Wat Jehova’s gemeen hebben met andere slechte verkopers

Vandaag zwierf er weer eens een plukje Jehova’s door de straat. En terwijl ik ze zo rond zag lopen en nergens gehoor zag krijgen viel me op dat ze zo’n beetje alles fout doen wat je maar fout kunt doen als verkoper.

No-Salespeople-Sign

1. Een product waar niemand op zit te wachten

Als jouw product of dienst niet aansluit bij de behoefte of het probleem van de klant, kun je nog zo veel deuren langsgaan, aansluiting zul je niet vinden en je zult niks verkopen.
Open deur? Je zult de (kleine) ondernemers de kost moeten geven die helemaal niet onderzoeken wat de behoefte van de klant is of die geen idee hebben hoe hun product aansluit bij hun klant. Maar stel je eens voor wat er zou gebeuren als de wereld inderdaad binnenkort zou vergaan. Ik durf je op een briefje te geven dat de boodschap van de Jehova’s ineens enorm in populariteit zou stijgen. En wat zou er gebeuren als jouw product echt in de behoefte van een klant zou voorzien?

Bij creatieven is het afstemmen van je product op het 1e gezicht misschien wat lastiger dan wanneer je brood verkoopt. Maar dat wil niet zeggen dat jouw product of dienst niet in een behoefte kan (en moet) voorzien. En dat geldt niet alleen voor toegepaste vormen van creativiteit, maar ook voor ‘echte’ kunst! Mensen kopen (o.a.) kunst omdat ze zichzelf willen onderscheiden, omdat ze hun persoonlijkheid uit willen drukken, omdat ze iets moois boven de bank willen of omdat ze kunst als een goede belegging zien. Daar kun je lacherig over doen, maar als die klant die behoefte niet had werd er helemaal geen kunst meer verkocht.

Kortom, als jij de behoefte van je klant kent kun je daar makkelijker op aansluiten en heb je meer kans op slagen als je iets wilt verkopen. Hoe je achter die behoefte komt? Gewoon, door vragen te stellen en te luisteren!

2. Ze stellen geen vragen

Jehova’s zijn zo overtuigd van hun eigen gelijk dat ze geen (open) vragen stellen. Ze hebben een vast stramien in hun hoofd (zondige mensen overtuigen en bekeren) en zijn totaal niet geïnteresseerd in wat jij denkt of voelt. Niet echt slim. Eén van de belangrijkste eigenschappen die je als verkoper in moet zetten, is nieuwsgierigheid en betrokkenheid. Je moet aansluiting zoeken bij waar je klant mee bezig is en daar kom je alleen maar achter door het gesprek aan te gaan. En dat kun je alleen maar doen door open, geïnteresseerde vragen te stellen. En natuurlijk door te luisteren naar de antwoorden.

3. Ze luisteren niet

Jehova’s luisteren niet naar wat jij te zeggen hebt, dat maakt hen (o.a.) zo irritant. De kunst van het verkopen begint bij heel goed luisteren. Luisteren naar wat je klant nodig heeft. Vragen stellen, niet gelijk met jouw visie of oplossing op de proppen komen. Mensen vinden het fijn als er naar ze geluisterd wordt, dan voelen ze zich serieus genomen. En gelijk hebben ze!

De Jehova’s zijn verloren denk ik, maar jij kunt wel een goede verkoper zijn of worden. Zo moeilijk is het niet!

2 antwoorden
  1. francien
    francien zegt:

    Ha Marca,

    Lekker pittig inzet, roept gelijk wat op! Mijn ervaring met jehova’s zijn wel iets anders in die zin vind ik je nogal generaliserend. Ik heb namelijk wel de ervaring van een luisterende jehova (geheel tegen mijn verwachting in). In ieder geval stem je me wel tot nadenken en dat zal ongetwijfeld je bedoeling zijn!

    Groet Francien

    Beantwoorden
    • Marca
      Marca zegt:

      Hoi Francien,

      Natuurlijk zijn er ook Jehova’s die wel luisteren, net zoals er goede en slechte verkopers zijn 😉 Een beetje chargeren om een punt te maken! Dat mag wel toch?

      Groet, Marca

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.