9 tips om als fotograaf de concurrentie voor te blijven

Mijn zoon plaagt me er vaak mee. Ik heb nl. ooit een keer gezegd dat ik niet bang ben voor concurrentie. Ben ik ook echt niet, maar ik geloof dat het bij hem eerder arrogant dan realistisch overkwam. En misschien is het ook wel arrogant, ik weet namelijk heel goed waarin ik onderscheidend ben van andere coaches, wat ik anders doe, welke resultaten ik boek en waarom klanten voor mij zouden moeten kiezen. Nu ben ik geen fotograaf zul je denken, maar ook voor fotografen geldt dat je niet bang hoeft te zijn voor je concurrenten.

1. Concurrentie houdt je scherp

Als je geen concurrentie hebt, kijk maar naar de Spoorwegen of de Post, wordt je al snel lui. Je hoeft immers niet heel veel moeite te doen om aan klanten te komen, die komen bijna als vanzelf. Lijkt misschien een heerlijke positie, maar geloof me niets is minder waar. Gezonde concurrentie houdt je scherp en dat komt je werk alleen maar ten goede. Je moet wel bijblijven, jezelf vernieuwen en ontwikkelen. En dat is alleen maar fijn toch?!

2. Zorg dat je onderscheidend bent

De realiteit is natuurlijk dat er op het moment een slordige 16 miljoen fotografen in Nederland zijn. Gelukkig is het overgrote deel daarvan geen professioneel fotograaf, maar dan nog, het is een understatement om te zeggen dat je als fotograaf veel concurrentie hebt. Zaak dus om je duidelijk te onderscheiden van die concurrenten. Dat kan op verschillende punten: in je werkwijze bijvoorbeeld, maar ook door een duidelijke eigen stijl of door de manier waarop je jezelf in de markt zet. Een mooi voorbeeld hoorde ik onlangs van fotograaf Khalid Amakran. Eén van zijn goede vrienden is fotograaf Stacii Samidin. Beide fotograferen zo’n beetje dezelfde onderwerpen, toch weten klanten heel goed wanneer ze voor Stacii en wanneer ze voor Khalid moeten kiezen. Dat komt omdat ze zich, ondanks een aantal overeenkomsten, op genoeg punten onderscheiden.

3. Maak een merk van jezelf

Ligt in het verlengde van het 2e punt. Als je een duidelijk herkenbaar, consistent beeld van jezelf laat zien ga je je eigenlijk als vanzelf onderscheiden van je concurrenten. Hoe je dat doet?

  • Start with the why! Waarom doe je de dingen die je doet? Wat is jouw drijfveer? Hoe past fotografie daarin? Mocht je de talk van Simon Sinek nog niet gezien hebben, dan is het een goed idee om daar nu naar te kijken.
  • Ontwikkel een duidelijke eigen signatuur waardoor je werk herkenbaar wordt.
  • Laat alleen werk zien dat echt past bij waar je voor wilt gaan. Natuurlijk kun je af en toe ook andere klussen doen, maar zet die alsjeblieft niet in de etalage.
  • Denk na over wat je aan de buitenwereld wilt laten zien. Naast je foto’s wil je misschien nog wel andere dingen delen, handig als daar een rode draad in zit.

4. Be out there

Als je onzichtbaar bent, ben je ook onzichtbaar voor je klanten. Klinkt als een open deur? Dat mag ik hopen, maar er zijn nog steeds veel fotografen die niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Soms uit angst voor kwetsbaarheid, soms omdat het te veel tijd zou kosten, soms simpelweg omdat ze niet goed weten hoe. Zonde! Je hebt zoveel mogelijkheden om jezelf te laten zien…. Je website, social media, netwerk bijeenkomsten, exposities, beurzen etc. etc. En het goede nieuws is, als je weet wie jouw potentiële klant is, kun je heel bewust kiezen op welke manier (en met welke info) je welke kanalen in kunt zetten. Je hoeft dus niet alom en overal aanwezig te zijn. En dat scheelt weer tijd.

