10 dingen die je niet leert op de kunstacademie

Nog steeds hoor ik veel creatieven//kunstenaars klagen over hun opleiding: veel aandacht voor het ontwikkelen van je creatieve capaciteiten, maar weinig aandacht voor de aansluiting op het werk wat je na de academie gaat doen. Het is de laatste jaren iets beter geworden, maar toch….

Banen in de creatieve sector zijn schaars, de meeste creatieven beginnen dan ook voor zichzelf. Soms tegen wil en dank, soms met een baantje ernaast om het hoofd boven water te houden. Ondernemen is immers niet iets wat ze geleerd hebben op school. Daarom in vogelvlucht: de 10 dingen die je niet leert op de kunstacademie, maar waar je wel mee aan de gang moet om je werk goed te kunnen doen.

1: Bepaal je ‘core business’

Wat ga je precies doen? Vaak hoor je, als je aan een creatief vraagt “wat doe je”, een antwoord waar je alle kanten mee op kunt. Niet heel handig. Niet alleen voor je klant, maar ook voor jezelf is focus prettig. Nu is het natuurlijk killing om maar één ding te mogen doen, maar dat hoeft gelukkig ook helemaal niet. Het gaat er meer om dat je focus legt op wat écht belangrijk is voor je. En, wees gerust, dat doe je niet voor de rest van je leven (the horror), je ontwikkelt jezelf, gaat andere dingen doen. Dat is allemaal okey, zo lang je maar focus houdt. Die focus kan trouwens ook liggen in een duidelijke rode draad in alles wat je doet.

2: Denk na over je ideale klant

Alles voor iedereen doen, bestaat niet. Dat heb je vast al vaker gehoord. Maar weet je, het is echt waar! Als je weet op wie je je richt kun je:

  • makkelijk onderzoeken waar hun behoefte ligt
  • jezelf tot expert ontwikkelen
  •  je marketing heel gericht doen

Denk dus goed na over je doelgroep! En hou je doelgroep niet te algemeen. Dus niet: iedereen die van theater houdt, maar bijvoorbeeld: jongeren op de middelbare school die geïnteresseerd zijn in maatschappelijke ontwikkelingen, maar die eigenlijk nooit naar theater gaan.

Een heel fijn model dat je kan helpen om je ideale klant voor jezelf goed in kaart te brengen is de zogenaamde Empathy Map.

3: Doe marktonderzoek

Marktonderzoek is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je voor jezelf begint als creatief. Maar het is wel belangrijk, al was het alleen al om de kunst af te kijken bij je collega’s. Hoe doen zij het, wat bieden ze aan (en hoe). Wat voor prijzen worden er gevraagd. Etc. etc. Voordat je gaat beginnen, is het in ieder geval handig om een heldere vraag te formuleren die je wilt onderzoeken, bijvoorbeeld hoeveel dansscholen zijn er in mijn omgeving en welk aanbod hebben die? Of: hoe is de bevolking samengesteld in de stad waar ik m’n bedrijf wil vestigen? Maak je vragen zo specifiek mogelijk!

Grofweg zijn er 3 manieren om onderzoek te doen:

  • Deskresearch: achter je laptop op internet rondstruinen
  • Kwantitatief: zo veel mogelijk mensen kort interviewen, bijv. met SurveyMonkey
  • Kwalitatief: de diepte ingaan middels een interview met een paar (potentiële) klanten

4: Bepaal je prijzen

Misschien wel één van de meest heikele punten van het ondernemen als creatief. En, laten we eerlijk zijn, het is ook moeilijk. Maar niet onmogelijk!!! Lees bijvoorbeeld deze blog over het bepalen van je prijzen. En ga vooral niet te laag zitten met je prijzen! Er wordt steen en been geklaagd in de creatieve sector over opdrachtgevers die te weinig betalen. Maar daar werken we zelf net zo hard aan mee!

5: Zorg voor een goede (online) marketingstrategie

Als je goed weet wat je gaat doen en voor wie, kun je na gaan denken over hoe je je klant gaat bereiken. Daar komt (online) marketing om de hoek kijken. En dan gaat het niet om jezelf de hemel inprijzen (zoals nog steeds heel veel mensen denken), maar om ervoor te zorgen dat mensen weten wie je bent, wat je doet en waarom je doet wat je doet. Betrek mensen in je proces, laat zien wat je doet en wie je bent. Als je dat consequent en op een heldere manier laat zien, gaan mensen je herkennen en vertrouwen. En dan heb je je doel bereikt, want dat is de basis van verkopen. Meer weten? Lees mijn blog over de basis van (online) marketing.

