Als kunstenaar een eigen webshop? Waarom ook eigenlijk niet!

Het is not done om als kunstenaar een eigen webshop te hebben. Ik snap daar weinig van eerlijk gezegd. Steeds meer mensen kopen online kunst, galeries draaien minder omzet, dus waarom zou je het niet doen?

kunst verkopenGalerie

‘Vroeger’ was je voor je verkoop zo’n beetje totaal afhankelijk van een galerie. Had je geen galerie, dan werd je leven als kunstenaar een stuk moeilijker. Daarbij was het hebben van een galerie ook een soort keurmerk, dan was je pas een ‘echte’ kunstenaar. Maar met de komst van internet en een publiek dat gewend is om alles online te kunnen kopen keldert de omzet van de galeries en zie je steeds meer kunstenaars direct het contact zoeken met hun klanten. Maar een webshop? dat zie je nog niet zo veel. Een brug te ver misschien? Niet sjiek genoeg?

Bezwaren

Als ik het met kunstenaars heb over een webshop hoor ik vaak dat een webshop een goedkope uitstraling heeft. Of dat de klant niet online zou willen kopen, maar het werk eerst in het echt zou willen zien. Dat laatste blijkt nogal mee te vallen, ik hoor in ieder geval van veel kunstenaars dat ze hun werk wel degelijk online verkopen (cijfers over online verkoop van kunst zijn raar genoeg nergens te vinden). Kwestie van goede foto’s maken en van goede voorwaarden, zodat een klant een werk bijvoorbeeld kosteloos terug kan sturen als het in het echt tegenvalt. En dat een webshop een goedkope uitstraling zou hebben vind ik eerlijk gezegd echt een beetje raar. Wat is er goedkoop aan geld willen verdienen met wat je maakt en dat zo makkelijk mogelijk maken voor je klanten?

Voordelen

Want dat is wat je doet met een webshop, je zorgt er voor dat een klant op een heel makkelijke manier bij jou iets kan kopen. En vergis je niet, er zijn veel mensen die dat prettig vinden. Mensen bijvoorbeeld die anders de drempel te hoog vinden (naar een galerie gaan, zelf contact opnemen met een kunstenaar, langs gaan in zijn//haar atelier) maar die wel graag iets willen kopen. Toegegeven, kunstverzamelaars zullen niet zo snel iets online kopen. Althans de oude garde. Maar er komen steeds meer jonge kunstverzamelaars en ik kan me voorstellen dat die niet per se het keurmerk van een galerie nodig hebben en het ook wel makkelijk vinden om online iets aan te schaffen. Bijvoorbeeld omdat ze je werk al eens ergens hebben gezien.

Hoe doe je dat dan?

Een webshop bouwen is technisch helemaal niet zo ingewikkeld meer. Zeker niet als je een WordPress site hebt, wat ik je sowieso aan zou raden. Als je een WordPress site hebt, dan kun je met Woocommerce heel makkelijk je eigen webshop opzetten. Kwestie van downloaden en activeren. De (gratis) plugin maakt zelf de pagina’s aan die je nodig hebt en aan jou alleen nog de taak om je werk goed op de foto te zetten en in te voeren. Dat gaat echt simpel, je maakt een product aan, zet er eventueel een beschrijving bij en een foto. En een prijs natuurlijk. En dan ben je er al. Er zijn wordpress thema’s die prachtig vormgegeven webshop pagina’s hebben, maar ook zonder zo’n (meestal  premium) thema kun je de woocommerce plugin gebruiken en integreren op je wordpress site.

Betalen

Maar dan ben je er nog niet. Om af te rekenen heb je bij Woocommerce gratis de mogelijkheid om je klant het bedrag zelf over te laten schrijven. Niet echt ingewikkeld meer natuurlijk nu bijna iedereen mobiel bankiert. Maar wil je het je klant echt gemakkelijk maken, voeg dan een iDeal plugin toe. Ik gebruik daar deze plugin voor, die is helaas niet gratis, maar z’n geld meer dan waard. Je hebt dan nog wel een account bij Mollie nodig (en een zakelijke rekening), maar ook dat is niet zo ingewikkeld om te regelen. En er zijn meer mogelijkheden, je kunt mensen bijvoorbeeld ook met PayPal af laten rekenen.

Wat denk jij? Eigen webshop of waag je je er niet aan?

photo credit: Nick Kenrick. via photopin cc

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.