Hoe overleef ik als fotograaf?

De markt voor fotografen verandert in rap tempo. Gisteren werd bijv. het zoveelste initiatief bekend waar gebruikers ‘gratis’ foto’s kunnen downloaden. Wat is er aan de hand en, nog belangrijker, hoe overleef je dit als fotograaf?

Markt verpest!

Veel consternatie gisteren (en eerder toen ook Getty een groot deel van haar foto’s rechtenvrij ter beschikking stelde), fotografen die riepen dat de markt verpest werd en dat je je camera beter aan de wilgen kunt hangen.

Maar als je het mij vraagt is small__1534097191er eigenlijk niet eens zo veel aan de hand. Het is een simpele voortzetting van een beweging die al langer in de markt te zien is: veel mensen zijn niet bereid om voor een foto te betalen. Organisaties als Getty passen zich dan ook simpelweg aan aan een nieuwe realiteit. Ze moeten wel.

Het is bovendien een beweging die je op meerdere plekken ziet: ook in de muziekindustrie bijvoorbeeld is al geruime tijd een aardverschuiving aan de gang. En dat heeft alles te maken met dat de gebruiker op een goedkope (vaak gratis) manier aan de dingen kan komen die hij graag wil hebben. En waarom zou je betalen voor iets dat je ook gratis kunt krijgen? Juist.

Ach en Wee

Nu kun je natuurlijk “ach en wee” gaan roepen en je camera aan de wilgen hangen, maar daar schiet niemand ook maar iets mee op. En het hoeft ook niet, want je kunt als fotograaf nog steeds een goede boterham verdienen. Ondanks de 16 miljoen fotografen in Nederland (een andere veel gehoorde klacht) en ondanks de veranderende markt. Er zijn namelijk nog altijd mensen die wel willen betalen voor wat jij te bieden hebt! Die komen alleen niet vanzelf naar je toe…..

1. Waarin ben jij onderscheidend?

Een belangrijke vraag: want waarom zou een klant voor jou kiezen als hij geen idee heeft waarom hij voor jou zou moeten kiezen en niet voor een andere fotograaf? Nadenken dus: waarin ben jij anders? Werk je op een andere manier, heb je een heel eigen stijl, een unieke doelgroep of misschien zelfs wel een uniek product? Wat is jouw waarde, daar gaat het uiteindelijk om. Als jij aan een klant duidelijk kunt maken van jouw waarde is, dan is die klant echt bereid om te betalen.

2. Ken je klant!

Onderzoek je klant: wat heeft die klant nodig, hoe zoekt die klant naar een fotograaf, wat verwacht die klant? Door marktonderzoek, gesprekken met potentiële klanten en door het maken van een empathy map kun je een heel goed beeld krijgen van wat jouw klant zoekt en nodig heeft. Zodat je daar vervolgens je marketing en communicatie op aan kunt passen. Niet meer met hagel schieten, maar heel gericht. Ik geef je op een briefje dat dat helpt.

3. Maak jezelf zichtbaar

“Ik sta niet voor niets achter de camera” hoor ik nog steeds heel vaak. Met bijvoorbeeld als resultaat sites zonder persoonlijk verhaal, zonder foto van de fotograaf. Dat werkt niet. Klanten willen weten met wie ze zaken doen, die willen het gezicht achter het bedrijf leren kennen. Vergis je niet, internet heeft ook in dat opzicht heel veel veranderd. Er is een overvloed aan online aanbod en je weet als bezoeker nooit helemaal of iemand betrouwbaar is. Het is dus van groot belang om dat vertrouwen te winnen en dat doe je ondermeer door jezelf te laten zien.

4. Netwerken

Hoe langer ik fotografen (en andere creatieven) bestudeer en hun successen onder de loep neem, hoe meer ik tot de conclusie kom dat netwerken van het allergrootste belang is. Be out there, ga het gesprek aan met mensen, laat je gezicht zien en bouw aan relaties. En dan het liefst zowel offline als online. Introvert? Begin dan eerst eens voorzichtig op Twitter en Facebook, om het later uit te breiden naar contacten in de ‘echte’ wereld. De stap naar een keer een kop koffie drinken wordt vele malen kleiner als je elkaar al een paar keer online ‘gesproken’ hebt.

5. Neem jezelf serieus als ondernemer

Je bent ondernemer. Punt. Of je er nou nog een parttime baan naast hebt of niet. En ondernemen betekent ook inspelen op een veranderende markt, zorgen dat je op de hoogte bent van nieuwe ontwikkelingen, je product of dienst eventueel aanpassen en acquisitie doen. Ook al vind je dat eng.

En dan nog één ding:

Het heeft weinig zin om je te richten op mensen die niet bereid zijn om ook maar een cent uit te geven aan jouw prachtige foto’s. Dat lukt je namelijk toch niet. Je kunt je veel beter richten op klanten die wel bereid zijn te betalen voor jouw waardevolle product of dienst. Dat is niet alleen voor jou plezierig, ook je klant wordt daar blij van!

Ik ben benieuwd naar reacties en ook naar jouw tips: hoe pak jij het aan als fotograaf? waar worstel je mee en hoe los je dat op? 

photo credit: Najwa Marafie – Free Photographer via photopin cc

photo credit: striatic via photopin cc

8 antwoorden
  1. Léontine
    Léontine zegt:

    Helemaal mee eens Marca, ik merk dat er nog genoeg werk is, maar je moet wel goed weten wie je doelgroep is. En inderdaad, netwerken is heel belangrijk!

    Beantwoorden
  2. Fatima
    Fatima zegt:

    Duidelijk en helder geschreven. Hoe laat je de klanten betalen? Ik had zelf in gedachten om de klant vooraf te laten betalen. Na betaling stuur ik de foto’s, zo heb ik ook meer zekerheid dat ik mijn geld binnen heb, is dat een goed plan?

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Hoi Fatima,

      Het is (nog?) niet gebruikelijk om je vooraf voor de foto’s te laten betalen. Aan de andere kant hoor ik van steeds meer zzp’ers dat ze hun facturen van tevoren sturen. Het ligt denk ik ook aan je doelgroep…… Misschien een tussenweg proberen? Alvast wat foto’s afleveren en de rest pas als de factuur betaald is?

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.