5 beruchte valkuilen voor ondernemers in de creatieve sector

Ondernemen is natuurlijk hartstikke leuk (tenminste, dan vind ik). Maar het wordt al snel minder fijn als je weer eens in één van die beruchte valkuilen stapt. 

1. Alles zelf willen doen

Heel fijn om onafhankelijk en zelfstandig te zijn. Eén van de grote voordelen van ondernemen als je het mij vraagt. Maar toch…. Je moet uitkijken dat je grootste kracht, alles zelf kunnen en willen doen, niet ook je grootste valkuil wordt. Want waarom zou je alles zelf moeten doen? Waarom niet zaken, waar jij bijvoorbeeld minder goed in bent of waar je geen zin in//tijd voor hebt, door iemand anders laten doen?

Zelf stap ik keer op keer in deze valkuil. Stom natuurlijk. Theoretisch weet ik het best. Dat je door samenwerken of uitbesteden meer kunt bereiken. Simpelweg omdat je je kunt focussen op wat voor jou echt belangrijk is. Het gekke is ook dat ik het prima kon toen ik nog een leidinggevende functie had. Ik vond het heel vanzelfsprekend dat er verschillende taken waren, die door verschillende mensen uitgevoerd werden. Dat werkte ook prima natuurlijk. Maar sinds ik voor mezelf werk heb ik de neiging om alles zelf te doen. Gevaarlijk! Niet alleen ligt versnippering op de loer, ook blijven er onherroepelijk belangrijke dingen liggen. Er zitten immers echt maar 24 uur in een dag. Je kunt dit voorkomen door eens heel kritisch naar je werkzaamheden te kijken en te bedenken waar je écht je tijd aan wilt (moet) spenderen en waaraan niet. En dan streng zijn voor jezelf!

2. Ik doe het wel gratis….

Even los van de opdrachtgevers die er voor het gemak van uitgaan dat je je werk wel gratis doet, want ‘het is goed voor je portfolio’. Daar zeg je natuurlijk (meestal) nee tegen. Maar hoe vaak komt het niet voor dat je in gesprek bent met iemand die een leuke klus voor je heeft, met helaas maar weinig budget? En dat je je tijdens het gesprek steeds enthousiaster voelt worden, wat er in uitmondt dat je die klus gewoon wilt doen? Hou dan nog maar eens voet bij stuk. Best lastig! Door schade en schande wijs geworden, bouw ik tegenwoordig bedenktijd in. Ervaring leert dat je een paar uur na zo’n gesprek alles wat beter in perspectief kunt zien. En wat nuchterder kunt bekijken of je die klus nu wel of niet moet doen. Of dat toch echt eerst de condities moeten veranderen.

3. Je focus verliezen

Je focus vasthouden in de waan van de dag is niet altijd even makkelijk. Dit moet, dat moet. Oh en dit is ook leuk! Zie dan nog maar eens je focus vast te houden. Mij helpt de matrix van Covey. Met die matrix kun je, op een simpele en overzichtelijke manier, je werkzaamheden indelen in al dan niet belangrijk en/of urgent en ze vervolgens inplannen.

time_management_matrix

Lastig om te bepalen wat belangrijk is en dus prioriteit heeft? Maak een Business Model Canvas en zet alles (weer) eens goed op een rijtje.

4. Altijd maar doorgaan

Met een eigen bedrijf ben je nooit klaar. Tenminste, dat is mijn ervaring. Er ligt altijd werk te wachten. Dat heeft natuurlijk deels te maken met punt 1 (alles zelf willen doen), maar het is ook de realiteit: er is altijd nog wel iets wat is blijven liggen. Toen ik net voor mezelf begonnen was, werkte ik dan ook zo’n beetje continu. Dat is natuurlijk niet vol te houden en bovendien gaat de lol er dan ook snel vanaf. En daarbij:

Geregeld nietsdoen in de zin van denkpauzes, ontspanning, vrij zijn van taken en nergens mee bezig zijn, is van levensbelang voor je intellectuele productiviteit en creativiteit. – neuropsychiater Compernolle

Zo waar! Het is echt van levensbelang om de balans tussen ontspanning en werk goed te houden. Niet alleen voor jezelf (trust me, een burn-out is geen pretje) maar ook voor je bedrijf. Je krijgt bijvoorbeeld je beste ideeën als je niet met je werk bezig bent. Afstand en rust doen wonderen. Kun je daarna weer lekker aan het werk.

5. Geen balans tussen creatief en zakelijk werk

Als je de meeste creatieve ondernemers in hun hart kijkt, zouden ze het liefst 100% van hun tijd bezig zijn met hun vak. Mooie dingen maken, interessante projecten opzetten etc. etc. Vaak is er dan ook weerstand tegen de meer zakelijke kant van het ondernemen. Maar zonder die zakelijke aspecten kom je er niet, daar vertel ik je niks nieuws mee. De balans tussen die twee moet natuurlijk wel goed zijn. Als je alleen nog maar bezig bent met administratie, marketing, acquisitie etc. vergaat het lachen je waarschijnlijk al snel. Goed plannen, en je dan ook aan die planning houden, doet wonderen. Als je bijvoorbeeld elke week een uurtje aan het inboeken van je facturen en kosten besteedt (zeg ik ook maar weer eens tegen mezelf), dan wordt het geen onoverzichtelijke berg waar je alleen maar meer tegenop gaat zien. Als je je social media bezigheden concentreert op een paar vaste momenten op de dag, hou je tijd over voor je creatieve werk en ben je toch zichtbaar. Ook hier komt de matrix van Covey goed van pas.

Wat zijn jouw grootste valkuilen? En hoe ga jij daarmee om? 

photo credit: late night via photopin (license)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.