Ondernemen als creatief – Michiel Nagtegaal

Ondernemen als creatief, hoe werkt dat eigenlijk? Wanneer ben je succesvol en wat heb je nodig om te kunnen ondernemen? Deze en andere prangende vragen leg ik regelmatig voor aan een kunstenaar // creatief. Vandaag het 34e interview, met beeldend kunstenaar Michiel Nagtegaal.

150325-Michiel-Nagtegaal-MrUpsideKun je jezelf voorstellen?

Mijn naam is Michiel Nagtegaal, ik ben 40 jaar en ik maak schilderijen.

Wanneer ben je gestart als ondernemer? Was het een bewuste keuze om ondernemer te worden of voelde het als de enige optie?

Ik startte met ondernemen toen ik begin 20 was. Mijn opleiding aan de Grafische School in Rotterdam had ik al in het eerste jaar vanwege gebrek aan motivatie afgebroken. Ik wist ik zeker dat ik ‘iets’ met tekenen wilde maar had niet het geduld om de opleiding af te maken.

Naast mijn baantje bij een supermarkt deed ik wat kleine ontwerp- en illustratie-opdrachten voor vrienden en familie. Ik bedacht me dat ik er misschien wat extra geld mee kon verdienen als ik promotie ging doen. Daarom hing ik overal zelf getekende posters op ter promotie van mijn diensten.

In de supermarkt leerde ik ook twee vrienden kennen. Samen zijn we house-feesten gaan geven, waarvoor ik de flyers en entreekaarten ontwierp. Met die flyers en veel strips in mijn portfolio ben ik later bij mijn eerste bureau aangenomen.

Wat vind je fijn aan ondernemen? En wat bevalt minder goed?

Ondernemen is zo leuk vanwege de vrijheid om dingen op jouw manier te doen. Je kunt gemakkelijk allerlei neven-activiteiten oppakken, opdrachten weigeren en je eigen tijd indelen.

Bij ondernemen is het vaak zo dat hoe harder je werkt, hoe groter de beloning is. Dat vind ik eerlijker dan de droom van iemand anders waarmaken, voor een vast bedrag per maand. Daardoor wordt het wel een uitdaging om je tijd gezond in te delen. Feitelijk ben je als ondernemer altijd aan het werk. Dan moet je ‘werk’ wel echt bij jou passen.

De administratieve kant van ondernemen ligt me het minst. Mooie dingen maken vind ik veel belangrijker dan cijfers en contracten. Toen we net waren gestart met ons webbureau hebben we geld verloren doordat we onze contracten niet goed op orde hadden. Ook het opkomen voor jezelf en claimen waar je recht op hebt, is iets wat ik heb moeten leren. Bovendien heb ik moeten loslaten om altijd maar aardig gevonden te willen worden.

Iedere ondernemer komt hindernissen tegen…. Waar ben je tegenaan gelopen de afgelopen jaren en hoe heb je dat opgelost?

Eén van de lastigste uitdagingen die ik ben tegengekomen, zijn periodes met minder of geen werk. Ik ben het gaan zien als een signaal dat je iets drastisch moet veranderen. Misschien volg je net niet helemaal je échte passie. Waardoor je minder gemotiveerd bent om extra moeite in promotie of in de service naar klanten te stoppen.
Of misschien heeft jouw product niet die toegevoegde waarde voor klanten. Als je die waarde zelf niet duidelijk voor ogen hebt, hoe moet een klant dan enthousiast over je product worden?

Ik ben ooit een eigen webshop gestart met mijn illustraties op canvasdoeken. Het zelf ontwerpen van het logo en de webpagina’s kostte veel tijd en de webshop-techniek was duur. Uiteindelijk heb ik de webshop weer moeten sluiten omdat niemand mijn doeken wilde kopen. Ik was ‘vergeten’ om na te denken over de vraag waarom een klant mijn illustraties aan zijn muur zou willen hebben.

Wanneer ben je succesvol als kunstenaar//creatief?

Het is een spel dat je vooral tegen jezelf speelt. In mijn ogen ben je succesvol als je jouw zelf gestelde doelen haalt. Is het je doel om rond te komen met maar drie dagen per week werken? Of wil je de absolute nummer 1 binnen je vakgebied worden, met drie huizen in verschillende landen en een volle bankrekening?

Voor mij betekent het dat ik succesvol ben als Freelance Online Designer / Art Director. Ik doe het met plezier en mijn klanten zijn tevreden.

