Hoe maak je klanten van volgers?

Veel volgers (of fans) hebben is leuk, maar je hebt er weinig aan als ze vervolgens niks bij je kopen. Nou is het vaak moeilijk meetbaar wat klanten oplevert, want wat maakt dat iemand een klant wordt of niet? Dat social media daar een rol in speelt moge duidelijk zijn, alleen hoe maak je nou klanten van je volgers?

Social Media inzetten loont. Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat bedrijven die social media inzetten meer omzet draaien dan bedrijven die dat niet doen. Als ZZP-er heb je bovendien een groot voordeel ten opzichte van grotere bedrijven:  je kunt veel makkelijker relaties bouwen via social media. Want daar gaat het uiteindelijk allemaal om.

Om online zaken te doen zijn nl. uiteindelijk dezelfde aspecten belangrijk als bij offline zaken doen, je klant moet je vertrouwen en het moet duidelijk zijn dat je weet wat je doet. Social Media kun je daar heel goed voor inzetten.

small__5440728270Vertrouwen van je klanten

Als mensen online iets bij je willen kopen, een product of een dienst, is vertrouwen heel belangrijk. Je kunt je geld maar één keer uitgeven en dan wil je dat je je geld goed besteed. Toch?

Deels heeft vertrouwen te maken met dat de klant ziet dat je weet wat je doet (expertise hebt), aan de andere kant moet een klant het jou ook gunnen. Iemand koopt eerder iets bij je als hij/zij je aardig en betrouwbaar vindt. Zo simpel is het.

Wat betekent dat als je het vertaalt naar social media?

Bouw relaties

Ga het gesprek aan met potentiële klanten, reageer op updates, help mensen als ze een vraag hebben, doe mee aan relevante discussies. Laat jezelf zien en laat zien waar je voor staat. Dat hoeft helemaal niet altijd op een strikt zakelijke manier. Sterker nog, jouw persoonlijkheid maakt ook dat iemand klant wordt of niet.

Laat zien dat je goed bent in wat je doet

Dat je verstand van zaken hebt kun je op verschillende manieren laten zien,

• door kennis te delen. En dat hoeft echt niet alleen kennis van jezelf te zijn, je kunt ook relevante kennis van anderen delen.

• door letterlijk te laten zien wat je doet (maar alsjeblieft niet alleen maar tweets waarin je vertelt hoe succesvol je het een of ander gedaan hebt)

• door zelf actief kennis te delen bijvoorbeeld door een blog. Ook als je beeldend werkt en geen schrijver bent kan bloggen veel voor je doen, je kunt je werk laten zien, laten zien hoe je te werk gaat, wat het proces is, blije klanten etc.

• Vraag aan tevreden klanten of ze hun ervaringen met jou willen delen via social media. Een aanbeveling van iemand anders werkt nog steeds heel goed.

Niet alleen maar zenden!

Dat is eigenlijk een herhaling van het 1e punt, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Er zijn echt te veel mensen (bedrijven) die social media gebruiken als een grote, gratis reclamezuil. Laat ik je uit de droom helpen, daar ga je de oorlog niet mee winnen. Het levert je nl. helemaal niks op. Er schijnt een gulden regel te zijn die inhoudt dat je met 70 % van je tweets informatie deelt en dat je dan 30% in kunt zetten om je eigen producten of diensten onder de aandacht te brengen. Ik zou er voor willen pleiten om die percentages aan te passen naar bijvoorbeeld 50% interactie, 40% kennis en info delen en 10% reclame.

Consequent

Als je op deze manier social media inzet geef ik je op een briefje dat het je klanten op gaat leveren. Misschien niet meteen in de 1e week, maar op den duur wel. Hoe lang dat duurt? Dat hangt natuurlijk ook nog af van andere factoren, met alleen social media ben je er niet. Er moet bijvoorbeeld ook behoefte zijn aan jouw product of dienst.

photo credit: daniel_iversen via photopin cc

9 antwoorden
  1. Inge Leonora-den Ouden
    Inge Leonora-den Ouden zegt:

    Marca, ik heb een vraag. Omdat die vraag wel past bij dit onderwerp, stel ik ‘m hier.
    -Mijn Blog en mijn Facebook pagina schrijf ik nu in het Engels. Ik vraag me echter af, of dat wel handig is als ik er ‘klanten’ mee wil bereiken. Kan ik misschien toch beter in het Nederlands gaan schrijven (of tweetalig), om het Nederlandse publiek beter te bereiken?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.