Staat het galeriemodel onder druk?

Galeries zijn van oudsher belangrijk in de kunstwereld. Maar, laten we eerlijk zijn: het gaat niet heel goed met de meeste galeries. Nog even los van de Corona crisis, die de kunstmarkt natuurlijk ook geen goed zal doen. Is er misschien sprake van een wat verouderd model dat toe is aan vernieuwing? De Boekmanstichting deed onderzoek en kwam onder meer met de volgende bevindingen:

  • Kunst mag zich verheugen op enorme aandacht. Kijk bijvoorbeeld naar kunstenaars als Ai Wei Wei, met 1000-en volgers op Instagram, lange rijen voor tentoonstellingen van beroemde kunstenaars en musea die hun vloeroppervlak uitbreiden omdat bezoekcijfers oplopen.
  • Ook jongeren lijken meer in kunst geïnteresseerd te zijn. Er is bijvoorbeeld veel animo voor clubs voor jonge verzamelaars.
  • Ook mensen met geld lijken meer interesse te hebben voor kunst: sinds begin deze eeuw hebben maar liefst meer dan 200 privé musea de deuren geopend
  • Op veilingen worden recordbedragen betaald voor topstukken

Je zou bijna denken dat het supergoed gaat in de kunstwereld. Maar helaas wijzen cijfers uit dat dat niet overal het geval is.

Cijfers

  • Volgens het jaarlijkse marktrapport van Art Basel gingen galeries met een jaaromzet tussen de 10 en 50 miljoen dollar er maar liefst 17% op vooruit in inkomsten
  • Kleinere galeries draaien echter veel minder goed, sterker nog zij hebben te maken met een daling van de omzet van maar liefst 18%. Daarbij is de omzet van de kleinere galeries vaak (bij ongeveer 50% van de galeries) verbonden aan het succes van één kunstenaar. En dat is natuurlijk behoorlijk risicovol. Want wat doe je als galerie als jouw succesvolle kunstenaar naar een galerie overstapt die bijvoorbeeld beter verkoopt? Dan ben je in één klap het grootste deel van je omzet kwijt.
  • In Nederland kromp het aantal galeries tussen 2014 en 2017 met 7% , de gemiddelde omzet daalde tussen 2013 en 2016 met 9%

Kunstbeurzen

Kunstbeurzen zijn populair, dat is al een tijdje zo en lijkt niet minder te worden.

  • Tussen 2000 en 2018 steeg het aantal belangrijke internationale kunstbeurzen van 55 naar 260.
  • De omzet op kunstbeurzen steeg  in 2018 wereldwijd met 6% tot $16,5 miljard

Een gemiddelde handelaar haalde in 2018 bijna de helft van de omzet (46%) uit deelname aan beurzen, aldus een rapport van Art Basel. De totale verkopen gemaakt op beurzen stegen in 2017 wereldwijd met 6%, maar de kosten stegen óók 5%. En dan heeft de doorsnee internationaal opererende galerist ook nog een keuzeprobleem. In 2000 waren er 55 beurzen van internationaal belang, in 2017 waren dat er 260.

(Bron: financieel dagblad)

Deels komt de populariteit van de kunstbeurzen doordat potentiële kunstkopers geen tijd of zin hebben om galeries af te struinen. Een kunstbeurs is natuurlijk heel efficiënt: je krijgt in één middag een overzicht van wat er zoal te koop is. En daarbij is het ook nog eens een leuk uitje. Voor galeries zijn beurzen noodzakelijk voor de verkoop, o.a. omdat de markt steeds mondialer wordt.  Voor galeriehouders betekent het dat ze zich eigenlijk niet kunnen veroorloven kunstbeurzen links te laten liggen. Maar dat is een dure business. Weliswaar halen veel galeries meer dan de helft van hun omzet van kunstbeurzen vandaan, maar ook dat geldt vooral voor de grotere, toch al succesvolle galeries. Kleinere galeries lopen in die zin veel meer risico: wel de investeringen moeten doen om op een toonaangevende beurs te kunnen staan, maar het risico lopen dat je verkoop achterblijft en je met een flink verlies weer naar huis gaat.

