Ondernemen als creatief – db Waterman

Ondernemen als creatief, hoe werkt dat eigenlijk? Wanneer ben je bijvoorbeeld succesvol? En wat heb je nodig om te kunnen ondernemen? Deze en andere prangende vragen leg ik regelmatig voor aan een kunstenaar // creatief. Vandaag het 29e interview, met beeldend kunstenaar db Waterman.

db WatermanKun je jezelf voorstellen?

Mijn bedrijfsnaam / pseudoniem is db Waterman. Mijn naam is Ans de Bie

Wanneer ben je gestart als ondernemer? Was het een bewuste keuze om ondernemer te worden of voelde het als de enige optie?

Ik ben al vele jaren bezig als kunstenares, maar altijd in de uurtjes die overbleven naast het verzorgen van de kinderen en het werk. Twee jaar geleden ben ik noodgedwongen gestopt met mijn baan van 40 uur per week. Ik ben me helemaal gaan toeleggen op het werken als kunstenares. Toen, in januari 2013, is de zoektocht begonnen naar een eigen herkenbare stijl.

Helaas, door het ontbreken van een vast inkomen, brak daarna voor mij een periode aan dat ik me geen schildermaterialen meer kon veroorloven. Ik moest het doen met de restjes die ik nog over had. Maar ik wilde persé schilderen en ik wilde koste wat kost een geheel eigen manier vinden om kunst te maken. Ik zocht overal naar allerlei resten papier en andere materialen die ik nog kon gebruiken. Daardoor herinnerde ik me weer dat ik als jong meisje ook al heel graag plaatjes en foto’s uit tijdschriften knipte om boeken, agenda’s en zelfs mijn kamerdeur mee te beplakken.

Hierdoor brak voor mij, samengevoegd met de fascinatie die ik altijd heb gehad voor muren vol oude posters, reclamezuilen, afbladderende verf en verweerde deuren, een totaal nieuwe periode aan. Eindelijk had ik iets gevonden waar ik me helemaal in thuis voelde: het maken van MIXED MEDIA ART / COLLAGE’S! Wat begon met het kopiëren van verweerde muren met gescheurde posters is inmiddels uitgegroeid tot een collectie met heel uiteenlopende beelden.

Wat vind je fijn aan ondernemen? En wat bevalt minder goed?

Het is erg fijn om helemaal zelf te kunnen bepalen hoeveel uren je werkt per dag. Ik vind het heerlijk om onafhankelijk te zijn en zelf te beslissen op welke manier ik mijn werk wil verkopen. Zelf de prijzen te bepalen en in welke vorm ik de kunst wil verkopen; als origineel of als print.

Minder fijn is het soms om werkelijk àlles uit jezelf te moeten halen. Niemand die je vertelt wat en hoe je het moet doen en wanneer. Je moet altijd jezelf aansturen, ook op mindere dagen. Af en toe ben je onzeker over je eigen werk of ga je twijfelen aan wat je aan het doen bent. Zeker ook doordat je inkomen erg onregelmatig is.

Iedere ondernemer komt hindernissen tegen…. Waar ben je tegenaan gelopen de afgelopen jaren en hoe heb je dat opgelost?

Het aanschaffen van materialen die ik nodig heb voor mijn werk kan ik me niet altijd veroorloven.db Waterman
Dat is soms lastig, maar tegelijkertijd ook een uitdaging om te werken met wat voorhanden is.

Goede foto’s maken van mijn werk is echt een noodzaak. Ze moeten natuurgetrouw zijn om te kunnen verkopen als origineel, maar ook een bestandsgrootte hebben om te kunnen verkopen als print. Dat is een keuze die ik heb gemaakt: originelen verkopen maar ook prints. Dus ik heb een enorme investering gedaan. Ik heb een hele goede camera gekocht om zèlf mijn foto’s te kunnen maken. Een keuze waar ik nog steeds heel blij mee ben. De kosten heb ik er al lang weer uit.