6: Zorg voor een goede website

Als je serieus aan de slag wilt om jezelf goed in de markt zetten is een professionele website natuurlijk essentieel. Je site moet bijv. heldere informatie geven, goed te gebruiken zijn op smartphones en makkelijk vindbaar zijn.

WordPress is nog steeds het prettigste systeem om mee te werken. Niet alleen is er prachtige vormgeving te koop (veel kun je ook gratis krijgen trouwens), je kunt met WordPress ook een site bouwen die aan alle eisen voldoet. Daarnaast maakt WordPress het mogelijk om gemakkelijk zelf je site te updaten en te onderhouden. Hartstikke handig!

7: Maak een duidelijk verhaal over jezelf

Een goed, duidelijk verhaal over jezelf is van levensbelang als ondernemer. Dat verhaal zorgt ervoor dat klanten je leren kennen en vertrouwen en dat heb je nodig willen ze überhaupt iets bij je kopen. En het mooie is, als je dat verhaal over jezelf eenmaal duidelijk hebt, dan kun je het overal terug laten komen. In verschillende vormen. In beeld, bijv. met een filmpje, foto’s of illustratie. In tekst in verschillende ‘lengtes’ en afgeleides. Op je site natuurlijk, maar ook op LinkedIn, op Twitter in je bio etc. etc. Geen idee wat er in dat verhaal ‘moet’? Lees deze blog van 99U over storytelling voor creatieven.

8: Denk na over de waarde die je biedt

Heb jij wel eens nagedacht over de waarde die je bied aan je klanten? (Te) vaak krijg ik een vaag antwoord als ik ernaar vraag. Maar als jij niet weet wat jouw waarde is, hoe kun je dan van jouw klant verwachten dat hij jou op waarde weet te schatten? 

Koop een brood en de waarde is eenvoudig. Klant heeft honger, klant heeft trek in brood en koopt brood. Voor kunstenaars // creatieven ligt het vaak wat lastiger. Want wat is de waarde van een schilderij? En dan hebben we het dus niet over harde cash, maar over een ander soort waarde… De waarde die maakt dat jouw klant uiteindelijk geld overheeft voor jouw product//dienst. De mannen (vrouwen?) van het Business Model Canvas hebben een mooi model ontwikkeld waarmee jij jouw waarde kunt definiëren. Doen!

9: Do it yourself

Je komt er niet met afwachten. Ga de boer op en regel de dingen zelf. Eén van de mooie kanten van deze tijd is dat je bijna alles zelf kùnt regelen, de ‘poortwachters’ van vroeger krijgen immers een andere rol. Je kunt zelf die cd uitbrengen of je boek uitgeven. Zelf die expositie organiseren en je werk onder de aandacht brengen. Met een beetje kennis en veel doorzettingsvermogen kom je een heel eind! Mooi voorbeeld vind ik het magazine ‘Hollandse Beelden” dat net haar eerste nummer heeft uitgebracht. Initiatiefnemer Roel Rozenburg constateerde dat er in magazines en kranten steeds minder aandacht is voor documentaire fotografie. En in plaats van in een hoekje te gaan zitten mopperen, is hij met dit magazine begonnen.

10: Ontwikkel je talent

Niet helemaal eerlijk deze, want dat leer je natuurlijk bij uitstek wél op de kunstacademie. Maar blijf ermee bezig als je van de academie af bent. Zonder talent wordt het überhaupt niet zo veel natuurlijk. Je werk moet goed zijn, dat is en blijft altijd de basis van succes. De ontwikkeling van jouw talent moet je dan ook serieus nemen. Zorg dat je scherp blijft, ontwikkel jezelf, reflecteer op je werk, neem cursussen, vraag om feedback. Kortom, doe alles wat je moet doen om je talent te koesteren en verder te ontwikkelen.

ondernemen-793x1024

Heb jij nog tips? Tricks? Deel ze hieronder! 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twaalf + 17 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.