Kunstenaar//creatief, laat je geen oor aannaaien!

Laatst was ik, voor het eerst, op de ADAF. Ik liep rond, me verwonderend over de grote hoeveelheid (evident) slecht werk. Gelukkig waren er ook een aantal kunstenaars met goed werk, maar die waren toch echt in de minderheid. 

Wonderlijk…

Ik ging omdat er iemand exposeerde die ik ken. Bij haar stand aangekomen vertelde ze als eerste over de curatoren van andere, buitenlandse, beurzen die zich bij haar hadden gemeld. De beurs in Denemarken, die zou het helemaal zijn en Italië, daar moest je vooral niet heen. Al snel voegde een andere kunstenaar zich bij ons die vertelde dat ze ooit op zo’n voorstel in was gegaan, heel veel kosten had gemaakt en – je raadt het al – niks had verkocht!

U bent geselecteerd!

Ik kan me er echt ongelofelijk over opwinden. Over die ‘curatoren’ van beurzen, boekjes, gidsen e.d. die een slaatje proberen te slaan uit de onwetendheid (en soms wanhoop) van kunstenaars//creatieven. Die als verkooptruc roepen dat de kunstenaar die ze benaderen geselecteerd is en uitverkoren om mee te doen. Voor veel kunstenaars klinkt dat als muziek in de oren. Hun werk is gezien! Erkenning! Eindelijk! Vervolgens moeten ze heel veel geld neerleggen voor die zichtbaarheid en levert het hen in de meeste gevallen niks op. En dat weten die ‘curatoren’ volgens mij heel goed. Want laten we wel wezen, het is een leuk verdienmodel toch?!

 Galerie to the rescue?

Ik heb het dus, voor alle duidelijkheid, NIET over de beurzen waar je alleen kunt exposeren als je vertegenwoordigd wordt door een galerie. Die zijn over het algemeen prima en trekken ook het juiste publiek. Het vervelende is alleen dat je daar dus een galerie voor nodig hebt. En die heeft niet iedereen. Daarbij, er zijn ook kunstenaars die helemaal geen galerie willen omdat ze het liever in eigen hand houden.

Wat nu?

Ik denk dat er ruimte is voor een beurs waar wel een echte selectie plaatsvindt van de kunstenaars. Misschien dat er binnenkort iemand opstaat om zo’n beurs te organiseren. Ik heb er zelf over nagedacht, maar zie op tegen de organisatorische kant van het verhaal + de financiële risico’s die je loopt als organisator. Maar wie weet….

In de tussentijd kun je als kunstenaar//creatief jezelf beschermen:

  • Zeg niet gelijk ja. Doe eerst onderzoek, ga zelf een keer naar zo’n beurs, vraag aan collega’s naar hun ervaringen. En vraag dan vooral door!
  • Vraag de beursorganisator naar cijfers. Hoeveel bezoekers komen er (en wat voor bezoekers, als het goed is, is het profiel van de bezoekers bekend), hoeveel werk wordt er verkocht. En voor wat voor prijzen?
  • Maak een financiële afweging. Soms kan het goed zijn om toch ergens aan mee te doen omdat je weet dat het goed is voor je zichtbaarheid Neem als voorbeeld het boek New Dutch Talent. Kun je ook je vraagtekens bij zetten, maar het boek heeft in iedere geval als voordeel dat het door veel mensen gezien wordt. En dat kan waardevol zijn.
  • Realiseer je dat je voor verkoop niet afhankelijk bent van een kunstbeurs. Als je kijkt naar de top 3 van de verkoop van kunst, staat op 1 (nog steeds) de galerie, op 2 staat verkoop in je atelier en op 3 pas kunstbeurzen. Je kunt dus beter mensen naar je atelier lokken en daar je werk verkopen.
  • Wat je ook nog zou kunnen doen, is samen met een paar bevriende kunstenaars een eigen galerie oprichten en op ‘echte’ kunstbeurzen gaan staan. Ook dan moet je goed onderzoek doen naar welke beurs voor jou het beste geschikt is en op welke beurzen je mag staan (er is vaak een ballotage). Het kost een paar centen, maar het levert je waarschijnlijk wel wat op!

Ik ben heel benieuwd naar jouw reactie. Hoe sta jij tegenover kunstbeurzen? Heb je er wel eens geëxposeerd en heeft je dat verkoop opgeleverd? Ik hoor het graag! 

4 antwoorden
  1. Emilie
    Emilie zegt:

    Hoi Marca, ik nam gisteren deel aan een masterclass van This Art Fair (zelf die ik niet mee) wat ik hoorde klonk redelijk en ze geven deze masterclasses aan deelnemers er gratis bij. En wat betreft een eigen galerie oprichten. Dat is een super plan Alleen heb ik ook begrepen dat je als galerie niet zomaar op alle beurzen toegelaten wordt. Daar moet je dus wel rekening mee houden.

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Over die beurs heb ik inderdaad goede dingen gehoord, ik ga ook kijken deze keer. Ben benieuwd! En je kunt inderdaad niet zo maar met een galerie op een beurs staan, ook daar is een ballotage….. Ik zal dat er nog even bij vermelden. Goed punt!

      Beantwoorden
  2. Tineke
    Tineke zegt:

    Hallo Marca, ik heb 3 keer meegedaan met de nationale kunstdagen, georganiseerd via de Nabk. Op zich prima georganiseerd en geloof betaalbaar in vergelijking met de Adaf. Maar duur als je niets verkoopt….dat heb ik dus nooit. Er komt mi publiek die gratis toegangskaarten krijgen ( via de deelnemers) en dat zijn toch vaak familie, vrienden etc. Niet altijd kopers, wel nieuwsgierigen. Het is altijd heel druk, goed werk afwisselend met makkelijk werk. Ik stop na deze laatste beurs, in nieuwegein. Ben niet aangesloten bij een galerie en zoek toch mogelijkheden om mijn werk te verkopen. Heb er veel aangedaan, ook open atelier, online e.d. Nou ja je blijft hopen en het is vaak een teleurstelling…

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Snap ik! Toch jammer van geld & inspanning… Ik denk dat je meer hebt, zoals ik hierboven al schreef, aan atelierbezoek. Dan weet je in ieder geval dat mensen geïnteresseerd zijn in je werk (anders namen ze de moeite niet) en de investering is ook lager. Want, laten we eerlijk zijn, hoe leuk en lief je familie en vrienden ook zijn, als klant heb je er niet veel aan 😉

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *