Hellup! 8 tips om aan klanten te komen als fotograaf

Misschien voelt het soms alsof het onbegonnen werk is om nog een goede boterham te verdienen als fotograaf. 16 miljoen concurrenten, prijzen die onder druk staan. Waar begin je aan….. Niets is minder waar! In een maatschappij waarin beeld en het vertellen van verhalen steeds belangrijker worden, ligt er een schone taak voor jou als fotograaf weg gelegd. Daarom 8 tips om aan klanten en opdrachten te komen.

1. Wat is jouw waarde?

De waarde van je product//dienst bepalen is één van de belangrijkste zaken die je kunt (moet) doen als je klanten wilt krijgen. Want, laten we eerlijk zijn, als jij niet weet wat jouw waarde is, hoe kun je dan van jouw klant verwachten dat hij jou op waarde weet te schatten en bij jou aanklopt voor een klus? 

Koop een brood en de waarde is eenvoudig. Klant heeft honger, klant heeft trek in brood en koopt brood. Voor fotografen ligt het vaak wat lastiger. Want wat is de waarde van een foto? En dan hebben we het dus niet over harde cash, maar over immateriële waarde… De waarde die maakt dat jouw klant uiteindelijk geld overheeft voor jouw product//dienst. Ik schreef er eerder een blog over, met een model dat je helpt om je waarde te bepalen.

2. Ken je klant!

Onderzoek je klant: wat heeft die klant nodig, hoe zoekt die klant naar een fotograaf, wat verwacht je klant? Door marktonderzoek, gesprekken met potentiële klanten en door het maken van een empathy map krijg je een heel goed beeld van wat jouw klant zoekt en nodig heeft. Zodat je daar vervolgens je marketing en communicatie op aan kunt passen. Niet meer met hagel schieten, maar heel gericht. Ik beloof je dat het helpt.

Je kunt het leren kennen van je klant ook anders aanpakken, Brett Florens gaf daar een mooi voorbeeld van op Talks About Photography.

3. Maak jezelf zichtbaar

“Ik sta niet voor niets achter de camera” hoor ik regelmatig. Met bijvoorbeeld als resultaat een site zonder persoonlijk verhaal of een foto van jou. Dat werkt niet. Klanten willen weten met wie ze zaken doen en het gezicht achter het bedrijf leren kennen. Vergis je niet, internet heeft ook in dat opzicht heel veel veranderd. Er is een overvloed aan online aanbod en je weet als bezoeker nooit helemaal of iemand betrouwbaar is. Het is dus van groot belang om dat vertrouwen te winnen. Dat doe je ondermeer door jezelf te laten zien, maar ook door te laten zien waarom je de dingen doet die je doet.

4. Laat zien waar je mee bezig bent!

Eén van de belangrijkste dingen om aan klanten//opdrachtgevers te komen, is door te laten zien waar je mee bezig bent. Dat doe je o.a. door updates over je (werk)proces te delen en werk te laten zien dat klaar is.  Als je naar een aantal fases kijkt in het sales proces, dan moet een klant jou eerst leren kennen, daarna moeten ze je gaan herkennen en tot slot moeten ze je gaan vertrouwen en het je gunnen. Bij dat laatste speelt jezelf laten zien een belangrijke rol (zie punt 3). De eerste twee fases kun je heel goed voor elkaar krijgen met bijv. social media. Het is wel belangrijk je te focussen, dat werkt nl. herkenning in de hand. Als je elke keer iets totaal anders post, krijg je niet voor elkaar dat een klant snapt waar je mee bezig bent.

Start ook asjeblieft niet 101 Facebook pagina’s. Ik ben sowieso niet zo’n fan van zakelijke pagina’s (levert veel te weinig op voor de energie die je erin stopt), maar als je er meerdere hebt maak je het jezelf wel heel moeilijk. Officieel mag het niet, maar eigenlijk raad ik altijd aan om vanuit je persoonlijke profiel te werken. Dat werkt veel beter, al was het maar omdat je veel sneller betrokkenheid krijgt als je zelf ook kunt reageren op wat andere mensen posten. Wil je privé en werk toch gescheiden houden dan kun je ook nog denken aan een groep, ook dat creëert betrokkenheid.

5. Vergeet Personal Branding niet

Jezelf als ‘merk’ presenteren is slim, niet alleen om zo je eigen markt te creëren, maar ook om op te vallen in een overvolle markt van aanbieders. Of je nou een baan zoekt, een klus, of een afzetmarkt voor je producten, personal branding helpt je om je te onderscheiden. Het is daarbij overigens niet de bedoeling om jezelf een ‘fake’ identiteit aan te meten, juist niet. Personal Branding werkt alleen bij de gratie van authenticiteit en betrouwbaarheid. Personal Branding gaat uit van jouw belangrijkste en opvallendste eigenschappen (zowel persoonlijk als in je werk) en daar bouw je als het ware een merk omheen. Ook hier (zie punt 4) zijn herhaling en consistentie belangrijk.

Op #TAP2017 vertelde Khalid Amakran over het bouwen aan een persoonlijk merk door dicht bij jezelf te blijven.

6. Netwerken

Hoe langer ik fotografen (en andere creatieven) bestudeer en hun successen onder de loep neem, hoe meer ik tot de conclusie kom dat netwerken van het allergrootste belang is. Be out there, ga het gesprek aan met mensen, laat je gezicht zien en bouw aan relaties. En dan het liefst zowel offline als online. Introvert? Begin eerst eens voorzichtig op Instagram of Facebook, om het later uit te breiden naar contacten in de ‘echte’ wereld. De stap naar een keer een kop koffie drinken wordt vele malen kleiner als je elkaar al een paar keer online ‘gesproken’ hebt.

7. Zorg voor een goede website

Lijkt me voor zich spreken. Je komt niet meer weg met een website waar alleen je portfolio op staat. je klant heeft meer houvast en informatie nodig.

Is een website nog steeds belangrijk? Ja, ik vind van wel. Online marketing gaat het om het geheel. Om de mix en samenwerking tussen alles wat je online doet. Een goede website, die afgestemd is op je doelgroep, zorgt voor klanten. Social media is en blijft een prima manier om jezelf zichtbaar te maken, je netwerk op te bouwen, vertrouwen te winnen, te laten zien wat je doet etc. Maar het één kan niet zonder het ander.

8. Neem jezelf serieus als ondernemer

Je bent ondernemer. Punt. Of je er nou nog een parttime baan naast hebt of niet. En ondernemen betekent ook inspelen op een veranderende markt, zorgen dat je op de hoogte bent van nieuwe ontwikkelingen, je product of dienst eventueel aanpassen en acquisitie doen. Ook al vind je dat eng.

En dan nog één ding:

Het heeft weinig zin om je te richten op mensen die niet bereid zijn om ook maar een cent uit te geven aan jouw prachtige foto’s. Dat lukt je namelijk toch niet. Je kunt je veel beter richten op klanten die wel bereid zijn te betalen voor jouw waardevolle product of dienst. Dat is niet alleen voor jou plezierig, ook je klant wordt daar blij van!

Ik ben benieuwd naar reacties en ook naar jouw tips: hoe pak jij het aan als fotograaf? waar worstel je mee en hoe los je dat op? 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *