5 redenen waarom je beter hogere prijzen kunt vragen

Blijft een heikel onderwerp binnen de creatieve sector: de prijs die je vraagt voor je producten en diensten. Een enkeling vraagt wat zijn//haar werk waard is, de meesten zitten er ver onder. Soms uit onzekerheid, soms met het idee dat hun werk anders niet gekocht wordt en soms uit onwetendheid (hoe bereken je je prijzen?).

En ik? Ik schrik er telkens weer van als ik bedragen hoor van 25 euro per uur of minder. Of als ik zie dat een kunstenaar uitverkoop houdt en de schilderijen voor 75 euro per stuk de deur uitgaan. Dat moet (en kan) anders!

prijzen

Reden 1: Je wordt niet serieus genomen met zulke prijzen

Als je zulke lage prijzen vraagt voor wat je doet geef je daarmee eigenlijk het signaal dat je werk niet zo veel waard is. Dat het prutswerk is. Iets wat zo weinig kost kan niet veel zijn toch?

Reden 2: Je klanten waarderen je werk beter als ze er meer voor betalen

Klinkt dat gek? Toch is het zo. Ga maar bij jezelf na: als je iets goedkoops koopt, heb je er toch echt minder verwachtingen van en ben je er minder zuinig op. Geeft niks als die armband van 5 euro stuk gaat, hij was toch maar 5 euro. Terwijl je die ring van 500 euro koestert. Ik merk het zelf ook. Hoe stom en materialistisch het misschien ook is, iets waar je veel geld voor neer moet tellen is meer waard.

Reden 3: Je kunt er niet van leven

Een heel simpel rekensommetje leert je al snel dat je er helemaal niet van kunt leven als je je prijzen zo laag houdt. Er zitten immers maar 24 uur in een dag, 7 dagen in een week. Als jij 40 uur per week voor 15 euro per uur werkt, verdien je nog steeds maar 2400 euro per maand. Klinkt dat nog best als een leuk bedrag? Bedenk dan dat je meestal geen 40 uur per week kunt factureren en het wordt al veel minder aantrekkelijk. Schrale troost: je bent niet de enige, maar liefst 60% van de zzp’ers zit te laag met z’n uurtarief.

Reden 4: Je wordt er zelf ook chagrijnig van

Ik zal nooit de deelneemster bij een training onderhandelen vergeten die trots vertelde dat ze haar huidige opdrachtgever, die haar voor een idioot laag bedrag inhuurde, een oor aannaaide. Ze liep er  de kantjes vanaf en was daar best trots op. Alsof ze hem terugpakte voor wat hij haar geflikt had….. Niets is minder waar natuurlijk. Je werkt met chagrijn in je lijf en dat komt èn je werk èn je leven niet ten goede. Dat is het toch niet waard? En dan vergeten we voor het gemak nog even dat het niet echt goed is voor je naam als je de kantjes er vanaf loopt……

Reden 5: Investeren in jezelf is zinvol

Als je normale prijzen vraagt, kun je ook nog eens in jezelf investeren. Een training doen, je kennis bijspijkeren, nieuwe dingen leren. En dat is niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor je klant.

En normale prijzen zijn ook belangrijk voor de markt, laten we dat niet vergeten. Als jij structureel te weinig geld vraagt voor wat je maakt of doet, help je ook mee aan het verpesten van de markt.

Doe ik dan nooit wat gratis of voor minder?

Natuurlijk wel.

Soms omdat het iets is waarvan ik het belangrijk vind dat het gebeurt, ik organiseer momenteel Talks About Photography en daar verdien ik helemaal niks aan.

Soms omdat ik het leuk vind en het me op heel veel andere vlakken heel veel oplevert. Daarom ben ik bijvoorbeeld blogger en eindredacteur bij Content Collective.

En soms omdat ik het iemand gewoon heel erg gun. Hoewel ik dan toch vaak van een koude kermis thuiskom. Ook ik merk dat de diensten die ik gratis weg geef minder gewaardeerd worden. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk!

En hoe bereken je dan je prijzen?

Er zijn verschillende manieren om op een goede manier je prijzen te berekenen. Je moet in ieder geval met een aantal dingen rekening houden:

  1. Je eigen kosten
  2. De prijzen die je concurrenten vragen
  3. De prijs die je klant bereid is te betalen.

Voor die laatste twee zaken moet je marktonderzoek doen, anders kun je er niks zinnigs over zeggen. Dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Kruip een middag achter je computer en je hebt een redelijk goed beeld van de prijzen die je collega’s vragen. Vergelijk je werk dan alsjeblieft wel met collega’s die vergelijkbaar werk maken en die ongeveer hetzelfde niveau hebben. Je klanten kun je het beste onderzoeken door het gewoon aan hen te vragen (bijvoorbeeld met een enquete) of door rond te vragen bij je collega’s die al wat langer met die specifieke doelgroep werken.

Je eigen kosten bereken je door het maken van een financieel plan. Dat is echt niet zo lastig als je misschien denkt en het geeft inzicht in alle kosten die je hebt voor je onderneming. En dat is nodig, want hoe weet je anders hoeveel je minimaal per jaar om moet zetten? Bovendien is het de basis voor het berekenen van je uurprijs en voor het vaststellen van de prijzen van je producten.

Uurprijs

Heb je eenmaal overzicht, dan kun je je uurprijs berekenen. Ook belangrijk als je niet ‘uurtje factuurtje’ werkt. Wat je per uur moet verdienen is immers ook de basis voor de prijs die je voor je producten vraagt.

