Waarom je maar beter dicht bij jezelf kunt blijven op social media

Heb je het bericht gehoord over een Australische blogger die kanker had gefaket om haar blog en kookboek aan de man te brengen? Behoorlijk schandalig en een uitwas (tenminste, laten we dat hopen), maar er zijn natuurlijk wel meer mensen die een wat ander beeld van zichzelf laten zien dan hoe ze in werkelijkheid zijn.

Niet doen!

Het is voor veel mensen een doorn in het oog dat er op social media zoveel gefaket wordt. En soms ook een reden om er zich maar helemaal van af te keren. Doodzonde! Niet alleen mis je daarmee een kans om je bedrijf goed in de markt te zetten, ook mis je een kans om jezelf te laten zien zoals je echt bent. Wij bepalen immers zelf wat er op social media gebeurt. Als we nu bedenken om er met z’n allen mee te stoppen bijvoorbeeld, heeft Mark Zuckerberg morgen geen werk meer. Dus waarom niet jezelf wel laten zien zonder duckface, geshopt lijf of jubelverhalen over hoe goed het met je gaat? En ‘en passant’ met z’n allen social media wat interessanter maken?

Herkenning

Ik schrijf er vaker over: vertrouwen is één van de belangrijkste dingen die je voor elkaar moet zien te krijgen met online marketing. Herkenning kan daar een belangrijke rol in spelen. En laten we eerlijk zijn, jouw worstelingen en de dingen waar je tegenaan loopt, zijn maar al te herkenbaar. Daarbij: wie gelooft er nou echt in zo’n opgepoetst beeld? Niemand toch?

Laat een echt beeld zien

Het gaat er ook niet om dat je jezelf de hemel inprijst (zoals nog steeds heel veel mensen denken), maar om ervoor te zorgen dat mensen weten wie je bent, wat je doet en waarom je doet wat je doet. Betrek mensen in je proces, laat zien wat je doet en wie je bent. Als je dat consequent en op een heldere manier laat zien, gaan mensen je herkennen en vertrouwen. En dan heb je je doel bereikt, want vertrouwens is één van de basisvoorwaarden voor een verkoop. Meer weten? Lees mijn blog over de basis van (online) marketing.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *