Kunstkopers – hoe ziet die markt er eigenlijk uit?

Aan m’n klanten leg ik altijd op een redelijk simpele, vereenvoudigde manier uit hoe in mijn ogen de groep kunstkopers eruit ziet.

  • De traditionele kunstkoper
  • De ‘middengroep’ die 1 of 2 keer in z’n leven kunst koopt
  • De jonge kunstverzamelaar.

Ik chargeer. Daar ben ik me heel erg van bewust. Maar toch, de kunstkopers-wereld ziet er ongeveer als volgt uit:

De traditionele kunstkoper

Als je het over deze groep hebt, heb je het over het algemeen over een wat oudere groep verzamelaars. Mensen die meestal geld hebben om kunst te kopen en die het belangrijk vinden om kunst te verzamelen. Voor hen zijn galeries nog steeds richting gevend. Galeries maken immers een selectie uit het enorme aanbod aan kunst en daarmee geven ze de kunstverzamelaar ook een soort ‘garantie’ dat wat ze kopen ‘echte’, waardevolle (en waardevaste) kunst is. Kunstverzamelaars gaan ook naar kunstbeurzen, maar dan vooral naar de beurzen in het wat hogere segment (TEFAF bijv.) Deze groep oriënteert zich nog niet heel erg online en is online dus ook lastig te bereiken. Als je deze groep als kunstenaar wilt benaderen, is het dus van groot belang om een goede galerie achter je te hebben, die je ook meeneemt naar de kunstbeurzen die ertoe doen.

In Nederland zijn er helaas niet zo gek veel echte verzamelaars. In dit overzicht een top 100.

De ‘middengroep’

Beetje rare benaming misschien, maar ik weet zo snel geen andere. De kopers uit deze groep, kopen 1 of misschien 2 keer in hun leven kunst. Waar het voor een ‘echte’ verzamelaar belangrijk is om bijv. inzicht te hebben in de ontwikkeling van de kunstenaar, gaat het bij kopers uit deze groep er vooral om dat het mooi is, hen raakt en dat het goed in het interieur past. Deze groep kopers gaat niet zo snel naar een galerie, maar bezoekt wel kunstbeurzen zoals de Affordable Art Fair of de Kunst Rai. Beurzen waar de prijzen nog redelijk normaal zijn en dus bereikbaar voor meer mensen. Maar vergis je niet, ook in deze groep kopers zitten mensen die heel veel geld uitgeven aan kunst. Simpelweg omdat ze het hebben. Deze groep kopers bereik je als kunstenaar dus niet zozeer via galeries. Je kunt wel kijken of je met je werk op een goede beurs kunt hangen en vergeet ook online verkoop niet. Die stijgt namelijk nog steeds, terwijl de omzet van galeries een dalende lijn vertoont.

Jonge verzamelaars

De lievelingetjes van veel kunstenaars. Kopers van een jaar of 20, 30 die intrinsiek gemotiveerd zijn om kunst te verzamelen. Als ze moeten kiezen tussen een bank of kunst, dan wint de kunst het. Deze groep heeft logischerwijs niet zo heel veel geld te besteden (ze staan immers nog aan het begin van hun carrière), maar door de keuzes die ze maken, zijn ze zeker een interessante groep kopers. Deze groep koopt vaak kunst die in oplages wordt uitgebracht, vanwege de lagere prijs, maar ook unieke stukken worden gekocht. Deze kopers oriënteren zich vaak in 1e instantie online, maar je vindt ze ook in galeries en op kunstbeurzen.

Er zijn heel wat initiatieven in de kunstwereld om deze groep te informeren en blijvend te betrekken bij het kopen van kunst, bijv. de Young Collectors Circle.

Wil je meer over deze groep lezen?

En nu ben jij aan de beurt…

Belangrijk om over na te denken als kunstenaar: op welke doelgroep richt ik me met mijn werk? Natuurlijk kun je best meerdere groepen ‘bedienen’, maar online verkoop en de traditionele verzamelaar gaan bijvoorbeeld niet heel goed samen. Wat betekent dat je beter niet je prijzen op je website kunt zetten als je je richt op de meer traditionele verzamelaar. Terwijl je dat juist wel ‘moet’ doen als je je richt op de middengroep of de jonge verzamelaar. Sowieso zijn geld en kunst soms een lastige combinatie. En zo heeft elke keuze consequenties waar je als kunstenaar over na moet denken en rekening mee kunt houden. Zodat je een strategie uit kunt stippelen waarmee je jouw potentiële koper ook daadwerkelijk bereikt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

11 − negen =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.