Hoe bereken je je uurprijs? Eigenlijk heel simpel. Je kijkt hoeveel je minimaal per jaar om moet zetten. Daar neem je dus al je kosten in mee. Ook je pensioen, als je daarvoor wilt sparen. Dat bedrag deel je door het aantal weken dat je in een jaar kunt werken (dat is altijd minder dan 52, je bent een keer een week ziek, je gaat op vakantie) en daarna door het aantal uur dat je per week kunt werken. Bij dat laatste kijk je naar het aantal declarabele uren, niet naar het totaal aantal uren dat je daadwerkelijk werkt. Je kunt immers geen factuur sturen voor het in orde maken van je administratie, voor de blogs die je elke week schrijft of voor de updates die je op social media plaatst.

Stel dat je 40K per jaar moet verdienen, dan ziet het rekensommetje er als volgt uit:

40.000 / 46 (weken) / 15 (uur per week) = 57, 97 euro per uur.

Dat is nog steeds niet echt veel, maar wel al een stuk hoger dan die 25 euro waar ik veel mensen voor zie werken. En dan moet je nog naar de markt kijken….

Maar ik doe geen uurtje – factuurtje

Toch even je uurprijs berekenen. Je kunt dat bedrag immers ook gebruiken voor het berekenen van de prijs van je product.

Je kijkt bijvoorbeeld hoeveel tijd het je kost om product X te maken. Vervolgens tel je daar de kosten bij op die je maakt om het product te maken. Dan heb je een idee wat je product in ieder geval moet kosten om zelf uit de kosten zijn. Vervolgens kijk je ook nog naar de markt.

Er zijn nog andere manieren om je prijzen te berekenen, ik noem er een paar:

  • Kosten + een percentage//marge >> je maakt een begroting waarin alle kosten (dus ook de uren die je erin stopt!) terugkomen en gooit daar nog eens een percentage overheen. Zo doe ik dat bijvoorbeeld als ik een televisieproductie begroot.
  • Maak je schilderijen? Dan is de berekening redelijk ‘simpel’: lengte + breedte x factor. Die factor hangt af van waar je in je carrière staat. Ben je net afgestudeerd, dan ligt die factor tussen de 4 en 6. Ben je langer bezig, dan loopt die factor op.

Ik ben benieuwd hoe het met jouw prijzen gesteld is. Vraag je realistische prijzen of zit je veel te laag? 

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/foh1A” text=”Wil je geen blog meer missen? Schrijf je in en ontvang direct een gratis Twitter handleiding ” color_override=””]

 

4 antwoorden
  1. Femke Steketee
    Femke Steketee zegt:

    Dit klinkt prachtig en zou het graag willen doorvoeren, maar ik ervaar het tegenovergestelde: als ik een fatsoenlijk uurtarief vraag bij bijvoorbeeld het lesgeven (ben zelf tweemaal summa cum laude afgestudeerd uitvoerend musicus) word ik uitgelachen. “Muziek maken?! Dat is toch een hobby?!” Of bij amateur muziekverenigingen (die de overhand hebben): “Dan gaan wij de kinderen zelf wel lesgeven,” en dan zit dus een onbevoegd persoon elke week met hun nieuwe bijbaantje tientallen kinderen les te geven voor een laag tarief en houdt daarmee deze situatie in stand voor de mensen die wel bevoegd zijn en daar als vanzelfsprekend een vergoeding voor vragen. Daarnaast gaat het niveau ook nog eens drastisch omlaag. Veel (geschoolde!) muzikanten voelen zich in deze tijd helaas geroepen om te spelen en les te geven voor zeer weinig geld. Of je moet meer waarde aan je vrijheid hechten….. Erg lastig! Groetjes, Femke

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Hoi Femke,

      Het is ook zeker lastig! Les geven is sowieso een ander verhaal, daar liggen de tarieven over het algemeen echt heel laag en daar kun je weinig aan doen. Ik geef zelf ook les voor een veel lager tarief dan waar ik normaal gesproken voor werk. De reden waarom ik het dan toch doe? Omdat het me qua werk ook wat oplevert, een goed netwerk bijvoorbeeld, maar die afweging moet ieder voor zich maken natuurlijk. En wat spelen betreft: zoeken naar andere verdienmodellen, andere klanten? Mensen die er wel geld voor over hebben?

      Groeten & succes, Marca

      Beantwoorden
  2. Michiel Nagtegaal
    Michiel Nagtegaal zegt:

    Interessant artikel over lastig onderwerp! Ook ik krijg vaak te horen dat mijn prijzen voor mijn abstracte schilderijen te laag zouden zijn. Maar ik zie het, als kunstenaar die ‘pas’ vier jaar intensiever met kunst bezig is, als een manier om een overvolle markf te betreden. Simpel gezegd: beter iets dan niets verkopen. Want dan hangt er tenminste ergens werk van je. Vraag en aanbod. Lage vraag is lage prijs. En intussen werken volgens het principe dat ik ergens eens las: ‘Deliver so much work they can’t ignore you’ 🙂 Succes met bloggen!

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Ik snap je strategie, maar ik hoop wel dat je op een gegeven moment je prijzen gaat verhogen. Ik vind jouw werk echt te goedkoop (hoewel ik er zelf ook een graantje van mee heb gepikt 😉 ) Nadeel van lage prijzen kan ook zijn dat je er ongeloofwaardig door wordt. Of dat mensen je werk minder waarderen… Food for thought!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

16 + 19 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.