Ondernemen als creatief – Anthony Fiumara

Ondernemen als creatief, hoe werkt dat eigenlijk? Wanneer ben je succesvol en wat heb je nodig om te kunnen ondernemen? Deze en andere prangende vragen leg ik regelmatig voor aan een kunstenaar // creatief. Vandaag het 33e interview, met componist, muziekjournalist en copywriter Anthony Fiumara.

AnthonyKun je jezelf voorstellen?

Ik ben Anthony Fiumara, 47 jaar, componist. Dat wil zeggen: behalve muziek schrijf ik ook tekst. Als muziekjournalist, hoewel ik dat de laatste paar jaar bewust heb afgebouwd omdat het componeren de overhand kreeg. En ik schrijf als copywriter voor reclamebureaus. Als ik dat vertel in de muziekwereld, denkt iedereen dat ik ben gaan copywriten voor het geld, maar dat is niet zo. Ik wilde dat altijd al graag doen en heb een aantal jaar geleden gewoon de stoute schoenen aangetrokken.

Die schrijfactiviteiten hebben me veel geholpen bij het componeren. Van het copywriten heb ik bijvoorbeeld geleerd om de boodschap zo helder mogelijk over te brengen, ook in mijn muziek.

Door mijn werk als muziekjournalist bij Trouw heb ik heel wat concerten mogen bijwonen en heb ik met veel belangrijke componisten gesproken. Naast het onderwerp van het interview praatte ik vrijwel altijd met die grootheden na over het vak: een soort gratis compositielessen. Door bovendien jarenlang zo veel verschillende soorten muziek te horen, wist ik op een gegeven moment heel duidelijk in welke hoek ik me het meest thuis voelde. Dat was een enorm voordeel.

Behalve hedendaags klassieke muziek maak ik ook dance/popsongs met mijn duo Room808. En sinds kort ben ik met twee andere componisten het bedrijf We Are MAD begonnen voor muziek bij reclame, films en andere media. Overbodig om te zeggen: ik vind het fijn om veel verschillende dingen te doen. Al die kanten van de muziek voeden elkaar en houden elkaar scherp.

Wanneer ben je gestart als ondernemer? Was het een bewuste keuze om ondernemer te worden of voelde het als de enige optie?

Ik werkte in de jaren negentig als redacteur bij een muziekuitgever en had steeds dringender het gevoel dat ik niet meer op een kantoor wilde zitten om alleen maar voor anderen te werken. Ik ben toen gaan schrijven over muziek en heb mijn baan opgezegd toen ik zeker was dat ik van het schrijven kon leven. Ook heb ik veel voor de radio gewerkt, als redacteur en als talking head. Het componeren is pas daarna gaan bloeien, maar ik wist al wel heel lang dat ik hierheen wilde.

Wat vind je fijn aan ondernemen? En wat bevalt minder goed?

Dat ik de baas ben over mijn eigen tijd en dat ik de dingen kan doen die ik echt leuk vind. Ik werk bijna altijd en dat vind ik fijn. Over de financiële kant ben ik ambivalent. Het lukt me meestal wel om goed te onderhandelen over mijn prijs, maar de muzieksector is de laatste jaren zo uitgewrongen dat ik op zoek moet naar nieuwe wegen om mijn geld uit ‘de markt’ te halen. Dat lukt me aardig, maar ik besteed mijn tijd liever aan mijn muziek.

Iedere ondernemer komt hindernissen tegen…. Waar ben je tegenaan gelopen de afgelopen jaren en hoe heb je dat opgelost?

Het valt me op dat ik de laatste jaren steviger de onderhandelingen in moet om een redelijk honorarium te bedingen. Maar ik merk ook dat sommige opdrachtgevers ervan uit gaan dat muziek gratis is. Ik probeer mee te denken met mijn opdrachtgevers: tot nu toe heb ik altijd oplossingen gevonden waar alle partijen tevreden mee waren. En kan ik leven van mijn muziek.

Wanneer ben je succesvol als kunstenaar//creatief?

