Crowdfunding is geen easy money

In de laatste weken zag ik een paar keer, van verschillende kunstenaars, een oproep voorbij komen op Twitter of Facebook. Ze wilden crowdfunden en zochten geld of spullen voor een project. En daarna (en daarvoor) was het weer stil. Ik kan je op een briefje geven dat ze weinig respons hebben gekregen omdat het zo niet werkt. Hoe dan wel? Een paar tips op een rij.

Je project

Denk allereerst heel goed na over je project. Schrijf een plan en maak duidelijk wat je wilt bereiken. Denk bij het ontwikkelen van dat plan ook aan de mensen die je straks via crowdfunding wilt betrekken. Is het een project waar mensen geld in willen stoppen? Heeft het een ‘wow’ factor, is het een heel bijzonder project, is het belangrijk -ook voor andere mensen- dat het project er komt? Stel jezelf dat soort vragen hoe pijnlijk de antwoorden misschien ook zijn. Niet elk project is te crowdfunden. Maak ook een begroting en breng in kaart waar je geld vandaan wilt halen. Ga je alleen crowdfunding inzetten of heb je ook andere middelen of bronnen?

Crowdfunding canvas

Douw en Koren hebben, heel slim, het Business Model Canvas omgevormd tot een crowdfunding canvas. Super handig model om alle zaken die je nodig hebt voor een succesvol crowdfunding project goed in kaart te brengen.

Crowdfunding Canvas Douw en Koren

Crowdfunding Canvas Douw en Koren

 

Maak ook een heel goed en uitgebreid marketing en communicatieplan voor je crowdfunding project: wie is je doelgroep, hoe  ga je straks je project onder de aandacht brengen, welke middelen heb je daarvoor nodig. Misschien is crowdfunding wel voor het grootste deel marketing. Zie ook onderstaand interview met Ronald Kleverlaan:

Vormen van crowdfunding

Grofweg kun je zeggen dat er verschillende vormen van crowdfunding zijn: donaties, leningen en aandelen. In de creatieve sector heb je voornamelijk te maken met donaties: mensen leveren een financiële bijdrage aan jouw project en krijgen daar iets voor terug. Een boek bijvoorbeeld, een kaartje voor de voorstelling, een VIP behandeling. Denk hier goed over na. Mensen stappen om verschillende redenen in een project en één daarvan is wat ze terugkrijgen voor hun donatie. Dat is in ieder geval zo bij veel projecten op Kickstarter (de gadgets), maar speelt ook zeker een rol bij andere projecten in de creatieve sector. Alleen met goodwill kom je er niet.

Community

Vervolgens is het zaak om na te denken over hoe je een community gaat bouwen. Als er namelijk iets belangrijk is bij crowdfunding, dan is het een betrokken groep mensen om je heen. Mensen die geloven in wat je doet, die het belangrijk vinden, die het jou gunnen. Zo’n community krijg je niet zo maar, daar gaat veel tijd en energie in zitten. Het is dan ook heel fijn als je gaat crowdfunden en je al een groot en betrokken netwerk hebt, dat scheelt veel tijd. Begin daar dus alvast mee voordat je om geld gaat vragen. Liefst een paar maanden van tevoren.

Platform

Ga je crowdfunden vanaf een bestaand platform? Er zijn er veel (hier kun je een overzicht vinden), voor kunstenaars is Voor de Kunst natuurlijk het bekendst. Het heeft zeker voordelen om met een bestaand platform te werken (aandacht, betrouwbaarheid), maar er zitten ook een paar nadelen aan. Het kost bijvoorbeeld geld om je crowdfunding via een bestaand platform te laten lopen. Logisch natuurlijk, maar wel goed om  je te realiseren. Je kunt er ook voor kiezen om crowdfunding via je eigen site te doen, maar wees je er bewust van dat het dan nog meer inspanningen kost om je project van de grond te krijgen. Als je kijkt waar het geld vandaan komt dat je binnen krijgt bij een succesvol project, dan komt zo’n 30% uit je eigen vrienden- en kennissenkring (hangt natuurlijk af van hoe groot die kring is en hoeveel geld je op wilt halen), de rest moet van mensen komen die verder weg staan. Daar kan een bestaand platform een belangrijke rol in spelen.

Kortom

Crowdfunding is niet even iets wat je zo maar op een achternamiddag eventjes doet. Crowdfunden is heel, heel hard werken. Je bent eigenlijk 24/7 bezig met je project. On- en offline. Heb je geen zin in dat harde werken? Dan moet je er vooral niet aan beginnen. Crowdfunden is geen easy money.

Featured image photo credit: JD Hancock via photopin cc

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.