1001 ideeën? 6 punten ter overweging om ‘n idee al dan niet uit te voeren

Heb jij ook 1001 ideeën en geen idee welke je moet kiezen om mee aan de slag te gaan? Zonde! Maar al te vaak gebeurt er dan uiteindelijk niks. Kortom: leuk hoor al die ideeën, maar hoe kies je met welk idee je aan de slag gaat? Wat kan helpen, is het ontwikkelen van een ‘meetlat’, je eigen persoonlijk checklist waaraan je kunt afmeten of een project al dan niet zinvol is om uit te voeren. Waar kijk je naar?

Is het project belangrijk voor jou?

Voor veel projecten heb je een lange adem nodig en dat is makkelijker als je intrinsiek gemotiveerd bent. Hoe belangrijker het voor jezelf is, hoe makkelijker het is om door te zetten. Eén van de aspecten waarom een project van belang is voor jou, is wanneer het aansluit op jouw ‘Why’. Jouw waarom is immers ‘what makes you tick’, je missie zo je wilt. Als ik mezelf als voorbeeld neem, het organiseren van Talks About Photography sluit naadloos aan bij mijn reden om coach en trainer te zijn, ik wil een bijdrage leveren aan een gezond ondernemersklimaat voor creatieven. T.A.P. doet dat zoor zakelijke inspiratie te bieden.

Is je project ook voor anderen belangrijk?

Hoeft misschien niet altijd, maar het is natuurlijk wel fijn als jouw project iets van waarde biedt voor andere mensen. Die waarde kan op veel verschillende vlakken liggen: bewustwording, verfraaiing, amusement, inzicht, troost etc. Veel creatieven vinden het lastig om te bedenken wat de waarde is van wat ze maken, zeker als het gaat om een autonoom product. De mensen van Business Model Canvas hebben een mooi model ontwikkeld dat je kunt gebruiken om jouw waarde te formuleren.

Is jouw project onderscheidend?

Het is heel makkelijk om te roepen dat alles al een keer gedaan is (dat is natuurlijk zo), maar laat dat je ajb niet weerhouden om aan een eigen project te beginnen. Misschien wel handig om na te denken over wat jouw project anders maakt dan al die andere projecten?

Is het leuk?

Kijk je ernaar uit om aan het project te werken? Je kunt iets nog zo belangrijk vinden, maar als je er als een berg tegenop ziet om het uit te voeren, weet je nu eigenlijk al dat het niet gaat lukken. En dan hoeft leuk natuurlijk niet te betekenen dat je de hele tijd glimlachend, als een blij ei, aan je project aan het werken bent, maar wel dat je er naar uitkijkt om ermee bezig te zijn.

Draagt het bij aan je bedrijf?

Deze is voor mij persoonlijk belangrijk. Als ik een project doe, wil ik dat ik er bedrijfsmatig ook iets mee opschiet. Dat kan op veel vlakken het geval zijn. Om T.A.P. maar weer als voorbeeld te nemen, T.A.P. heeft er ondermeer voor gezorgd dat mijn netwerk enorm gegroeid is en het heeft er ook voor gezorgd dat ik nog beter heb kunnen laten zien waar ik voor sta als coach en trainer. Een ander voorbeeld: fotografen die ook vrij werk maken, doen er verstandig aan dat vrije werk ook op hun website e.d. te laten zien. Veel opdrachtgevers vinden met name het vrije werk belangrijk bij het maken van een keuze voor een bepaalde fotograaf. Dat kun je handig gebruiken als je bijvoorbeeld een andere kant op wilt met je werk, maar je (opdracht)portfolio dat nog niet weerspiegelt.

Persoonlijke ontwikkeling

Jouw persoonlijke ontwikkeling kan ook een belangrijke motivator zijn om een project al dan niet uit te willen voeren. Wil je bijvoorbeeld intellectueel uitgedaagd worden? Dan is het handig als je je brein aan het werk moet zetten bij het realiseren van je project. Of misschien zoek je vakinhoudelijk verdieping? Wil je op den duur een andere kant op met je werk? Bepaalde aspecten van jezelf verder uitdiepen? Allemaal legitieme redenen om wel voor het ene maar niet voor het andere project te kiezen.

En mocht je aan de slag gaan…. zeker bij een wat groter project is het handig om je project planmatig aan te pakken. De belangrijkste 10 aspecten van een project heb ik in een model gezet. Superhandig, al zeg ik het zelf.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × 1 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.