Ondernemen als creatief – Gea Zwart

Ondernemen als creatief, hoe werkt dat eigenlijk? Wanneer ben je succesvol en wat heb je nodig om te kunnen ondernemen? Deze en andere prangende vragen leg ik regelmatig voor aan een kunstenaar // creatief. Vandaag het 35e interview, met kunstenaar en grafisch vormgeefster Gea Zwart.

Gea ZwartKun je jezelf voorstellen?

Ik ben Gea Zwart, geboren in 1968. Ik ben kunstenaar // grafisch vormgever. Beeld! Daar gaat het bij mij om. Ik zet het in voor pure kunst, allerlei beeldende, illustratieve opdrachten en samenwerkingen. Ik exposeer mijn vrije werk wereldwijd. In opdracht gaat mijn interesse uit naar duurzaamheid, techniek, muziekwereld en natuur. Ik lever beeldmateriaal aan voor uitgevers en online media. Daarnaast werk ik met plezier voor de medische sector, onderwijs en het alternatieve circuit. Ook zoek ik samenwerking op met dichters via poëzie & kunst. Een breed gebied dus, maar overkoepelend gezegd, gaat het over mensen, daar ligt mijn hart.

Waarom ben je kunstenaar / vormgever geworden?

Met beeld communiceer ik op een ander level. Ik heb een enorme drang iets te maken, van kinds af aan. We leven in een beeld- en communicatiecultuur, ik voel me hierin thuis.

Vrije kunstwerken scherpen de geest, ontspannen, verontrusten, noem maar op. Met illustraties kan ik ook helpen een boodschap uit te stralen, die anders moeilijk is uit te leggen. Als grafisch vormgever zorg ik voor identiteit, sfeer, leesbaarheid en organisatie in de informatie. In deze rol heeft mijn werk een ondersteunende functie.

Wanneer ben je gestart als ondernemer? Was het een bewuste keuze om ondernemer te worden of voelde het als de enige optie?

Ik ben ruim 20 jaar werkzaam. Sinds mijn afstuderen in 1992 werk ik als kunstenaar / vormgever. Sinds 2000 volledig als zelfstandige. Dit was een bewuste keuze.

Wat vind je fijn aan ondernemen? En wat bevalt minder goed?

Bijna alle aspecten vind ik leuk. Het past bij mij. Ondernemen omvat veel meer dan het product maken zelf. Ook plannen smeden en uitvoeren, marketing, promotie, netwerken, het hoort erbij. De administratie vind ik minder, maar ja, je kunt niet alles hebben.

Iedere ondernemer komt hindernissen tegen…. Waar ben je tegenaan gelopen de afgelopen jaren en hoe heb je dat opgelost?

Tijd. Je moet bij de tijd blijven, up-to-date. Ik volg dan ook regelmatig scholingen. En gebrek aan tijd. Letterlijk is er soms weinig tijd voor scholing, plannen is een must.

Wanneer ben je succesvol als kunstenaar//creatief?

Dat is een interessante vraag, waar ik mij al eerder in heb verdiept. In 2011 vierde ik mijn jubileum: 20 jaar kunstenaar, 10 jaar vormgever als zelfstandige. En daarvoor heb ik een project gedaan om het luister bij te zetten: Kunstwerken in het Wild. Ik deed een onderzoek naar het begrip Waardevol, op mijn vakgebied, kunst en vormgeving. Als ik de termen waardevol inruil voor succesvol kom ik aardig in de richting van de antwoorden op deze vraag.

Kort hieronder informatie over mijn jubileumproject Kunstwerken in het Wild uit 2011.Gea Zwart met RICH, Hilton Schiphol Airport Amsterdam maart, april 2015

Ik maakte een reis naar het verleden, op zoek naar mijn sporen. Of preciezer gezegd, de sporen van mijn werk als autonoom kunstenaar. De sporen van mijn grafische werk heb ik daargelaten, omdat grafisch werk vooral gebruikt wordt tot het op is of weer aangepast aan nieuwe wensen. Zelfstandige kunstwerken hebben een andere functie en blijven lang bestaan.

Ik zocht mijn kunstwerken op, die de laatste decennia waren verkocht en de eigenaren, (waarbij Google mij goed te hulp kwam). Ik stelde de mensen ook vragen als: Welke betekenis heeft mijn kunst nu, na jaren uit mijn gezichtsveld te zijn verdwenen? Heeft het zijn waarde behouden? Heeft het geschiedenis gekregen? Is het er nog steeds? En waar? En hoe? Prominent aanwezig of achteraf geraakt? Is het doorverkocht of doorgegeven? Of simpelweg verdwenen?

