Ondernemen als Creatief – Rixt Baas

Ondernemen als creatief, hoe werkt dat eigenlijk? Wanneer ben je bijvoorbeeld succesvol? En wat heb je nodig om te kunnen ondernemen? Deze en andere prangende vragen leg ik wekelijks voor aan een kunstenaar // creatief. Vandaag het 26e interview, met sieradenontwerpster Rixt Baas.

imageKun je jezelf voorstellen?

Ik ben Rixt Baas, inmiddels 50 jaar en ik ontwerp sieraden. Ik leg me speciaal toe op het opnieuw vormgeven van oude (erf)sieraden.

Wanneer ben je gestart als ondernemer? Was het een bewuste keuze om ondernemer te worden of voelde het als de enige optie?

Een jaar of 5 geleden ben ik als ondernemer gestart, niet echt een bewuste keuze. Ik heb voor deze vorm gekozen omdat ik met name makkelijker toegang had tot mogelijkheden voor het inkopen van voor mij belangrijke materialen. Ook wordt je meer serieus genomen als je een eigen bedrijf hebt.

Wat vind je fijn aan ondernemen? En wat bevalt minder goed?

Eigenlijk vind ik ondernemen best lastig. Ik wil liever alleen maar ontwerpen en maken. Het leukste is het contact met andere ondernemers, zeker hier in Leidsche Rijn.

Iedere ondernemer komt hindernissen tegen…. Waar ben je tegenaan gelopen de afgelopen jaren en hoe heb je dat opgelost?

Wat ik het lastigste vind zijn de zaken als website, bekendheid, webwinkel etc. Dat is inmiddels nog steeds niet opgelost. 😉 Wat ik ook als lastig ervaar is het creëren van je financiële armslag. Je wilt eigenlijk alleen met je eigen creatieve proces en bedrijf bezig zijn. Helaas brengt dat vooralsnog niet genoeg financiële ruimte waardoor ik in mijn geval er toch voor kies om er ook nog een parttime baan bij te hebben.

Wanneer ben je succesvol als kunstenaar//creatief?

Voor mij ben ik succesvol omdat mijn cliënten blij zijn met wat ik voor hen ontwerp, een herinnering die weer draagbaar is. Wel zou ik meer bekendheid willen hebben voor mijn eigen collecties. Op dat laatste ben ik nog niet zo succesvol. Voor mij betekent succes ook dat ik zelf blij ben met wat ik doe.

Wat denk jij: Is ondernemen als creatief anders dan voor een niet-creatieve ondernemer?

Ja, daar ben ik van overtuigd. Je bent continue “een kindje van je creatieve brein” aan het verkopen.

Wat zet je in om er voor te zorgen dat je slaagt als ondernemer?

Ik zet vooral in op Social Media en netwerken. Daar komen mijn opdrachten vandaan. Ik maak natuurlijk iets zeer persoonlijks waarbij ik mijn opdrachtgevers over het algemeen zelf ook zie en spreek.

Heb je tips voor je collega ondernemers?

Gooi jezelf niet te grabbel. Een persoonlijk en/of handgemaakt ontwerp kost meer dan een fabrieksitem. De een heeft dat er wel voor over de ander niet.

[new_royalslider id=”31″]

Meer weten of in contact komen met Rixt Baas?

Haar site

Rixt op Facebook

Rixt op Twitter

Rixt op Pinterest

Rixt op Etsy

Dit was het 26e interview in een serie interviews over ondernemen met kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle KroeseLeontine van Geffen-LamersSiebe PalmenMaarten StevensRosanne RaubunPaul van BuerenJohan HovingaJacco BoomsmaIrene SchildkampMonique BuisingLaura StassenmezelfMarloes de VriesMonique AnkerMarzena SokolowskaNorma van der HorstHarke BroersmaLj van TuinenMarije ter WeeleSaskia Aukema,  Juliette Arts en Atelier Rexwinkel

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.