Verder was het nog een struikelblok om de afbeeldingen goed te verwerken, want met foto’s maken alleen ben je er nog
niet. Ze moeten aangepast worden in een bewerkingsprogramma, om de echte kleuren precies overeen te laten komen met het originele werk. Dus ben ik me gaan verdiepen in programma’s als photoshop en lightroom. Dat kost soms wel veel tijd, waardoor het ten koste gaat van het schilderen, maar ook dit heeft me enorm veel opgeleverd. Je wordt er onafhankelijk van, je leert veel meer dan je van tevoren had verwacht en het levert weer nieuwe mogelijkheden. In mijn geval het maken van digitale collages die erg goed geschikt zijn om als print te verkopen.

Wanneer ben je succesvol als kunstenaar//creatief?

Voor mij betekent succes het behalen van de doelen die ik mezelf stel. Dus succes is niet één moment, niet één einddoel, maar meerdere momenten. Mezelf een doel stellen werkt voor mij erg goed. Soms betekent dit dat ik een aantal werken in een bepaalde periode moet hebben gemaakt. Of dat ik met een bepaald thema een aantal werken maak. Dit is een ‘klein doel’

Natuurlijk is er wel een verschil in de doelen die ik stel. Sommige zijn makkelijker te behalen dan andere.

Een groot doel voor mij is om uiteindelijk, met mijn werken in een buitenlandse galerie te hangen.
Ik krijg regelmatig uitnodigingen, maar kan het me (nog) niet veroorloven. Je moet ook behoorlijk kunnen investeren om in een goede galerie te hangen.

Dus heb ik ook doelen die er tussenin liggen. Het verkopen van mijn originelen op verschillende platforms en het verkopen van prints van mijn werk op andere sites. Hierin ben ik nu redelijk succesvol.

Wat denk jij: is ondernemen als creatief anders dan voor een niet-creatieve ondernemer?

Ik denk dat daar niet zoveel verschil in is. Behalve dan, dat veel creatieve mensen minder zin hebben om bezig te zijn met ondernemen. Maar daar staat tegenover dat creatieven creatievere manieren hebben om hun werk te verkopen. En de voorsprong die ze hebben is dat hun product beter gehoord en gezien kan worden via social media.

Wat zet je in om er voor te zorgen dat je slaagt als ondernemer?

Mijn werk staat op zoveel mogelijk verkoop platforms. Nederlandse, Duitse, Engelse, Amerikaanse, Canadese enz. Dit kost enorm veel tijd om bij te houden, maar met geduld loont het uiteindelijk wel.

Ik gebruik Buffer om regelmatig nieuwe werken te promoten op verschillende social media sites

Ik maak flyers en bezorg huis aan huis

Ik heb een groot fotoboek gemaakt met mijn werken. Dit boek kan ik makkelijk overal mee naar toe nemen. Evenals een usb stickje met foto’s van mijn kunstwerken.

Ik ben lid van erg veel kunstgroepen op facebook, om elkaars kunst te bekijken.

En ik maak gebruik van unieke kansen om een interview te geven 🙂

Heb je tips voor je collega ondernemers?

Mijn tips zijn:
Stel jezelf een duidelijk doel. Om te beginnen een klein doel, een makkelijk bereikbaar doel. Als dit gehaald is maak dan je doelen groter. Zo kun je verder bouwen.

Blijf jezelf nieuwe dingen leren.

Deel je dag duidelijk en streng in zodat veel dingen gewoon routine worden. Je moet het maken van kunst gaan zien als ‘werk’. Je hebt een bedrijf!

Bedenk een leuke unieke naam voor jezelf als ondernemer. Dan zie je jezelf ook makkelijker als zodanig.

Wil je meer weten over db Waterman of contact met haar opnemen?

De site van db Waterman

db Waterman op Facebook, Twitter, Pinterest en Google+

[metaslider id=12697]

Dit was het 29e interview in een serie interviews over ondernemen met kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle KroeseLeontine van Geffen-LamersSiebe PalmenMaarten StevensRosanne RaubunPaul van BuerenJohan HovingaJacco BoomsmaIrene SchildkampMonique BuisingLaura StassenmezelfMarloes de VriesMonique AnkerMarzena SokolowskaNorma van der HorstHarke BroersmaLj van TuinenMarije ter WeeleSaskia Aukema,  Juliette ArtsAtelier RexwinkelRixt BaasAnutosh en Sophie Walraven.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.