Ik denk dat je als kunstenaar goed of succesvol bent als je mensen raakt met je werk — als je met je werk in staat bent om echt te communiceren. De laatste paar jaar lukt dat bij mij goed en krijg ik veel reacties, misschien ook omdat ik een duidelijke richting heb gevonden in mijn muziek. En mensen zeggen dat ze mijn muziek herkennen als ‘typisch Fiumara’, dat is leuk om te horen.

In het verlengde hiervan: ik heb voor de komende drie jaar opdrachten staan en krijg vaak verzoeken uit het veld.

Wat denk jij: Is ondernemen als creatief anders dan voor een niet-creatieve ondernemer?

Ik denk dat de handelingen die bij het ondernemen horen (acquisitie, verkoop, pr, ondernemingsplan, usp’s vinden) niet veel anders zijn. Maar het ‘product’ is wezenlijk anders. Kan een normale ondernemer meestal iets verkopen wat al bestaat, zo moet een creatief zijn ding iedere keer weer zelf van de grond af maken, benoemen, omschrijven, aanprijzen, in de markt zetten.

Anders dan een reguliere producent of verkoper weet een kunstenaar vaak zelf niet precies wat er uit een scheppingsproces gaat ontstaan. Als componist moet je musici, zalen, festivals en series vaak overtuigen met het begin van een idee — of op zijn best een halffabricaat.

Eigenlijk is een kunstenaar nog het best te vergelijken met een uitvinder of een wetenschapper: je vraagt geld voor een onderzoek waarvan je niet zeker weet wat de uitkomst precies is.

Wat zet je in om er voor te zorgen dat je slaagt als ondernemer?

Als muziekjournalist en copywriter heb ik geleerd: wie schrijft, die blijft. En daarbij: ik kan moeilijk mijn mond houden, dus schrijf ik redelijk wat af. Ik gebruik de blog op mijn site om in de aanloop naar een nieuw stuk te schrijven: over het componeerproces, over muziek in het algemeen, over het stuk zelf.

Die teksten vinden hun weg naar facebook en twitter, waar ik ook over muziek van anderen post: ik blijf nou eenmaal geïnteresseerd in wat andere componisten maken. Door mijn verleden (en mijn karakter) ken ik veel musici, componisten en programmeurs en probeer ik mijn netwerk niet egoïstisch te gebruiken: als ik matches zie, dan verbind ik graag mensen. Mijn indruk is dat mensen dat dan ook voor mij gaan doen: daar worden we allemaal beter van, toch?

Verder ben ik met enige regelmaat te gast bij Radio 4, ook om over muziek van anderen te praten. En weet ik door mijn achtergrond wanneer ik welke media met een project lastig moet vallen — en ook wanneer niet. Ik merk dat veel mensen in het veld goed op de hoogte zijn van waar ik mee bezig ben.

Heb je tips voor je collega-ondernemers?

Maak wat jij wilt maken en trek je niks aan van wat je collega’s vinden of wat de academie ervan denkt. Hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe beter. En gun jezelf de tijd om te ontwikkelen. Werk hard en geef nooit op. Een aantal jaren geleden interviewde ik Philip Glass. Hij vertelde: “Toen mijn goede vriend Steve Reich en ik in de dertig waren, zei Steve een keer: ‘Op een dag speelt iedereen onze muziek’. Ik antwoordde hem: ’Steve, dat kan onmogelijk waar zijn. Onze muziek hoort niet thuis in concertzalen. Wij spelen in lofts en in galeries.’ ‘Let jij maar eens op!’, zei Steve. En hij blijkt gelijk te hebben gehad.”

Wil je meer weten of in contact komen met Anthony?

Anthony’s site

Room 808

We are mad

Dit was het 33e interview in een serie interviews over ondernemen met kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle KroeseLeontine van Geffen-LamersSiebe PalmenMaarten StevensRosanne RaubunPaul van BuerenJohan HovingaJacco BoomsmaIrene SchildkampMonique BuisingLaura StassenmezelfMarloes de VriesMonique AnkerMarzena SokolowskaNorma van der HorstHarke BroersmaLj van TuinenMarije ter WeeleSaskia Aukema,  Juliette ArtsAtelier RexwinkelRixt BaasAnutoshSophie Walravendb WatermanGertrude SteenbeekArnold Reyneveld en Frans Blok.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × 3 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.