online marketing

Waarom werkt jouw online marketing niet?

Online marketing wordt alleen maar belangrijker, soms lijkt het zelfs wel de enige manier om potentiële en bestaande klanten te bereiken. Voor een deel is dat waar, voor een deel ook niet, ‘echt’ contact en offline marketing zijn nog steeds belangrijk om je klanten te bereiken en te betrekken bij wat je doet. Want dat is uiteindelijk wat je wilt: klanten betrekken die jou gaan volgen, op de hoogte willen blijven van waar je mee bezig bent en die op den duur klant worden (en blijven) Maar wat als jouw online marketing niet werkt? Dan heb je toch echt een probleem.

Wat zet je in?

  • social media
  • je website
  • bloggen
  • nieuwsbrief

En in welke fase?

Een klant die jou en jouw product//dienst voor de 1e keer tegenkomt, is maar heel zelden gelijk zo enthousiast dat ie een aankoop doet. Meestal moet hij daar eerst een aantal fases voor doorlopen.

  1. Hij moet jou leren kennen
  2. Hij moet je geen herkennen
  3. Hij moet moet zich betrokken gaan voelen bij jou en je gaan vertrouwen

De eerste fase

In deze fase, waarin mensen jou moeten leren kennen, spelen social media, bloggen en je website een belangrijke rol.

Bij Instagram bijvoorbeeld werken de hashtags heel goed om mensen te attenderen op jouw werk en op jouw bestaan. Hashtags fungeren immers als zoekwoorden en als jij je hashtags goed en consequent inzet, komen de juiste mensen bij jou terecht.

Ook je website speelt in deze fase een belangrijke rol. Mensen komen echter niet ‘zo maar’ op jouw website, daar heb je bijvoorbeeld goede SEO voor nodig, zodat mensen jou ook op je website vinden middels zoekwoorden. Bloggen helpt hierbij. Niet alleen staat er regelmatig verse content op je website (is Google gek op), ook kun je je zoekwoorden regelmatig terug laten komen in de blogs op je website, wat een grotere kans geeft dat nieuwe bezoekers jou weten te vinden.

In de 2e fase

Ook in de 2e fase spelen social media, bloggen en je website een belangrijke rol

In de 2e fase gaat het vooral om herkenning. Je moet als het ware ‘blijven plakken’. Mensen moeten jou en je werk gaan herkennen, ook als ze het out of the blue tegenkomen.

Dat doe je ondermeer door regelmatig te posten (liefst elke dag) en door consistent te zijn in wat je post, zodat je timeline een duidelijke rode draad laat zien. Zowel inhoudelijk als in beeld.

Dat hoeft niet te betekenen dat het saai wordt op jouw social media, je helpt mensen simpelweg te snappen wat je doet, wie jij bent en wat je belangrijk vindt. Je zet social media in waar jouw doelgroep actief is en ook je website en bloggen blijven belangrijk.

Zoek naar een mix van onderwerpen waar je over kunt schrijven:

  • je werk dat af is,
  • het proces van het maken van je werk,
  • persoonlijke verhalen,
  • blogs//artikelen van anderen die belangrijk zijn voor jou en interessant zijn voor je doelgroep,
  • kunstenaars//mensen die jou inspireren etc.

In de 3e fase

In de 3e fase gaat je nieuwsbrief een grotere rol spelen en wordt bloggen (nog) belangrijker. Met social media blijf je natuurlijk gewoon doorgaan.

Als je hebt over Instagram hebt, wordt het steeds zinvoller om met Stories aan de gang te gaan. Stories zijn immers vooral bedoeld om betrokkenheid te creëren en -ik moet zeggen- dat werkt ook echt heel goed. Het is een mooie plek om meer van je persoonlijke leven te delen en om het proces achter het werk te laten zien. Je werk dat af is, post je dan op je ‘normale’ timeline. Op zie manier is het ook makkelijker om een herkenbare, consistent timeline neer zetten op Instagram.

Deze laatste fase – mensen moeten zich betrokken gaan voelen – is de moeilijkste fase om online voor elkaar te krijgen. Maar het kan wel! Je hebt overigens ‘stiekem’ al flink aan betrokkenheid gewerkt door regelmatig en consistent te posten en door te bloggen, maar je kunt nog wel een stapje verder.

Met je nieuwsbrief bijvoorbeeld. Het fijne van een nieuwsbrief, is dat je er vanuit kunt gaan dat je abonnees geïnteresseerd zijn in jou en in wat je doet, anders zouden ze zich niet hebben ingeschreven, dus die mensen heb je ‘binnen’. Die betrokkenheid kan echter ook weer verdwijnen. Stuur regelmatig een nieuwsbrief (maar niet te vaak, wekelijks is overkill) met interessant nieuws, verhalen achter de schermen en geef de inhoud van je nieuwsbrief altijd een persoonlijke insteek zodat mensen je nog beter leren kennen.

En dan? Wat kan er mis gaan?

Als ik eerlijk ben? Best veel en dat is zonde van alle energie en tijd die je in je online marketing stopt. Ik heb de grootste ‘missers’ op een rijtje gezet voor je:

Je hebt geen idee wie je doelgroep//ideale klant is.

