Wie is jouw ideale klant?

Weet jij wie jouw ideale klant is? Weet je wat haar/hem beweegt, wat zijn/haar behoeften zijn? Nee? Belangrijk om te weten!

In de online training ‘Hoe kan ik geld verdienen als creatief’, die op dit moment loopt, wordt er veel over dit onderwerp gediscussieerd. Het is ook lastig, misschien heb je wel meerdere ideale klanten of doelgroepen. Toch is het belangrijk dat je een keuze maakt.

Een heel specifieke klant (doelgroep) onderscheiden heeft een aantal voordelen:

* je kunt makkelijk onderzoeken waar hun behoefte ligt

* je kunt jezelf makkelijk tot expert ontwikkelen

* je kunt je marketing heel gericht doen

Denk dus goed na over je doelgroep! En hou je doelgroep niet te algemeen. Dus niet: iedereen die van theater houdt, maar bijvoorbeeld: jongeren op de middelbare school die geïnteresseerd zijn in maatschappelijke ontwikkelingen, maar die eigenlijk nooit naar theater gaan.

Een heel fijn model dat je kan helpen om je ideale klant voor jezelf goed in kaart te brengen is de zogenaamde Empathy Map. Als je op deze manier je ideale klant hebt beschreven zul je merken dat het straks veel makkelijker (en logischer) is om te zien hoe je je marketing in moet richten om succesvol je doelgroep te bereiken. Je kunt dit model natuurlijk ook gebruiken als je bezig bent met bijvoorbeeld pitchen voor een opdracht, om je potentiële opdrachtgever goed in kaart te brengen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Empathy Map

In een ‘empathy map’ geef je je favoriete klant gestalte. Je begint met het beschrijven van je ideale klant met de standaard gegevens als sexe, leeftijd, opleiding, werk e.d.  Bijvoorbeeld: Peter, een jongen van 16 die op de HAVO zit. Peter houdt niet persé van theater, maar is wel bezig met maatschappelijke ontwikkelingen. Ook houdt hij veel van muziek.

Als je een goed beeld hebt van je ideale klant geef je vervolgens antwoord op onderstaande vragen.

* See
Wat ziet jouw klant in haar omgeving?
Hoe ziet dat er uit? Wat omgeeft haar? Wie zijn haar vrienden? Welke aanbiedingen krijgt ze graag? Welk probleem ziet ze?

* Hear

Hoe beïnvloedt de omgeving jouw klant? Wat zeggen haar vrienden? Wat beïnvloedt haar echt en hoe? Welke media kanalen beïnvloeden haar?

* Think & Feel

Probeer te schetsen wat er in haar hoofd omgaat. Wat is echt belangrijk voor haar? Wat beweegt haar? Waar ligt ze ’s nachts van wakker? Probeer haar dromen en verlangens te beschrijven.

* Say & Do

Probeer je voor te stellen wat jouw klant zegt of hoe ze zich in de buitenwereld gedraagt. Hoe is haar houding? Wat vertelt ze aan anderen? Denk ook goed na over het mogelijke verschil tussen wat ze zegt en wat ze echt voelt.

* Pain

Wat zijn haar grootste frustraties? Welke obstakels zijn er om te bereiken wat ze echt wil of nodig heeft? Welke risico’s durft ze niet te nemen?

* Gain

Wat wil ze echt bereiken? Hoe meet ze succes? Bedenk welke strategiën ze gebruikt om haar doelen te bereiken

Deze aardige Amerikaanse vrouw laat zien hoe je een empathy map kunt gebruiken. Ze gebruikt net wat andere vragen, maar je snap wel wat ze doet!

Deze inhoud is geblokkeerd, je moet cookies accepteren als je de inhoud wilt zien...

 

 

4 antwoorden
  1. Inge Leonora-den Ouden
    Inge Leonora-den Ouden zegt:

    Geen reacties hier? OK, dan van mij. Ik ga nu een ’empathy map’ maken van mijn ‘ideale klant’. Bedankt, Marca, voor deze handvatten!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

11 − 3 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.