Hoe ziet jouw klant er uit?

Ik ben het boek ‚Business Model Generation’ aan het lezen (aanrader!) en kwam daar ondermeer bovenstaand model tegen. In deze zogenaamde ‚empathy map’ geef je je favoriete klant verder gestalte. Je begint zoals gewoonlijk met de standaard gegevens als sexe, leeftijd, opleiding, werk e.d. en dan ga je bovenstaand model invullen.

* See
Wat ziet jouw klant in haar omgeving?
Hoe ziet dat er uit? Wat omgeeft haar? Wie zijn haar vrienden? Welke aanbiedingen krijgt ze graag? Welk probleem ziet ze?
* Hear
Hoe beïnvloedt de omgeving jouw klant?
Wat zeggen haar vrienden? Wat beïnvloedt haar echt en hoe? Welke media kanalen beïnvloeden haar?
* Think & Feel
Probeer te schetsen wat er in haar hoofd omgaat
Wat is echt belangrijk voor haar? Wat beweegt haar? Waar ligt ze ’s nachts van wakker? Probeer haar dromen en verlangens te beschrijven.
* Say & Do
Probeer je voor te stellen wat jouw klant zegt of hoe ze zich in de buitenwereld gedraagt
Hoe is haar houding? Wat vertelt ze aan anderen? Denk ook goed na over het mogelijke verschil tussen wat ze zegt en wat ze echt voelt.
* Pain
Wat zijn haar grootste frustraties? Welke obstakels zijn er om te bereiken wat ze echt wil of nodig heeft? Welke risico’s durft ze niet te nemen?
* Gain
Wat wil ze echt bereiken? Hoe meet ze succes? Bedenk welke strategiën ze gebruikt om haar doelen te bereiken

Deze tool is ontwikkeld door het bedrijf XPLANE en helpt je om je klant beter te leren kennen en om er achter te komen waar hij of zij voor wil betalen. Je kunt deze tekening bijvoorbeeld op een groot wit vel maken en dan, brainstormenderwijs, met post its kenmerken van jouw klant toevoegen. Schrijven of tekenen kan natuurlijk ook.
Leuk om op deze manier over na te denken!

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.