Ondernemen als creatief – interview met Sasja Bork

Ondernemen als creatief, hoe werkt dat eigenlijk? Wanneer ben je succesvol en wat heb je nodig om te kunnen ondernemen? Deze en andere prangende vragen leg ik regelmatig voor aan een kunstenaar // creatief. Vandaag het 40e interview in deze reeks, met beeldend kunstenaar en galeriehouder Sasja Bork.

Kun je jezelf voorstellen?

Mijn naam is Sasja Bork, ik ben 43 jaar en woon met vriend en twee katers in Utrecht. Ik heb na het VWO de Minerva in
Groningen gedaan (1e graads lerarenopleiding tekenen en kunstgeschiedenis). Daarna heb ik onderwijskunde aan de
Rijksuniversiteit gestudeerd en een aantal jaren als communicatietrainer gewerkt bij Schouten en Nelissen te ondernemen als creatiefZaltbommel. In 2000 gooide ik na een burnout het roer drastisch om en ben ik mijn eigen bedrijf gestart als fulltime beeldend kunstenaar. In het begin maakte ik olieverfschilderijen en staaldrukken uit atelier en in opdracht. Daar kwam in 2005 een eigen schilderschool bij in Nieuwegein en vanaf 2011 een galerie in het centrum van Utrecht.

Je bent naast kunstenaar ook galeriehouder, hoe is dat zo gekomen?

Ik ben allereerst kunstenaar, voor mijn gevoel altijd al: ik tekende al voordat ik kon lopen. Door mijn ervaringen met galeries, en doordat ik een winkelpand aan de Oude Gracht in onderhuur kreeg, ontstond het concept van de PoPuP galerie. We waren destijds de eerste in Nederland. Ik doe dit samen met mijn vriend Jeroen Pater, die stand up comedian is, en zo wordt het dus een galerie voor Kunst en Komedie. Waar naast kunst en design, ook regelmatig shows en optredens zijn. Inmiddels zitten we in ons vijfde achtereenvolgende pand, aan de Biltstraat 37 te Utrecht. Het is een vorm van leegstandbeheer. Als het pand verhuurd wordt moeten wij er binnen twee weken uit. IMG_2444Daar staat een lage huur tegenover. En we mogen in de prachtigste panden in het centrum, omdat de makelaar en de eigenaar de meerwaarde van een mooi ingericht pand ook wel zien. Wij rekenen geen hang- of expositiekosten aan de kunstenaars en een lage commissie van 30 %. Door deze gunstige condities kan ik kiezen uit vele kunstenaars en designers, wat een constante kwaliteit garandeert.

Hoe waren jouw eigen ervaringen met galeries?

Het ergste vond ik de opkomst van galeries die hanggeld vroegen. Met 100 euro per kunstenaar en dan 50 kunstenaars opgepropt boven en onder elkaar, heb je je huur en salaris wel binnen. Naar mijn idee deed zo’n galerie vervolgens niets aan de PR. Geen klanten, geen verkoop, dus verlies voor de kunstenaar en winst voor de galerie. Niet eerlijk.
Ook de torenhoge commissies stuitten me tegen de borst: 40 % is al heel normaal voor een kleine galerie in een dorp, 50 % voor de grotere en 60 % voor de allergrootste: wat houd je als kunstenaar dan nog over? Dat gecombineerd met de stijgende prijs van je schilderijen: als je niet meer bij de galerie exposeert, hoe raak je het werk dan zelf nog kwijt? Moeilijke kwesties waar ik menig bevriende kunstenaar op zag stuklopen. Er zijn galeriehouders die heel erg sturen. Als je dat en dat maakt, in die en die kleur en dat formaat, dan kan ik het wel verkopen. Het gaat er niet om goed verkoopbare kunst te maken, zeg ik altijd. Dat haalt je authenticiteit en de drijvende kracht uit je autonome kunstenaarschap. Het gaat erom je kunst goed te verkopen. Dat is een andere mindset en maakte dat ik met de uitleen en verhuur van mijn schilderijen startte (met huurkoopregeling) en later dus met de galerie.

Hoe selecteer jij kunstenaars?

Ik ken veel kunstenaars uit Nederland en België, omdat ik jarenlang grote manifestaties en groeps/thema-tentoonstellingen organiseerde. Dus ik heb een groot netwerk. Sinds de oprichting van de galerie komen er ook veel kunstenaars binnenlopen. Omdat we de eerste waren in het land (popup galerie) kregen we veel media-aandacht. We haken ook aan op veel projecten: krantenartikelen zijn de beste gratis reclame. Daar komen ook veel kunstenaars en designers op af. Verder ga ik, als ik tijd heb, langs markten, beurzen en atelierroutes. Ik selecteer vooral makers uit de regio. Dat hoeven geen kunstenaars te zijn, als het werk maar van goede kwaliteit is. Bij design heb ik een zwak voor redesign of upcycled design (van hergebruikte materialen). Op onze site staat precies beschreven waar we naar zoeken.

IMG_2478Ik streef naar een collectie waarin variatie, kwaliteit en betaalbaarheid voorop staan. Omdat we een galerie voor kunst EN komedie zijn zoek ik ook naar een humoristische, lichte invalshoek. Het hoeft niet per se vrolijk te zijn, maar ook niet agressief of donker. En ik vind het belangrijk om, naast grote doeken en bronzen beelden, ook kleine kunstcadeaus te hebben. Je vindt al kunstitems vanaf 2 euro in de galerie en een grote selectie kunstkado’s onder de 25 euro. In verband met het grote aantal kunstenaars, en dus het grote aantal werken in consignatie, hebben we met het oog op de verzekering een maximum van 3000 ingesteld per item. En hebben we een maximaal aantal werken in consignatie van 5 stuks, per kunstenaar, boven de 100 euro.

Jouw galerie loopt goed, heb je een idee hoe dat komt?

Ik denk dat we in een niche vallen waar behoefte aan is, want we trekken veel publiek. Ook mensen die normaal niet zo snel een galerie binnen stappen. Het popup principe is misschien wel veel werk qua verhuizen en steeds weer opnieuw inrichten, maar we creëren ook steeds weer een nieuwe cirkel van publiek op een nieuwe plek, die we weer meenemen naar de volgende locatie. ‘Poppin’ up in a place near you!’ is ons motto.

Wil je meer weten of in contact komen met Sasja?

De site van de popup galerie

De site van Sasja

De popup galerie op Facebook

IMG_2451

Dit was het 40e interview in een serie interviews over ondernemen met kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle KroeseLeontine van Geffen-LamersSiebe PalmenMaarten StevensRosanne RaubunPaul van BuerenJohan HovingaJacco BoomsmaIrene SchildkampMonique BuisingLaura StassenmezelfMarloes de VriesMonique AnkerMarzena SokolowskaNorma van der HorstHarke BroersmaLj van TuinenMarije ter WeeleSaskia Aukema,  Juliette ArtsAtelier RexwinkelRixt BaasAnutoshSophie Walravendb WatermanGertrude SteenbeekArnold ReyneveldFrans BlokAnthony FiumaraMichiel NagtegaalGea ZwartPaulien KluverHanneke de GraafMarian Filarski en Ellen Faber.

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/foh1A” text=”Wil je geen blog meer missen? Schrijf je in en ontvang direct een gratis Twitter handleiding ” color_override=””]

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − 17 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.