Toch was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Opnieuw beginnen en dan vooral iets opzetten dat ik tot na mijn pensioen met plezier kan blijven doen. Mijn hele leven ben ik op zoek naar steeds meer vrijheid en onafhankelijkheid. Van vaste banen bij bureau’s naar mijn eigen webbureau, naar freelancen als designer. Voor mij is de volgende, overtreffende stap die van vrij kunstenaar.

Daarom heb ik nu andere doelen gedefinieerd en die heb ik zeker nog niet gehaald. Als het me lukt om eigen werk, zonder beperkende kaders van opdrachtgevers, te verkopen en daarvan rond te komen, vind ik mezelf succesvol.

Wat denk jij: Is ondernemen als creatief anders dan voor een niet-creatieve ondernemer?

Ondernemen als creatief is niet heel veel anders dan een ondernemer die niet in de creatieve sector zit. Elke ondernemer heeft een gezonde dosis creativiteit nodig om problemen op te lossen. Het product en de doelgroep bij een creatief zijn misschien anders. Maar ik geloof dat het gezond is als creatieven hun onderneming meer als een ‘normale’ business zouden zien. Als je mooie dingen maakt, wil je die toch laten zien? Je wilt toch waardering voor je harde werk? Je wilt in de toekomst toch ook materialen kunnen kopen om je ding te blijven doen?

Wat zet je in om er voor te zorgen dat je slaagt als ondernemer?

Om te slagen als ondernemer zul je moeten laten weten wat je produceert. Er is geen onderneming die goed draait zonder enige vorm van promotie. Internet biedt ontelbare mogelijkheden om te communiceren. Om de wereld te tonen wat voor jou belangrijk is. Jouw boodschap, jouw visie en jouw werk zijn anno 2015 nog nooit zo gemakkelijk aan de hele wereld te tonen. Door regelmatig iets van je werk te laten zien op internet, bouw je een geïnteresseerd publiek op van mensen die weer andere mensen kennen.

De meest populaire posts op Facebook zijn die waarbij grote gebeurtenissen zoals de geboorte van een kind of trouwen worden gedeeld. Omdat er ook veel negatiefs wordt gedeeld, blijf ik er nooit lang hangen. Instagram en Pinterest werken voor mij als visueel creatief dan veel beter. Beide zijn visueler ingesteld en de tekstuele toelichtingen zijn kort. Doordat ik veel creatieven volg op Instagram en Pinterest werken ze uitstekend als een snelle inspiratiebron.

Als designer gebruikte ik mijn portfolio en netwerk om nieuwe klussen binnen te halen. De afgelopen acht jaar heb ik niet actief aan acquisitie hoeven doen. Een eigen blog (nu offline) met mijn visie op nieuwe ontwikkelingen in mijn vakgebied heeft wel geholpen om mezelf als een expert neer te zetten.

Mijn netwerk als startend kunstenaar is nu nog veel te beperkt. De markt is ook duidelijk anders. Daarom verwacht ik naast een online portfolio meer van niet-digitale marketing als exposities, persberichten en netwerkevenementen. De meeste promotie is te krijgen door een bijzonder of spectaculair kunstproject in de openbare ruimte doen.

Heb je tips voor je collega-ondernemers?

Ik denk dat elke ondernemer die goed weet waar zijn of haar échte passie ligt, met hard werken altijd succesvol zal zijn. Je passie vind je door na te denken over wat je zou gaan doen als je zoveel geld hebt dat je nooit meer hoeft te werken. Dat is dan precies hetgene je ook vandaag zou moeten doen. Niet wachten, niet te lang nadenken en gewoon gaan beginnen. Just do it.

En vooral heel hard werken. Heel veel mensen verwachten waardevolle resultaten door een middelmatige inspanning. Een middelmatige inspanning levert middelmatige producten. Bedenk hoe je écht het verschil kunt maken.

Wil je meer weten of in contact komen met Michiel? 

De site van Michiel
Michiel op Instagram
Michiel als designer

[metaslider id=13101]

Dit was het 34e interview in een serie interviews over ondernemen met kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle KroeseLeontine van Geffen-LamersSiebe PalmenMaarten StevensRosanne RaubunPaul van BuerenJohan HovingaJacco BoomsmaIrene SchildkampMonique BuisingLaura StassenmezelfMarloes de VriesMonique AnkerMarzena SokolowskaNorma van der HorstHarke BroersmaLj van TuinenMarije ter WeeleSaskia Aukema,  Juliette ArtsAtelier RexwinkelRixt BaasAnutoshSophie Walravendb WatermanGertrude SteenbeekArnold ReyneveldFrans Blok en Anthony Fiumara.

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/foh1A” text=”Wil je geen blog meer missen? Schrijf je in en ontvang direct een gratis Twitter handleiding ” color_override=””]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.