In 4 stappen naar een goede contentstrategie als fotograaf

Contentmarketing lijkt hét buzzwoord van het moment. Terwijl contentmarketing natuurlijk eigenlijk al zo oud is als de weg naar Rome. Hoe dan ook, het is -wat mij betreft- een goede ontwikkeling dat de nadruk in marketing en communicatie steeds meer komt te liggen op inhoud. Daar worden klanten immers blij van…..

Maar er zit ook een maar aan: het betekent wel dat jij, als ééńpitter, content zult moeten maken om je klant te bereiken en dat is niet altijd even eenvoudig. Omdat het veel tijd kost én omdat je een duidelijk idee moet hebben bij wat je kunt (wilt) delen. Doel van de content is altijd dat je je klant wilt bereiken, maar dat kun je natuurlijk op verschillende manieren doen. Zowel voor wat betreft vorm als inhoud.

contentstrategie

Inhoudelijk gezien is, zeker als creatief, jouw verhaal belangrijk, het waarom van de dingen die je doet. Ook je kernwaarden, waar jij voor staat met je bedrijf, zijn bepalend voor de vorm en inhoud van je contentstrategie. Zowel jouw verhaal als jouw kernwaarden vormen immers de basis van jouw bedrijf.

In 4 vragen naar een contentstrategie:

1. Waarom: Welke doel(en) heeft jouw bedrijf?

>> Wat wil je bereiken met je bedrijf? Wat is je meerwaarde? waarom moeten klanten voor jou kiezen en niet voor iemand anders? Wat wil je bereiken met je contentstrategie? Een bredere naamsbekendheid? Of wil je misschien een betere reputatie of expertstatus bereiken?

Belangrijke vragen! Zeker in de huidige markt, met veel concurrentie voor fotografen, is het belangrijk om duidelijke keuzes te maken in waar je voor staat en in wat je wilt bereiken met je bedrijf. Niet alleen wil je klant dat weten, het geeft ook focus voor jezelf en dat is alleen maar prettig.

2. Wie: Op wie richt jouw content zich

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: als je succesvol wilt zijn als fotograaf moet je voor een duidelijke doelgroep kiezen. En dat geldt ook voor de content die je gaat delen. Als jij niet weet voor wie je je content maakt, schiet je met hagel. Beetje zonde van je tijd. Zo zie je bijvoorbeeld veel fotografen die bloggen over allerlei technische aspecten van het vak. Leuk voor je collega’s, maar voor je klanten? Aan de slag dus met die klant! Bijvoorbeeld door het maken van een empathy map, een mooi model om je klant in kaart te brengen.

3. Wat: Welke contentvormen ga je gebruiken en wat voor inhoud sluit het beste aan bij punt 1 en 2?

>> Wat wordt de kern van je content. Ga je verhalen vertellen? Wil je informeren? Entertainen? Inspelen op actualiteiten? Ga je zelf content maken of ga je content cureren (content van anderen delen)?

Belangrijk natuurlijk, zonder inhoud kom je nergens. En daar loopt het helaas nogal eens spaak. Want waar ga je het over hebben als fotograaf? Dat hangt natuurlijk af van je doelen én van je klant. Wil jij bijvoorbeeld inspireren? Dan kun je content delen (of zelf maken) die als doel heeft anderen te inspireren. Wil je informeren, ga dan op zoek naar nieuws dat interessant is voor jouw klant en deel dat. Ook jouw persoonlijke verhaal en kijkjes achter de schermen kunnen mooie content opleveren. Wees in ieder geval niet bang om jezelf te laten zien. Een fotograaf die zich uitspreekt en laat zien waar hij voor staat, valt eerder op dan een fotograaf die ‘alles en iedereen’ wil bereiken.

4. Waar en wanneer ga je je content delen? 

>> welk medium past het beste bij wat je wilt bereiken? Op welke kanalen (en welke tijdstippen) is jouw klant het meest actief?

Als je een empathy map hebt gemaakt, weet je waar jouw klant actief is en op welke tijdstippen. Ga niet te veel af op allerlei infographics die in algemene termen stellen dat je bijvoorbeeld het beste om 20 uur ‘s avonds kunt posten, dat hangt echt af van jouw doelgroep!

Klinkt simpel? Helaas is de praktijk vaak wat weerbarstiger. Jij hebt misschien wel meerdere doelen en je klant heeft waarschijnlijk meerdere behoeften (of problemen). Dat vraagt om gevarieerde content, die zowel verschillende doelen als verschilllende behoeften coveren.

De uitwerking van je contentstrategie zou er bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien:

content

Ik ben benieuwd: hoe ziet jouw contentstrategie eruit? Heb je tips & tricks? Ik lees het graag hieronder!  

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/foh1A” text=”Wil je geen blog meer missen? Schrijf je in en ontvang direct een gratis Twitter handleiding ” color_override=””]

photo credit: I want your content – Uncle Sam via photopin (license)

photo credit: Facebook Flower via photopin (license)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.