Veel mensen vinden het moeilijk om een keuze te maken voor een bepaalde doelgroep. Maar als je je richt op ‘iedereen’, bereik je niemand. Simpelweg omdat niemand zich aangesproken voelt.  Als je je ‘ideale klant’ goed kent, weet je niet alleen wat hij interessante info vindt of met welke vragen hij rondloopt, je weet ook welke social media hij gebruikt. Toch fijn dat jij niet al je energie op bijv. Facebook richt terwijl je klant eigenlijk voornamelijk op LinkedIn actief is.

Een fijne manier om je ideale klant in kaart te brengen is het maken van een empathy map:

Of als je liever leest: lees dan deze korte blog over het maken van een empathy map

Je post niet consistent of op de verkeerde platforms.

Lijkt me duidelijk (zie het vorige punt)

Je bent niet bezig met SEO

SEO lijkt ingewikkeld en als je het heel serieus aan wilt pakken, heb je ook best veel kennis nodig. Maar de basis is gelukkig redelijk simpel en daar kom je al een heel eind mee. In deze blog (die ook voor niet-fotografen handig is) staan de basics op een rijtje. Eén belangrijk punt alvast: je schrijft voor je lezer, niet voor Google. Een tekst die propvol zoekwoorden zit, leest niet prettig en zorgt er uiteindelijk alleen maar voor dat je je bezoeker wegjaagt. Schrijf dus met je ideale klant in je achterhoofd en schrijf over de onderwerpen die hij/zij interessant vindt. En ook hier weer: kies voor een persoonlijke insteek bij wat je schrijft.

Heb je een WordPress website? Gebruik dan de YOAST plugin om je te helpen met het verbeteren van je SEO.

Je laat jezelf niet zien

Veel creatieven (en ongetwijfeld ook niet-creatieven) vinden het lastig om zichzelf te laten zien. Dat voelt kwetsbaar, mensen kunnen er wat van vinden en daarbij: waarom zouden ze het interessant vinden? Ik hoop dat ik hierboven duidelijk heb kunnen maken waarom het wel degelijk belangrijk is. Persoonlijke verhalen zorgen voor betrokkenheid, waarom zou iemand zich betrokken voelen bij een persoon waarvan hij geen idee heeft wie het is en waarom hij doet wat hij doet….

Voor wie liever leest, ik schreef eerder ook al blogs over dit onderwerp

Een persoonlijke bio op je website? Ja graag!

5 tips voor een persoonlijke bio

Je blogt niet

Bloggen is een belangrijk middel dat je in kunt zetten in elke fase van het proces. Nu is niet iedereen een geboren schrijver, maar bloggen is wel iets dat je kunt leren, bijvoorbeeld door het regelmatig te doen (en feedback te vragen als je je onzeker voelt over wat je schrijft).

8 tips voor het schrijven van een goede blog

Waarde

Online marketing is GEEN reclame, het gaat om het delen van waardevolle content. Van informatie waar jouw ideale klant behoefte aan heeft, die hem interesseert. Belangrijk om content te delen die daarbij aansluit, of het nu om social media, je website, je blogs of je nieuwsbrief gaat.

Promotie

Je kunt natuurlijk wel aan promotie doen. Sterker nog, het is een beetje zonde als niemand weet dat je een blog hebt geschreven omdat je dat nergens gedeeld hebt. Is dat dan geen geen reclame? In principe wel natuurlijk, maar je attendeert mensen op de waardevolle content die jouw blog te bieden heeft. Voel je dus niet beschroomd om daar melding van te maken op social media of in je nieuwsbrief!

En ja, het is veel werk….

Laten we er niet omheen draaien, het is veel werk om dit allemaal goed te doen en bij te houden. Ik kan alleen maar hopen dat je het leuk gaat vinden en als onderdeel van je bedrijfsvoering gaat zien (wat het ook is) Wat helpt, is als je voor jezelf een haalbare planning  maakt. Maandag marketing-dag bijvoorbeeld of elke dag een uurtje in de ochtend. Net wat voor jou werkt. Doorzetten is belangrijk en daar helpt een haalbare planning bij. Het heeft weinig zin om van alles op poten te zetten om na een maand weer te stoppen (wat nogal eens het lot is van nieuwsbrieven). Ik heb zelf de mazzel dat ik het leuk vind om ermee bezig te zijn, maar – geloof me- dat heeft ook echt wel even geduurd. Wat daarbij absoluut geholpen heeft, is dat het werkt. Ik krijg bijna al m’n klanten binnen via social media, m’n blogs en Google. En dat is fijn. Ik heb weliswaar ander werk dan jij, maar dat maakt voor het bouwen van een betrokken netwerk niet zo veel uit, dat werkt voor mij precies hetzelfde en is voor jou èn voor mij even belangrijk.

Ik ben overigens onlangs begonnen om (simpele) filmpjes te maken die ik deel op social media en op  m’n website. Niet alleen heel leuk om te doen, maar ook een goede manier om kennis te delen, mensen een indruk van mij en m’n expertise te geven en om af te kunnen wisselen tussen tekst (blogs) en beeld (filmpjes). Leek me geen overbodige luxe na meer dan 10 jaar bloggen… Misschien ook iets om over na te denken en verschillende content vormen te gebruiken?

Heel veel succes! En mocht je nog vragen of aanvullende tips hebben, ik hoor het graag!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.