kopen? Werk je ook in opdracht? Hij heeft geen idee en moet gaan zoeken naar informatie. En dat is niet goed.

Hoe dan wel?

1. What’s in it for me?

Een klant die op jouw site komt beslist in een paar seconden of hij op jouw site blijft of dat hij weer verder surft. Aan jou de schone taak om hem binnen die paar seconden duidelijk te maken wat jij doet en wat je voor hem kunt betekenen.

Je hebt daar verschillende plekken voor op je site. Je kunt een heldere pay off in je header zetten of je maakt een slider met tekst erin. Over dat laatste is overigens wel wat discussie, veel online marketeers zeggen dat sliders niet effectief zijn en dat je ze beter weg kunt laten.

Ook testimonials van klanten en opdrachtgevers kunnen duidelijk maken wat jij voor iemand kunt doen. Testimonials, zoals hier rechts op de pagina, hebben daarnaast als voordeel dat ze ook laten zien dat mensen blij met je zijn en dat vergroot weer het vertrouwen in jou.

En natuurlijk moet je ook in de tekst op je homepage aangeven wie je bent, wat je doet en wat jij voor je bezoeker kunt doen.

2. Wie ben jij?

Bij zaken doen, of dat nou werk verkopen is of opdrachten binnen halen, is vertrouwen heel belangrijk. Daarnaast moeten mensen het je ook gunnen. Jij bent daar dus een heel belangrijke factor in. Als mensen weten wie je bent, waar je vandaan komt en waar je voor staat wek je vertrouwen. Een goede site heeft dan ook altijd een persoonlijke pagina (met een foto!) met een persoonlijk verhaal over wie jij bent.

En maak dat verhaal ook echt persoonlijk. Een droge opsomming van wat je allemaal gedaan hebt is niet interessant (dat kun je altijd nog in een cv zetten), het gaat echt om jouw persoonlijke verhaal. Dat vinden mensen niet alleen interessant, het geeft bezoekers ook de mogelijkheid om een connectie met jou te voelen. En dat maakt weer dat ze je eerder vertrouwen. En eerder zaken met je zullen doen. Schrijf dat verhaal alsjeblieft in de ik-vorm! Je ziet nog wel eens persoonlijke verhalen die in de 3e persoon geschreven zijn. Ik vind dat altijd wat gekunsteld overkomen en bovendien schept het afstand.

3. Zorg dat je benaderbaar bent

Mensen zijn gewend dat ze heel makkelijk contact op kunnen nemen en kunnen reageren op wat ze zien. Geef je bezoekers ook die mogelijkheid door social media knoppen op te nemen (zowel om contact met jou op te nemen als om info te delen). Dat maakt je benaderbaar en zorgt er ook voor dat mensen je kunnen volgen en op de hoogte blijven van waar je mee bezig bent.

deelknoppen

4. Call to Action

Een bezoeker op je site scant de tekst en dan is het handig om hem een handje te helpen. Dat doe je door je teksten kort en helder te houden en door met duidelijke koppen en tussenkoppen te werken, daarnaast kun je ook een Call to Action button opnemen in je tekst. Dat hoeft niet persé super commercieel te zijn, het kan ook gaan om een oproep om contact op te nemen. Je kunt op DaButtonFactory heel makkelijk zelf een call to action button maken.

Photocredit: Caro’s Lines via photopin cc

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.