5. Netwerken tot je erbij neervalt

Veel creatieve ondernemers lijken een broertje dood te hebben aan netwerken. Best jammer, want niet alleen zijn er ook hele leuke (en zinvolle) netwerkbijeenkomsten, ook is jouw netwerk het kapitaal van je bedrijf. Zonder netwerk geen omzet. Belangrijkste bij netwerken is dat het NIET gaat om hengelen naar klussen en wapperen met je visitekaartje. Het gaat om het bouwen van relaties, ook met mensen waarvan je misschien op het 1e gezicht denkt dat je er niks aan zult hebben. Ook goed om in je achterhoofd te houden: netwerken levert niet meteen wat op, het is investeren in je toekomst.

6. Zet die onzekerheid opzij!

Onzekerheid is niet fijn als je aan de weg wilt timmeren. Onzekerheid zorgt er bijvoorbeeld voor dat je onzichtbaar blijft of jezelf kleiner maakt dan je bent. Of zorgt ervoor dat je jezelf uitentreuren vergelijkt met die ene fotograaf die in het jouw ogen wel gemaakt heeft. Voor het gemak vergetend dat die fotograaf ook ooit ergens is begonnen. Onzekerheid kan ervoor zorgen dat je geen geld durft te vragen voor wat je doet, want je bent nog maar net begonnen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Interessanter is natuurlijk hoe je van die onzekerheid afkomt.

  • ‘Fake it till you make it’ is misschien nog niet eens zo’n gek idee. Want ervaring zorgt ervoor dat je zelfvertrouwen groeit.
  • Ook helpt het om voor jezelf goed in kaart te brengen wat de waarde is van wat je doet (zie punt 9), als je dat weet is het misschien iets eenvoudiger om die onzekerheid overboord te gooien.
  • Je prijzen realistisch berekenen is ook een goed idee. Als je heel goed weet hoeveel omzet je in een jaar moet draaien om het hoofd boven water te houden, wordt het toch echt veel moeilijker om ver onder je oorspronkelijke vraagprijs te gaan zitten.
  • Weet je van jezelf dat je waardering nodig hebt om je zelfvertrouwen te laten groeien? Zorg daar dan voor. Laat je werk zien aan mensen die je vertrouwt en die weten waar ze het over hebben.

7. Kies een niche

Mocht je nog de illusie hebben dat je voor alles en iedereen kunt fotograferen, dan kun je dat idee beter snel uit je hoofd zetten. Een potentiële klant zoekt iemand die weet wat hij doet. Hij wil een expert, geen klusjesman.

If you try to be everything to anybody, you’ll end up being nothing to nobody.

Keuzes maken dus! Lijkt misschien eng omdat je voor je gevoel dan ‘nee’ zegt tegen omzet die niet uit die niche komt, maar ervaring leert dat het juist andersom werkt. Zodra je duidelijke keuzes maakt, gaat je bedrijf beter lopen.

8. Gooi jezelf niet in de uitverkoop

Daar kunnen we kort over zijn. Gewoon niet doen. Heeft geen enkele zin, er is altijd iemand die nog goedkoper werkt dan jij. Geloof me, daar wil je niet mee concurreren. Niet alleen kun je, als je veel te laag zit met je prijzen, geen kwaliteit leveren, ook krijg je als prijsvechter meestal niet de leukste klanten op je pad. En kom je aan het eind van de maand altijd een stuk geld te kort. Gewoon niet doen dus!

9. Ken je waarde

De waarde van je product//dienst bepalen is één van de belangrijkste zaken die je kunt (moet) doen als je klanten wilt krijgen. Want, laten we eerlijk zijn, als jij niet weet wat jouw waarde is, hoe kun je dan van jouw klant verwachten dat hij jou op waarde weet te schatten en bij jou aanklopt voor een klus? 

Koop een brood en de waarde is eenvoudig. Klant heeft honger, klant heeft trek in brood en koopt brood. Voor fotografen ligt het vaak wat lastiger. Want wat is de waarde van een foto? En dan hebben we het dus niet over harde cash, maar over immateriële waarde… De waarde die maakt dat jouw klant uiteindelijk geld overheeft voor jouw product//dienst. Ik schreef er eerder een blog over, met een model dat je helpt om je waarde te bepalen.

Heb jij nog tips? Ik hoor ze graag!!!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 × 2 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.