Ondernemen tijdens een crisis.

Het trainingsprogramma ‘Ondernemen tijdens een crisis’ bestaat uit 4 x een training van 2 uur en daarnaast, per deelnemer, een 1-op-1 coachingsgesprek.

  • Daarnaast krijgt elke deelnemer tijdens het traject 8 keer een mail met daarin een opdracht die erop gericht is jouw veerkracht, energie en inspiratie te vergroten
  • De trainingen hebben als doel dat jij, tijdens en na een crisis of tegenslag, beter beslagen ten ijs komt als ondernemer in de creatieve sector
  • In de trainingen, die één keer per twee weken plaats vinden, komen telkens één tot twee onderwerpen aan bod
  • De onderwerpen bereiden je voor op ondernemen in een crisis. Moet je je bedrijfsvoering veranderen? Zijn klanten misschien naar iets anders op zoek? Kloppen je prijzen nog?
  • En hoe is het met jou? Hoe is het met je veerkracht? Heb je nog puf om te ondernemen? Energie? Nieuwe ideeën? Inspiratie?
  • Het programma vindt geheel online plaats, we ontmoeten en communiceren met elkaar op Zoom
  • Aan het programma kunnen maximaal 4 mensen meedoen
  • De trainingen duren ongeveer 2 uur
  • Daarnaast krijgt elke deelnemer één 1-op-1 gesprek over een onderwerp waar hij/zij dieper op in wil gaan. Dit 1-op-1 gesprek duurt ongeveer een uur
  • Dit trainingsprogramma is bedoeld voor fotografen, kunstenaars en andere creatieven die hun bedrijf en zichzelf willen voorbereiden op ondernemen tijdens en na een crisis.
  • Omdat de meeste mensen op het moment krap bij kas zitten, bied ik dit programma voor gereduceerd tarief aan, je betaalt nu 150 euro (per persoon, ex btw) voor deelname.
  • De 1e training staat gepland op 28 juli van 11.00 tot 13.00 uur, de andere data plannen we in onderling overleg.

Week 1: Veerkracht

De Corona crisis heeft een tijdje door onze wereld geraas, heeft zo’n beetje alles op z’n kop gezet en ervoor gezorgd dat veel gedwongen tot rust is gekomen. Opdrachten vielen weg, ondernemers kwamen in financiële problemen en voor veel mensen lagen oplossingen niet bepaald voor het oprapen. Het ergste lijkt nu voorbij, maar er schijnt nog een grote een economische crisis aan te komen.

Hoe gaat het nu met jou? Houd je de moed er nog in of lukt dat niet meer? Ben je in staat om naar mogelijkheden en opties te kijken of zie je vooral beren op de weg?

In deze 1e sessie gaan we aan de slag met wat misschien wel de basis van jouw bedrijf is: jouw veerkracht. Veerkracht is iets wat ieder mens heeft, maar waar niet iedereen even makkelijk of snel bij kan bij kan komen. Terwijl het wel fijn is, als je nu veerkrachtig door het leven zou kunnen gaan. Niet alleen zorgt het ervoor dat je je beter gaat voelen, maar je bedrijf heeft ook meer kansen om weer gezond te worden als je in staat bent om alle beren even opzij te schuiven. Het goede nieuws is: veerkracht kun je ontwikkelen en daar gaan we in de 1e training dan ook mee aan de slag.

We bespreken eerst jouw huidige situatie: hoe is het met je, hoe staat je bedrijf erbij, welke acties heb je ondernomen (met welk resultaat) Daarnaast geef ik ik je theoretische verdieping en een paar praktische oefeningen waardoor je veerkracht toe gaat nemen. Met die oefeningen kun je thuis aan de slag.

Week 2: Crisis Business Model Canvas

Het Business Model Canvas is een beproefd en fijn model om een beeld te krijgen van jouw bedrijf. De belangrijkste aspecten komen in dit model aan bod: je product/dienst, je doelgroep, de waarde die jouw product heeft voor jouw doelgroep, je kosten, je inkomstenbronnen etc.

Grote kans dat er door een crisis een en ander verandert in bepaalde aspecten van je bedrijf. Ik heb een aangepast Business Model Canvas gemaakt, waarin die veranderingen een plek kunnen krijgen. Dat maakt het mogelijk om te kijken naar oplossingen zodat je aan de slag kunt met een goed plan. Een plan dat helder maakt wat je moet doen om ook tijdens (en na) een crisis omzet te draaien.

Ook kijken we in deze 2e training naar jouw doelgroep. Wat is er bij jouw doelgroep veranderd? Zijn hun wensen, behoeften of vragen anders dan voor de crisis? Hebben ze minder geld te besteden? Of is er eigenlijk niet zo veel veranderd en zit het vooral in jouw hoofd dat je bijvoorbeeld je prijzen moet verlagen? We kijken er met een realistische bril naar.

Week 3: Online marketing

Door de eerste 2 trainingen hebben we een goed beeld gekregen van jou, jouw bedrijf en van jouw potentiële klanten. In de 3e training bekijken we hoe jij met online marketing jouw klanten gaat bereiken. Ga je op dezelfde voet door of wil (moet) je het anders aanpakken?

Wat doe je nu met online marketing? Wat zet je in & hoe effectief is dat? We kijken naar:

  • je website
  • social media
  • een eventuele nieuwsbrief

Het zou zo maar kunnen, dat je ‘oude’ strategie niet goed meer werkt. Ook jouw klanten hebben verliezen geleden. Niet alleen financieel, maar soms ook op persoonlijk vlak. Niemand is de dans ontsprongen. Om dan gewoon op de oude voet door te gaan met social media is misschien niet zo’n heel goed idee. In deze 3e sessie bespreken we wat je eventueel anders kunt doen om je klant betrokken te houden en in beweging te krijgen.

Week 4: Doelen stellen

In week 4 knopen we alle eindjes aan elkaar.

We kijken allereerst hoe het met jou gaat. Hebben de oefeningen die je sinds de 1e sessie doet effect? Voel je je beter? Heb je meer energie? Zijn de beren weg? Stroomt het weer? Heb je plannen, voel je je geïnspireerd en daadkrachtig?

Als het goed is, heb je inmiddels een goed beeld van jouzelf, je bedrijf, je potentiële klanten en kun je van daaruit verder bouwen. We pakken het Business Model Canvas van de 2e sessie er nog even bij. Zijn er nog nieuwe inzichten ontstaan? Wat zijn je doelen? En hoe ga je die bereiken? Als afronding van deze training formuleren we heldere, concrete stappen op weg naar je doelen. Zodat je gelijk aan de slag kunt  als je Zoom afsluit na deze 4e sessie.

© Marca van den Broek