Niet om heel vrolijk van te worden

Geen cijfers om heel vrolijk van te worden. Behalve als je toch al succesvol bent en goed verkoopt. Dan lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Maar voor het grootste deel van de kunstenaars is dat helaas niet het geval. En toch lijkt voor veel kunstenaars het hebben van een galerie nog steeds de Heilige Graal. Maar is dat wel zo? Kun je het als kunstenaar niet beter op een andere manier aanpakken? Galeries zijn weliswaar ook op zoek naar andere en betere verdienmodellen (meer inzetten op online verkoop bijvoorbeeld), maar het is de vraag of je daar als kunstenaar op moet gaan zitten wachten. Waarom niet het heft (ook) in eigen hand nemen?

Eigen community

Stop als kunstenaar tijd en energie in het bouwen van een betrokken community. Het belang van betrokken mensen in je netwerk moet je niet onderschatten. Niet alleen zijn het de ambassadeurs van je werk, op een gegeven moment gaan ze ook werk van je kopen. Wanneer ze dat doen, zal per persoon verschillen en hangt van een aantal factoren af. Hun financiële situatie bijvoorbeeld: hoeveel geld hebben ze om aan kunst uit te geven? Sommigen zullen moeten sparen, anderen hebben het geld liggen en zullen sneller een aankoop doen. Maar reken er al met al op dat het wel even tijd kost voordat je verkoop genereert met je inspanningen.

Stap 1

Gebruik Social Media om potentiële kopers te interesseren voor jou en je werk. Mensen moeten jou en je werk eerst leren kennen, social media is daar bij uitstek geschikt voor. Deel je werk op social media (Instagram, Facebook en vergeet ook LinkedIn niet). Deel regelmatig (liefst een paar keer per week) en niet alleen je werk, maar ook het proces van het werk maken en wat meer persoonlijke zaken. Maak een mooie mix zodat geïnteresseerde kunstkopers een goed beeld krijgen van wie jij bent en wat je doet.

Stap 2

Nadat potentiële kopers je hebben leren kennen moeten ze zich betrokken gaan voelen. Alleen dan blijven ze je volgen en worden het op den duur kopers. Betrokkenheid creëer je door jezelf te laten zien. Liefst zo persoonlijk mogelijk.

Dat doe je o.a. door:

  • Een goede website
  • Een goede, persoonlijke bio over jezelf
  • Een nieuwsbrief die regelmatig (maar niet te vaak) verschijnt, waarin je -naast nieuws- ook wat meer persoonlijke verhalen deelt over waar je mee bezig bent
  • Kijk ook eens of je krachten kunt bundelen door met een aantal verwante kunstenaars (pop up) expo’s te organiseren. Niet alleen heb je het voordeel van meerdere netwerken die je in één klap kunt benaderen ook heeft iedere kunstenaar weer andere expertise die je in kunt zetten bij het organiseren van zo’n gezamenlijke expo.
  • Organiseer eens een atelierbezoek. Beproefde (en leuke) manier om mensen in aanraking te laten komen met je werk.

Stap 3

Als het goed is, ga je op een gegeven moment de vruchten plukken van je inspanningen en worden volgers kopers. Dat kun je op verschillende manieren faciliteren

  • Atelierbezoek
  • Online verkoop. Veel potentiële kopers willen werk eerst zien (en dat snap ik), aan de andere kant neemt online verkoop nog steeds toe. Dus waarom geen webshop op je website? Daarmee verlaag je de drempel om aan te kopen enorm. Mensen zijn nu eenmaal gewend aan iDeal en het gemak daarvan. Niet dat het aankopen van kunst een impulsaankoop is (meestal niet), maar ook al heb je bovenstaande stadia doorlopen, dan nog is het verlagen van drempels een goed idee.
  • uit een onderzoek van Hiscox blijkt:

“Meer dan 40% van de kunstkopers kocht het afgelopen jaar online, een groei van 13% ten opzichte van 2014. De omzetcijfers bevestigen de populariteit van de online kunstmarkt; wereldwijd steeg deze namelijk in één jaar met 12% en kwam daarmee op een totaal van 3,7 miljard euro. Het gaat hierbij niet alleen om kunst, maar ook om juwelen, sieraden, wijn, antiek en andere verzamelobjecten.”

En dan?

Een eigen community bouwen is natuurlijk ook niet de Heilige Graal. Maar het is, als je het mij vraagt, wel één van de belangrijkste dingen die je kunt (moet) doen als kunstenaar. Het zoeken en je verbinden aan een goede galerie is natuurlijk ook nog steeds een goed idee. Maar laat het niet het enige zijn waar je je op richt. Bovendien: ook voor een goede galerie ben jij interessanter als je een eigen betrokken community om je heen hebt gebouwd. Dat is echt geen weg gegooide energie!

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.