Ondernemen als creatief – interview met Armando Ello

Ondernemen als creatief, hoe werkt dat eigenlijk? Wanneer ben je succesvol en wat heb je nodig om te kunnen ondernemen? Deze en andere prangende vragen leg ik regelmatig voor aan een kunstenaar // creatief. Vandaag het 41e interview in deze reeks, met video- en fotograaf Armando Ello

Armando ElloKun je jezelf kort voorstellen?

Mijn naam is Armando Ello. Ik ben 35 jaar en fotograaf sinds 2004. Eerst parttime en vanaf 2008 fulltime bezig met fotografie. Sinds 2013 is daar ook video bijgekomen.

Met wat voor project ben je bezig?

Afgelopen maand ben ik zelf een project begonnen om Indische mensen te fotograferen die er niet direct uitzien alsof ze Indisch zijn. Aan de hand van portretfotografie, video interviews en gesprekken wil ik het project meer inhoud geven door hun ervaring met hun eigen identiteit te laten vertellen. Hun foto’s en verhalen wil ik uitbrengen in een boek. De Indo’s die zich in deze omschrijving herkennen hebben de naam Twijfelindo gekregen.

Waarom dit boek over twijfelindo’s? Waarom is het belangrijk dat het er komt?

Er wordt veel geblogd en geschreven op websites over de Nederlands-Indische cultuur. Het uitbrengen van een boek is iets tastbaars en heeft naar mijn mening meerwaarde die langer standhoudt dan het snelle internet, waar een goed geschreven stuk zomaar een hype kan zijn en ook net zo snel weer in de vergetelheid raakt. Een boek heeft in dat opzicht meer autoriteit op een onderwerp dan een .pdf met dezelfde inhoud. Het is tastbaar.

TwijfelindoSessie01HDBGJe wilt dit boek financieren middels crowdfunding, waarom heb je daarvoor gekozen?

Crowdfunden is dé manier om te meten of mijn publiek dit zou willen. Een boek waar geen behoefte aan is, waarom zou ik dat willen uitbrengen? Als de nichemarkt waarin ik zit het boek niet zou funden, dan is er geen behoefte aan en is er geen man overboord dat het boek niet uitkomt. Ik experimenteer graag met dit marketing concept, zodat ik producten en diensten maak die mijn doelgroep wil en niet waarvan ik dénk dat ze willen.

Vanwaar de keuze om zelf te crowdfunden en niet aan te sluiten bij een platform als ‘Voor de Kunst’?

Hoewel ik ook de voordelen begrijp van bestaande platformen, heb ik de risico’s overwogen en besloten om het risico te nemen en een eigen platform te beginnen. Mijn onderwerp is zo specifiek op een doelgroep gericht dat ik vind dat het ook een eigen platform moet hebben. Voor de kunst is nog wat algemeen, hoewel ik nog steeds niet zeker weet of mijn keuze de juiste is. Dit project en de markt zijn het waard om dit te proberen, want stel dat mijn project een succes wordt, dan is de toekomstmuziek dat ik meerder Indische projecten zou willen steunen met een platform voor de Indo community.

Hoe bevalt het crowdfunden? Had je van tevoren een marketing en communicatieplan gemaakt?

Nou als ik heel eerlijk ben is crowdfunden volledig buiten mijn comfortzone, maar het heeft wel altijd mijn interesse gehad. Na een crowdfund mastercursus van 2 dagen die ik heb gevolgd, heb ik besloten om dit ook te gaan doen en de stappen die ik geleerd heb simpelweg te implementeren. Voor marketingdoelen is crowdfunding een hele interessante business strategie en niet persé een ‘free money tool’. Ik heb in dit geval 5 weken voorbereid om eerst de interesse voor mijn project te pijlen en mijn doelbedrag, vervolgens maak ik een wekelijks en dagelijks een plan en plan ik ongeveer een week vooruit in de campagnemaand. En dan nog een maand voor het nakomen van alle beloftes die ik tijdens de crowdfunding heb gedaan. Zoals op de hoogte houden van de vorderingen van het project etc.

Heb je tips & tricks voor andere fotografen die een boek uit willen Moesson-voorgallerij-1000pxgeven?

Tips wil ik eigenlijk pas geven als ik zelf succesvol een boek heb uitgebracht. Hoewel ik eerder met een co-auteur een boek uit heb gebracht, maar niet volledig zelf heb georganiseerd. Wat ik tot nu toe van dit crowdfundingproject heb geleerd, is dat het project mede wordt ontwikkeld door de feedback die ik krijg. Zo krijgt het boek een nieuwe en interessantere insteek die ik op een andere manier waarschijnlijk niet had gehad.

Is er verder nog iets wat je kwijt wilt?

Denk niet: ’Mijn business is niet geschikt voor crowdfunding’. Denk: ‘Hoe maak ik mijn business geschikt voor crowdfunding?’ Crowdfunding is niet: free money. Crowdfunding is free marketing. Voor fotografen is crowdfunding een uiterst interessante businesstool om jezelf op de kaart te zetten. Wees niet bang dat je daardoor in een bepaald hokje wordt gestopt, eigenlijk is dat alleen maar goed.  Door zo’n project wordt je bekend in een specifieke richting of project, maar dat houdt opdrachtgevers niet tegen je in te huren voor andere klussen. Je blijft namelijk on top of mind omdat je 30 dagen lang met je netwerk communiceert over waar je mee bezig bent.

Nog iets, wat ik zelf beter kan doen, is voordat je begint eerst je team verzamelen waarmee je je campagne uitvoert. Dat leert je meteen uit je einzelgängercultuur te komen en daardoor sta je veel sterker om het project te kunnen halen.

Zijn er lezers die crowdfunding al hebben geprobeerd of overwogen? Hoe is de ervaring of waarom ben je nog niet begonnen? Daar ben ik best benieuwd naar.. 🙂

Meer info over dit project (en andere projecten) op de site van Indigo

 

Dit was het 41e interview in een serie interviews over ondernemen met kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle KroeseLeontine van Geffen-LamersSiebe PalmenMaarten StevensRosanne RaubunPaul van BuerenJohan HovingaJacco BoomsmaIrene SchildkampMonique BuisingLaura StassenmezelfMarloes de VriesMonique AnkerMarzena SokolowskaNorma van der HorstHarke BroersmaLj van TuinenMarije ter WeeleSaskia Aukema,  Juliette ArtsAtelier RexwinkelRixt BaasAnutoshSophie Walravendb WatermanGertrude SteenbeekArnold ReyneveldFrans BlokAnthony FiumaraMichiel NagtegaalGea ZwartPaulien KluverHanneke de GraafMarian FilarskiEllen Faber en Sasja Bork.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.