Ondernemen als creatief – Arnold Reyneveld

Ondernemen als creatief, hoe werkt dat eigenlijk? Wanneer ben je succesvol en wat heb je nodig om te kunnen ondernemen? Deze en andere prangende vragen leg ik regelmatig voor aan een kunstenaar // creatief. Vandaag het 31e interview, met fotograaf Arnold Reyneveld

Arnold ReyneveldKun je jezelf voorstellen? Hoe heet je, hoe oud ben je, wat doe je precies?

Ik ben Arnold, 38 jaar, en ik omschrijf mezelf het liefst als de fotograaf (en sinds kort ook tekstschrijver) die altijd zoekt naar de ‘rafelrandjes’. Ik portretteer mensen en vertel verhalen. Soms kwetsbaar, maar altijd oprecht. Zonder oordeel, maar altijd met een doel. In beeld en woord. Van creatie tot publicatie. Dat laatste klinkt als een geöliede elevator pitch, en dat is het ook 😉

Wanneer ben je gestart als ondernemer? Was het een bewuste keuze om ondernemer te worden of voelde het als de enige optie?

Ik ben in 2007 gestart. Dat was, als ik nu terugkijk, een beetje onbezonnen stap. Ik kon inmiddels redelijk fotograferen en deed dat soms voor geld. Het maakte niet uit wat, als het maar gefotografeerd moest worden. En op een gegeven moment dacht ik: weet je wat? Ik start een bedrijf! Naast een vaste baan. Zonder plan. Zonder strategie. Drie keer raden hoe succesvol ik in die beginjaren was…

Zo rond 2011 volgde ik een aantal persoonlijke masterclasses bij Tessa Posthuma de Boer. Niet om beter te leren fotograferen, maar om richting in mijn werk te krijgen en keuzes te maken voor de toekomst. Ik weet nog goed dat ik daar aan de keukentafel zat en Tessa, uitkijkend over de weilanden achter haar huis, al peinzend zei: “Jij bent helemaal geen Guus Dubbelman (Guus is een gelauwerd persfotograaf), jij maakt overal een portret van. Dát is waar jij goed in bent, dat moet je doen. En laat de rest vallen. Echt!”

Het kostte me weinig moeite haar advies op te volgen. Sterker nog…ik ging steeds meer met een bevrijd gevoel naar huis. Het gaf me de duidelijkheid die ik al heel lang zocht. Die keuze is achteraf gezien de start van mijn huidige succes als creatief ondernemer geweest.

Wat vind je fijn aan ondernemen? En wat bevalt minder goed?

Ik heb eerder in loondienst gewerkt. Dat voelde altijd heel veilig. Maar wat ik als ondernemer merk, is dat ik veel meer uit mezelf haal en veel meer leer. Ik beleef alles veel intensiever. En ik lijk zo wel de betere versie van mezelf. Ik kan compleet stukzitten als een offertetraject misloopt, maar als ik daarentegen een grote opdracht gegund krijg of het perfecte portret maak, ben ik in staat een fles bubbels open te trekken. En dat gevoel is onbetaalbaar.

Ik vind het moeilijk om iets te noemen dat minder goed bevalt. Want alles heeft ook wel weer een positieve kant. Okay…als ik drie dagen in m’n donkere zolderkamer foto’s zit te bewerken of aan teksten zit te schaven, mis ik wel eens de collega die koffie haalt of gewoon wat geintjes maakt. Maar om nou te zeggen dat het minder goed bevalt? Nee, het is gewoon anders. En de mooie contacten met allerlei bijzondere mensen compenseren dat ruimschoots.

Iedere ondernemer komt hindernissen tegen…. Waar ben je tegenaan gelopen de afgelopen jaren en hoe heb je dat opgelost?

Ik heb psychisch best een moeilijke tijd achter de rug waarbij er niets uit mijn vingers kwam. Dat was een serieus probleem. Ik weet nog steeds niet hoe ik het precies gedaan heb, maar ik heb mijn onderneming in die periode gelukkig draaiend kunnen houden. Terwijl ik op sommige momenten figuurlijk door mijn knieën zakte. Misschien raar om te zeggen, maar ik kwam erachter dat mijn grootste bedreiging ook mijn kracht blijkt te zijn: in de donkerste dagen krijg ik de mooiste ideeën. En ik heb eindelijk de discipline om alles op te schrijven. Zodat ik er in ieder geval wat mee kan als het licht weer schijnt…

Wanneer ben je succesvol als kunstenaar//creatief?

