Zorg voor zichtbaarheid!

Regelmatig verbaas ik me over kunstenaars //creatieven die weinig tot geen gebruik maken van social media en online marketing. Met verbazing, omdat ik er van overtuigd ben dat je ontzettend veel kunt bereiken als je het wel doet. Zorg voor zichtbaarheid, bouw een community om je heen en creeër betrokkenheid. Als je het mij vraagt draait het daarom.

Zichtbaarheid

Om maar met het eerste te beginnen: zichtbaarheid heb je tegenwoordig zelf in de hand. Moest je ‘vroeger’ enorm veel moeite medium_230377281doen om een artikel in een blad te krijgen, nu maak je zelf een blad. Op zoek naar een galerie? Organiseer zelf een expo. En, niet te vergeten,  je kunt jezelf overal online laten zien. Met name dat laatste vinden veel mensen moeilijk, zo bleek gisteren ook maar weer eens in een discussie op facebook. Nu snap ik best dat je even een drempel over moet, dat moest ik ook. Het voelt misschien in 1e instantie een beetje onwennig als je laat zien waar je mee bezig bent en waar je voor staat. En misschien bekruipt je ook wel de gedachte dat niemand op jouw updates zit te wachten. Maar weet je, niets is minder waar. Mensen zijn van nature nieuwsgierig, vinden het leuk om te zien hoe anderen bezig zijn en in het leven staan. En misschien voelt het ook wel wat kwetsbaar, maar je maakt je werk toch ook omdat je wilt dat andere mensen het zien?

En dan zitten er natuurlijk nog allerlei technische aspecten aan: hoe doe ik dat dan, wat deel ik, waar deel ik, hoe vaak moet ik delen etc. etc. Daar kan ik veel over zeggen, maar voor nu alleen even dit: wordt actief  waar jouw klanten actief zijn (dat betekent waarschijnlijk in ieder geval op Facebook en Twitter) en laat een paar keer per dag iets van je horen. Deel je werk (laat er foto’s van zien, maak filmpjes), laat work in progress zien, laat zien waar je persoonlijk voor staat en onthoudt: het hoeft helemaal niet alleen maar om werk te gaan. Sterker nog: liever niet.

Betrokkenheid

Wat je uiteindelijk wilt bereiken namelijk is betrokkenheid, een groep mensen om je heen die in jou gelooft en die je steunt. Niks nieuws onder de zon eigenlijk, van oudsher is het al zo dat succesvolle kunstenaars//creatieven betrokken mensen om zich heen hebben, die hen steunen en werk van hen kopen. En je creeërt betrokkenheid alleen als je ook wat van jezelf laat zien. Storytelling heet dat tegenwoordig, maar dat is wat mij betreft oude wijn in nieuwe zakken. Mensen verbinden zich aan andere mensen als ze kunnen relateren (op wat voor manier dan ook) aan wat iemand laat zien van zichzelf. Dat is altijd al zo geweest.

Bijvoorbeeld…..

Neem nou bijvoorbeeld Jacco Boomsma. Ik volg hem nu een aantal weken en heb met Jacco Boomsmastijgend enthousiasme gezien hoe hij social media inzet. Niet alleen post hij met grote regelmaat foto’s van z’n werk (en maakt duidelijk dat ze te koop zijn!), ook deelt hij persoonlijke gebeurtenissen en laat hij zien waar hij voor staat. Zo is hij nu bijvoorbeeld bezig met het oprichten van een stichting waarmee hij mensen wil helpen (even kort door de bocht geformuleerd) En dat allemaal met een tomeloze energie en enthousiasme. Al met al heb je binnen een paar dagen het idee dat je Jacco kent en voel je een verbinding met hem. Zakelijk gezien legt hem dat geen windeieren: hij verkoopt zijn werk aan de lopende band.

Nou is Jacco maar een voorbeeld (Gaby is een ander, wat bekender voorbeeld) en heeft het niet zo veel zin om hem na te gaan doen. Maar iedereen kan een mix maken van persoonlijke onderwerpen en werk, waarmee je laat zien wie je bent en waar je voor staat. Zodat je betrokkenheid creeërt.

Hoe dan?

Ook hier weer wat technische aspecten: de balans in je updates is belangrijk. Het is bijvoorbeeld slim om niet te breed te posten, herkenbaarheid is cruciaal en dat bereik je eerder als je je beperkt tot een aantal thema’s. Start ook asjeblieft niet 101 facebook pagina’s. Ik ben so wie so niet zo’n fan van die zakelijke pagina’s (levert veel te weinig op voor de energie die je er in stopt), maar als je er meerdere hebt maak je het jezelf wel heel moeilijk. Officieel mag het niet, maar eigenlijk raad ik altijd aan om vanuit je persoonlijke profiel te werken. Dat werkt veel beter, al was het maar omdat je veel sneller betrokkenheid krijgt als je zelf ook kunt reageren op wat andere mensen posten. Wil je privé en werk toch gescheiden houden dan kun je ook nog denken aan een groep, ook dat creeërt betrokkenheid.

Ga het gesprek aan!

En ga het gesprek aan. Waar je ook zit, op welk platform dan ook, ga praten met mensen. Reageer op updates, ga discussies niet uit de weg, ga de verbinding aan. Niet alleen omdat het leuk is om te doen (ik word daar tenminste heel erg blij van), maar ook omdat het je zakelijk gezien wat op kan leveren. Klinkt dat heel berekenend? Volgens mij niet, volgens mij is dat zakendoen op een manier dat je er zelf ook een hoop lol aan kunt beleven……

photo credit: [auro] via photopin cc

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.