20 manieren om aan klanten te komen als creatief

Niet altijd even makkelijk om aan klussen te komen als creatief. Zelf worstel ik er ook wel eens mee natuurlijk. Komt meestal wel weer goed, dat is een hele geruststelling, maar niks mis mee om weer eens fris te kijken naar manieren om nieuwe klanten te krijgen. Bij deze dus!

1. Twitter

Ik weet het, ik ben fan van Twitter, maar dat is niet voor niets. Niet alleen leuk en zinvol, maar via Twitter kun je ook heel makkelijk in contact komen met de mensen waar je graag klussen voor zou willen doen. Heb je die mensen eenmaal gevonden op Twitter, dan is niks makkelijker dan ze te gaan volgen en te reageren op hun updates. Voordat je het weet heb je een gesprek, drink je koffie en heb je een leuke nieuwe klus.

2. Conversie op je website verhogen

Zorg dat je website helder opgebouwd is en dat bezoekers snel snappen wat ze bij jou kunnen ‘halen’. Ook belangrijk: zorg dat ze snel de info kunnen vinden die ze nodig hebben om te beslissen of ze al dan niet contact met je op willen nemen. Maak gebruik van duidelijke Call to Action buttons, zodat een klant makkelijk contact op kan nemen.

3. Tekst homepage

In het verlengde van punt twee: benoem op je homepage duidelijk het probleem (of de behoefte) van jouw klant en laat zien wat jouw oplossing is voor dat probleem.

4. Bloggen

Uiteraard. Bloggen is en blijft een prima middel om je expertise te laten zien over bepaalde onderwerpen, of je nou B2B werkt of B2C. Het liefst op je eigen site bloggen en linken naar andere zinvolle blogs en info op je site. Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van een duidelijke call to action aan het eind van een blog, ik voel me dan toch altijd een beetje bekocht. Blijkbaar was het geen blog, maar een veredelde reclameboodschap. Dat kan subtieler!

5. Bellen

Heel ‘ouderwets’ de telefoon pakken werkt natuurlijk ook nog steeds. Belangrijk om je wel eerst te verdiepen in degene die je als klant wilt: wat heeft die nodig, hoe zou jij in die behoefte kunnen voorzien. Verwacht overigens niet te veel van dat eerste telefoontje, voor echte ‘koude’ acquisitie heb je meer contactmomenten nodig. Calculeer dat dus in, zodat je niet hevig teleurgesteld raakt als je eerste telefoontje niet meteen een opdracht oplevert. Het is al fijn als je, bijvoorbeeld, een keer langs kunt komen of een mail kunt sturen met een link naar je portfolio.

6. Niet te snel opgeven

Veel creatieven voelen zichzelf al een zeur na twee keer mailen en/of bellen. Als je in je achterhoofd houdt dat zakendoen (ook) een kwestie is van relaties bouwen, dan is het misschien wat makkelijker om vol te houden met je pogingen tot contact.

7. Ga naar buiten

Ga naar openingen, expo’s, congressen etc. en praat met mensen. En volg die contacten op de volgende dag, bijvoorbeeld door nog even een mailtje te sturen of door iemand toe te voegen op Linkedin (graag ook met een persoonlijke uitnodiging!)

8. Gastblog

Regel dat je een gastblog mag schrijven op een platform dat door jouw doelgroep goed gelezen wordt.

9. Schrijf een boek

Schrijf een boek over een onderwerp waar jouw doelgroep informatie over zoekt. Hoeft echt niet meteen 600 pagina’s te tellen, mag ook een dun e-book zijn. En deel dat boek vervolgens via je site, ook handig om aan je nieuwsbrief te koppelen en zo gelijk aan meer aboonnees te komen.

10. Bestaande klanten

De mensen met wie je al zaken hebt gedaan in het verleden zijn het kapitaal van je onderneming. Belangrijk dus om contact te houden. Dat kun je op 101 verschillende manieren doen: een kaartje, een link sturen van een voor hen interessant artikel, reageren op hun updates op Facebook, Twitter en andere social media kanalen etc. En niet alleen wat van je laten horen als je ze nodig hebt, dat is al snel onsympathiek.

11. Referenties

Vraag aan je bestaande netwerk of zij je kunnen introduceren bij mensen waar je graag een klus voor zou willen doen. Linkedin maakt heel inzichtelijk hoe je gelinked bent met het bedrijf of de organisatie in kwestie. Niks mis met het vragen van een introductie en het scheelt echt!

12. Aanbevelingen

In het verlengde hiervan: vraag aan je bestaande klanten of ze een aanbeveling voor je willen schrijven. De meeste mensen vinden dat geen enkel probleem. Die aanbeveling kun je vervolgens op je site zetten of op Linkedin.

13. Tutorial

Maak een tutorial (op video, met foto’s, in een blog of als download) over iets waar je echt heel goed in bent en waar je je graag mee wilt profileren.

14. Lezingen // workshops

Bied aan om (gratis) lezingen of korte workshops te geven op plekken waar jouw doelgroep bij elkaar komt. Bijvoorbeeld op congressen, netwerk bijeenkomsten etc.

15. Interview

Interview de mensen waar je graag een klus voor zou doen en publiceer dat interview op je blog. Prima manier om in gesprek te komen met iemand en om gelijk ook te laten zien waar jouw expertise ligt.

16. Laat jezelf zien online

Laat jezelf echt zien, met je onzekerheden en onvolkomenheden. Mensen zullen zich makkelijker verbinden met jou als je jezelf laat zien. En verbinding betekent werk, niet meteen misschien, maar als je de relatie vervolgens goed onderhoudt levert dat op den duur iets op.

17. Focus

Kies een duidelijke focus in wat je doet en voor wie. Dat betekent niet dat je nee zegt tegen andere klussen, maar vooral dat je JA zegt tegen de klussen die je het liefst doet en waar je het beste in bent. Het kiezen van een duidelijke focus zorgt ervoor dat klanten snappen waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

18. Blog over de organisatie waar je voor wilt werken

Schrijf een blog over de organisatie waar je graag een klus voor wilt doen en zorg ervoor dat ze de blog in kwestie onder ogen krijgen. Wekt op z’n minst nieuwsgierigheid op en zorgt in het beste geval voor een gesprek en een nieuwe connectie

19. Webinar

Organiseer een gratis webinar. En dan graag met echte info! (hoe vaak ik niet teleurgesteld een webinar weg heb geklikt omdat het weer eens alleen maar een veredelde reclameboodschap bleek te zijn) Wees niet bang om je expertise te delen met de mensen voor wie die info belangrijk is. Je geeft nooit ‘alles’ weg en het mes snijdt al snel aan meerdere kanten. Mensen krijgen een indruk van je, dat schept niet alleen een band, het verlaagt ook de drempel om contact met je op te nemen. Ook is het een prima manier om je expertise en visie te laten zien.

20. Gratis online cursus

Ietwat arbeidsintensief, maar een gratis online cursus is natuurlijk een prima manier om nieuwe klanten binnen te halen. Mensen kunnen kennismaken met jouw manier van werken en als je het goed aanpakt smaakt die online cursus naar meer.

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om aan nieuwe klanten te komen. Wat werkt voor jou? Deel ‘t hieronder, dan hebben andere mensen er ook wat aan!

photo credit: Asa Knight Store via photopin (license)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.