In mijn geval betekent succesvol zijn elke dag weer verrast en uitgedaagd worden als mens. En elke dag minimaal een lach en een traan. Geraakt worden door mijn onderwerpen en mensen weten te raken met mijn foto’s en teksten. Dát is waar ik echt blij van word. Natuurlijk, het is fijn als ik gewoon mijn halfje bruin bij de bakker kan betalen. In dat opzicht zijn omzet en winst wel belangrijker geworden in de afgelopen jaren. Maar daarbij geeft me het ook een fijn gevoel als ik door mijn succes weer andere ondernemers in kan huren voor bijvoorbeeld beeldbewerking of grafisch ontwerp. Houd ik op mijn beurt de economie ook een beetje op gang…

Wat denk jij: Is ondernemen als creatief anders dan voor een niet-creatieve ondernemer?

Het wezenlijke verschil is volgens mij dat je zelf het product bent. En als het goed is, zie je dat terug in alles wat je maakt. In dat opzicht ben ik steeds meer ‘zelfportretten’ gaan maken; in al mijn huidige werk zie je min of meer mijn eigen visie terug. En dat is precies wat volgens mij zo belangrijk is als creatief ondernemer. Dát is wat je uniek maakt. En dát moet zijn waar opdrachtgevers je voor bellen: jouw unieke persoonlijke visie. Jouw vertaling van hun vraag of probleem.

Wat zet je in om er voor te zorgen dat je slaagt als ondernemer?

Misschien gek om als ‘mensenfotograaf’ te zeggen, maar ik vind mezelf sociaal nogal onhandig. Dus mij zul je niet tegenkomen op de eerstvolgende Open Coffee. Eigenlijk is social media (op de eerste plaats Twitter, gevolgd door Instagram en Facebook) vandaag de dag mijn belangrijkste middel om potentiële opdrachtgevers te bereiken. Daarnaast ben ik heel zuinig op mijn huidige opdrachtgevers. Natuurlijk moet ik aan mijn omzet denken, maar een opdrachtgever die vraagt of ik een eerder geleverde foto aan wil passen omdat dat beter in een publicatie past, help ik zonder problemen. En zonder factuur. Doe ik niet moeilijk over. En dat betaalt zich vanzelf terug. Want de meeste nieuwe opdrachtgevers, benaderen me op aanraden van tevreden bestaande opdrachtgevers.

Heb je tips voor je collega ondernemers?

O jee…dan ben ik al snel geneigd om in cliche’s te vervallen. Maar omdat lijstjes zo goed werken, hierbij mijn persoonlijke top 3.

1. Blijf dicht bij jezelf. We leven in een tijdperk waarin we niet langer zaken willen doen met gepolijste bedrijven, maar met echte mensen. En als creatief ondernemer ben je daarnaast natuurlijk het beste als je volledig jezelf bent. Dus zorg dat je jezelf heel goed kent (hint: dat kostte bij mij ruim 30 jaar…) en wees je daar continu bewust van.

2. Oogsten komt na zaaien. Ik kom ze nog elke dag tegen: ondernemers die denken dat ze vanzelf een opdracht oogsten als ze maar vaak genoeg bij je zeuren. Forget it. Richt je op het zaaien. Maak werk en laat het zien. Help mensen en laat zien welke waarden je in huis hebt. Dan komen de opdrachten vanzelf naar je toe. Niet alleen omdat je goed bent in wat je doet, maar ook omdat mensen het je dan gunnen.

3. Spelen is ook werken. Als (creatief) ondernemer is het belangrijk dat je jezelf continu ontwikkelt. Durf daarom buiten de gebaande paadjes van je onderneming te gaan. Durf te spelen! De dingen die je ontdekt, helpen je een nog mooier mens en betere ondernemer te worden.

Nog iets dat je kwijt wilt?

Nog één goedbedoeld advies dan. Richt je niet op de dingen waar je minder goed in bent. Maak keuzes. Pak juist datgene waar je goed in bent, en perfectioneer dat. Ik geloof er heilig in dat dat de beste weg naar (creatief) succes is.

Wil je meer info of in contact komen met Arnold?

Arnold’s website

Zijn blog

Arnold op Twitter, Facebook en LinkedIn

[metaslider id=12911]

Dit was het 31e interview in een serie interviews over ondernemen met kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle KroeseLeontine van Geffen-LamersSiebe PalmenMaarten StevensRosanne RaubunPaul van BuerenJohan HovingaJacco BoomsmaIrene SchildkampMonique BuisingLaura StassenmezelfMarloes de VriesMonique AnkerMarzena SokolowskaNorma van der HorstHarke BroersmaLj van TuinenMarije ter WeeleSaskia Aukema,  Juliette ArtsAtelier RexwinkelRixt BaasAnutoshSophie Walravendb Waterman en Gertrude Steenbeek.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.