Een spannend avontuur! Spoorzoeken naar het begrip Waardevol in relatie tot mijn kunst. De antwoorden plaatste ik op mijn website, onder de kop Kunstwerken in het Wild, met foto’s van de werken op de huidige locatie. (Het is nu niet meer online).

Enkele conclusies:

Persoonlijk waardevol.

Kunst beoefenen is voor mij belangrijk en een persoonlijke behoefte. Zolang mijn werk in beweging blijft, zal het nieuwe inzichten opleveren.

Maatschappelijk waardevol

Mijn werk heeft ook een ander doel: Het moet gezien worden. Ik ben niet dermate pragmatisch, dat als niemand het ooit gezien heeft, het evengoed is. Nee, ik zoek publiek, groot of klein, intiem in een kamer, groots in een museum of bedrijf, virtueel en mondiaal via het internet, via een boek, 1 op 1, noem maar op. Zodra het publiek heeft, is voor mij de waarde ook naar buiten toe benoemd. Dit gaat verder dan persoonlijk.

Financieel waardevol

Heeft de commerciële waarde invloed op mijn idee van waardevol?

  • Qua banksaldo wel, mijn werk is mijn levensonderhoud. Met meer inkomsten is het ook beter ondernemen.
  • In emotioneel opzicht niet, dat het werk ineens beter of slechter wordt, als de prijs stijgt of daalt. Maar zodra de prijs exceptioneel verandert, gaan er andere psychologische processen in werking.

Waardevol voor de eigenaar

  • Werken aangeschaft vanuit een emotionele overweging zijn vaak nog steeds bij de eerste eigenaar en de band ermee is gegroeid.
  • Mensen verhuizen, soms wereldwijd, en mijn werk verhuist mee. De kunstwerken horen bij het leven van de eigenaar en herinneren aan een bepaalde periode of Nederland. Het wordt om die reden ook extra gekoesterd en krijgt geschiedenis.
  • Mijn werk kan een ruimte smoel geven, bij grote ruimten in bedrijven bijvoorbeeld. Bedrijven houden mijn werk in de collectie.
  • Als investering blijkt het een goede keuze te zijn. Mijn werk is in prijs gestegen.
  • Soms reist een werk tussen eigenaren en vindt het later pas een passende bestemming.
  • Ook zijn werken kwijt of zelfs vergaan, stuk. Soms vindt men dat erg en soms helemaal niet.
  • Denkt men met liefde terug aan een verloren gegaan werk, dan is het er eigenlijk nog steeds, in het hoofd. Ook heel waardevol in feite, meer op abstracte wijze.

Ik kan nu opnieuw concluderen, zolang mijn werk waardevol is, in diverse opzichten, is het ook succesvol.

Wat zet je in om ervoor te zorgen dat je slaagt als ondernemer?

Ik gebruik sociale media en mijn eigen website als middel om mijn werk te promoten. Natuurlijk deel ik mijn visitekaartjes uit aan ieder die belangstelling heeft. Mijn opdrachten en exposities genereren ook weer nieuw werk. Ik heb de mazzel dat mijn werk zichzelf promoot, in die zien hoef ik dus niet veel te doen.

Wat denk jij: Is ondernemen als creatief anders dan voor een niet-creatieve ondernemer?

Nee, het ondernemen op zich, is ook een creatief vak! Het verschil is, dat mijn product ook nog eens creatief van aard is.

Heb je tips voor je collega ondernemers?

Misschien een open deur: Onderneem het, wees actief!

Wil je meer weten of in contact komen met Gea?

De site van Gea

Gea op Twitter

Gea op Facebook

Dit was het 35e interview in een serie interviews over ondernemen met kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle KroeseLeontine van Geffen-LamersSiebe PalmenMaarten StevensRosanne RaubunPaul van BuerenJohan HovingaJacco BoomsmaIrene SchildkampMonique BuisingLaura StassenmezelfMarloes de VriesMonique AnkerMarzena SokolowskaNorma van der HorstHarke BroersmaLj van TuinenMarije ter WeeleSaskia Aukema,  Juliette ArtsAtelier RexwinkelRixt BaasAnutoshSophie Walravendb WatermanGertrude SteenbeekArnold ReyneveldFrans BlokAnthony Fiumara en Michiel Nagtegaal.

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/foh1A” text=”Wil je geen blog meer missen? Schrijf je in en ontvang direct een gratis Twitter handleiding ” color_override=””]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *