Bloggen? Maar ik kan helemaal niet schrijven…..

Bloggen is leuk en bloggen is zinvol, zeker zakelijk gezien. Helaas, redenen (smoezen?) om het niet te doen zijn er meestal ook: geen tijd, geen onderwerpen en -misschien wel de belangrijkste- de overtuiging ‘ik kan niet schrijven’. Leg jij je daarbij neer? Nee toch!

Schrijven is net als een spier: door gebruik wordt ie sterker en soepeler. Schrijven is dan vooral ook een kwestie van veel doen. En: alle begin is moeilijk. Als ik m’n blogs van een paar jaar geleden teruglees heb ik in de tussentijd -gelukkig maar- toch echt wel wat geleerd. Nu heb ik schrijven altijd fijn gevonden, dat scheelt. En is schrijven voor mij ook een manier om dingen helder te krijgen. Dat scheelt ook. Maar ik ken ook de smoezen, die gebruik ikzelf net zo goed. Gewoon aan de slag dus!

writingInhoud

Een goede blog begint met een idee waar je over wilt schrijven. Soms komt dat idee vanzelf, maar als dat niet het geval is ga dan niet zitten wachten tot je vanzelf op een briljant idee komt, neem het heft in eigen hand en zorg dat je inspiratie opdoet. En realiseer je dat je idee niet per se Groots en Meeslepend hoeft te zijn, ook een klein idee kan een goed blog opleveren. Ook hoef je je onderwerp niet uitputtend te behandelen of van alle kanten te belichten. Liever niet zelfs. Dat uitputtend willen behandelen is vooral een valkuil voor professionals: dat je zo veel weet over een onderwerp dat je alles aan bod wilt laten komen. Geloof me, daar zit een lezer niet op te wachten, dan kun je beter een boek schrijven. Oplossing? Schrijf meerdere blogs over een onderwerp en belicht telkens een ander aspect.

Structuur

Bij Content Collective (waar ik blog en ook eindredacteur ben) werken we met een vaste structuur, die houvast geeft en waarmee jij misschien ook wel uit de voeten kunt:

begin je blog met een korte intro >> hierin geef je aan waar je blog over gaat, de tekst moet uitnodigen of prikkelen om verder te lezen.

gebruik alinea’s en maak die niet te lang >> door het werken met alinea’s geef je je verhaal structuur. Prettig voor je lezer, maar ook voor jezelf. Behandel per alinea niet meer dan één idee.

gebruik tussenkoppen >> boven elke alinea plaats je een tussenkop (in H2, dat is dan weer belangrijk voor Google). Prettig voor de lezer, die daardoor houvast krijgt in de tekst. Maar ook fijn voor jou als schrijver, omdat het je ‘dwingt’ na te denken over de essentie van de alinea.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat iedereen dezelfde soort blogs gaat schrijven, dat zou super saai zijn. Maar binnen deze structuur kun je genoeg variatie aanbrengen en het kan je, zeker als je net begint met bloggen, houvast geven bij het schrijven. Bovendien sluit deze opbouw goed aan bij de manier van lezen op internet. De meeste mensen scannen een tekst, dan bieden tussenkoppen en alinea’s al snel een prettige leeservaring.

Je tekst

Over tekst valt oneindig veel te zeggen, een paar punten:

  • Een blog schrijf je in spreektaal, niemand zit te wachten op moeilijke zinnen, jargon of deftig taalgebruik. Schrijf zoals je praat. Twijfel je of je teksten daaraan voldoen? Lees ze dan hardop voor, dan hoor je vanzelf of een tekst lekker loopt of niet.
  • Gebruik zo veel mogelijk tegenwoordige tijd en actieve zinnen (bijv ‘De kunstenaar schildert het wijnvat’ en niet: ‘Het wijnvat wordt door de kunstenaar beschilderd’)
  • Een blog tekst hoeft niet heel lang te zijn. Voor Google is het wel handig als je minimaal 300 woorden gebruikt, maar ook dat is niet heilig. Beter een goede korte tekst, dan een langdradige lange.
  • Spreek je lezer direct aan, en maak een duidelijke keuze tussen je en u.
  • Maak gebruik van bullets bij opsommingen, ook dat zorgt ervoor dat je lezers makkelijker je tekst kunnen lezen.
  • Kies voor een persoonlijke insteek, ook bij zakelijke blogs, dat maakt je blog minder afstandelijk en daardoor interessanter.
  • Alsjeblieft let op spelfouten! Ik maak ze ook hoor, niemand is heilig, maar veel spelfouten is vervelend en het geeft de indruk van haastwerk.
  • En natuurlijk gebruik je beeld in je blogs: foto’s en filmpjes horen erbij.

Aan de slag

Genoeg om mee aan de slag te gaan lijkt me. Gewoon gaan doen. Op je bek gaan. En doorgaan. Twijfel je heel erg over je teksten? Vraag aan iemand om ze te lezen, liefst iemand die gewend is naar teksten te kijken en die jou goed feedback kan geven. En, last but not least, realiseer je dat perfectie niet bestaat! En bovendien oninteressant is, maar dat is weer een heel andere discussie.

photo credit: Audringje via photopin cc

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.