Waarom focus belangrijk is ook al zegt je gevoel iets anders

Hoe leuk zou het niet zijn, als je als ondernemer ‘alles’ kunt doen wat je leuk vindt! Kiezen is niet makkelijk en soms zelfs ook een beetje eng (kies ik wel het goede?) en met al je talenten en interesses is het eigenlijk veel aantrekkelijker om helemaal niet te kiezen. Logisch! Dat je wel moet als ondernemer, ook in de creatieve sector, is dan ook niet echt een populaire boodschap. Maar wel een belangrijke! Als je niet kiest, of in ieder geval een rode draad aanbrengt in wat je doet, wordt het voor jouw potentiële klanten heel lastig om te snappen waarvoor ze terecht kunnen bij jou.

Meneer X

Neem nou meneer X. Hij tekent, schildert, fotografeert en is ook nog webdesigner. Op zich best een logisch pakketje zou je denken: het heeft allemaal met beeld te maken. Maar daar houdt het dan ook mee op. Een klant die op zoek is naar een focusgoede webdesigner zal niet snel bij meneer X uitkomen: te versnipperd en hoe goed is die meneer X nu helemaal in dat designen? Je kunt je als klant nog wel voorstellen dat hij misschien fijne illustraties kan maken voor op je site, maar daar was je nou net niet naar op zoek. Je wilt namelijk gewoon een echt goede website en die laat je het liefst door iemand bouwen met verstand van zaken. Toch?

Legio voorbeelden

En zo zijn er legio voorbeelden. Nogmaals, ik snap dat je meerdere dingen leuk vindt om te doen, daar heb ik zelf ook een handje van, maar geloof me: het is echt niet handig!

 

Nog even schetsen hoe klanten tot jou komen:

>> 1e ring: jouw eigen netwerk, de mensen die jou kennen en je iets gunnen. Ben je bijv. fotograaf, dan komen deze mensen voor de meest uiteenlopende zaken bij jou. Je bent immers fotograaf, dus je kunt hun huwelijk fotograferen, maar ook de portretfoto’s maken voor op LinkedIn of die bedrijfsreportage.

>> 2e ring: de via via mensen. De mensen die bij jou komen via mond tot mond reclame. Hartstikke fijn natuurlijk! Klanten, vrienden en familieleden bevelen jou aan. Ook vanuit deze ring komt er waarschijnlijk van alles op je af.

>> 3e ring: de mensen die jou niet kennen. Als je wilt kunnen leven van je bedrijf moet je het toch echt hebben van deze 3e ring. Hier zit je groei (ook in de 2e ring, maar dat gaat vaak langzaam). Voor deze mensen is het super belangrijk dat je heldere keuzes maakt in wat je doet. Zij kennen jou immers niet en hebben alleen maar jouw online aanwezigheid om op af te gaan. Voor hen is professionaliteit (wat al snel samengaat met specialisatie en dus met keuzes maken) een eerste keuzemoment.

Mag ik dan echt niks anders meer doen?

Natuurlijk wel. Vooral voor die 3e ring is het belangrijk dat je heldere keuzes maakt en uitdraagt. Maar dat wil niet zeggen dat je achter de schermen niet ook andere dingen kunt doen. Alleen laat je die aan de voorkant niet zien.

Een voorbeeld: je bent portretfotograaf en je richt je op de zakelijke markt. Je hebt net iemand gefotografeerd van een groot bedrijf en en passant vraagt deze man of je ook tijd zou hebben voor een bedrijfsreportage. Het is niet je core business, maar het is een heel leuk bedrijf en je houdt ook wel van wat afwisseling. Je besluit de opdracht dus aan te nemen. In je portfolio op je site neem je echter alleen de portretfoto’s op, niet de bedrijfsreportage. En als hij dan ook nog zijn bruiloft willen laten fotograferen? Als je daar zin in hebt zou ik het doen, heb je dat niet: lekker aan je voorbij laten gaan.

Vertrouwen

Zaken doen heeft ook met vertrouwen te maken. En klanten vertrouwen nu eenmaal sneller iemand die gespecialiseerd is. Ik snap dat wel, ik ga zelf ook liever naar iemand waarvan ik zeker weer dat die verstand van zaken heeft. Als je iemand kent kun je dat beter inschatten, als je iemand niet kent (3e ring) wordt dat al snel een heel ander verhaal. Daarom is het zo belangrijk om naar buiten toe heldere keuzes te maken en je kennis en kunde te laten zien. Keer op keer. Zodat potentiële klanten gaan snappen waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Zodat jij de aangewezen persoon wordt om naar toe te gaan mochten ze jouw dienst of product nodig hebben.

Ik ben benieuwd: heb jij heldere keuzes gemaakt in wat je doet en voor wie? 

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/foh1A” text=”Wil je geen blog meer missen? Schrijf je in en ontvang direct een gratis Twitter handleiding ” color_override=””]

photo credit: h.koppdelaney via photopin cc

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

14 + dertien =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.