‘Thinking Big’, Stephen Cashman


Titel: ‘Thinking Big; Praktijkboek strategische marketing kunst en cultuur’
Schrijver: Stephen Cashman, Nederlandse bewerking Bureau Promotie Podiumkunsten
ISBN: 978 90 75458 37 4

Eindelijk een goed, uitgebreid boek voor marketing in kunst en cultuur, toegesneden op de Nederlandse markt. Bovendien prettig geschreven en voorzien van veel voorbeelden, wat een en ander heel aanschouwelijk maakt. Het is inderdaad ook echt een praktijkboek, dat veel handvatten biedt om aan de slag te gaan met het maken van een professioneel marketingplan. Het werk daartoe wordt in vier fases onderverdeeld:
Fase 1: het formuleren van doelstellingen (zonder doel kom je nergens)
Fase 2: de strategische analyse (naar je eigen organisatie kijken èn naar de markt)
Fase 3: het ontwerpen en selecteren van strategiën (welke strategiën werken voor jouw organisatie)
Fase 4: de uitvoer van je marketingstrategie (beoordelen, plannen en uitvoeren)

Ik vind het een prima boek, zowel voor beginners als voor gevorderden op dit vlak is er een hoop te halen. Toch heb ik ook een paar kleine kanttekeningen. Het boek is m.i. voornamelijk gericht op de wat grotere organisaties, waardoor de creatieve eenmanszaak een beetje buiten de boot valt. Ook vind ik dat er soms te weinig uitgelegd wordt, hoe formuleer je bijvoorbeeld een missie? Uit mijn coachingspraktijk weet ik dat dat nog niet eenvoudig is. En wat ik erg jammer vind, er wordt in het boek steeds verwezen naar werkbladen op de site van bureau promotie podiumkunsten, maar volgens mij staan de werkbladen er niet op. Ik heb ze in ieder geval, ook na lang zoeken, niet kunnen vinden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.