Best practice: Aimmea

Hoe leuk, effectief en persoonlijk online marketing kan zijn, bewijst Aimmea voor mij, een eigenzinnig modemerk uit Amsterdam. Superleuk en inspirerend om te zien hoe zij haar online marketing aanpakt. En het werkt. Bij mij in ieder geval, want terwijl ik eigenlijk nooit kleren koop, heb ik bij haar al 2 keer iets aangeschaft. En moet ik elke keer op m’n handen zitten om niet nog meer te bestellen (ik kan niet bezig blijven natuurlijk)

© Aimmea

Eigenzinnig

Het begint er al mee, dat de kleding die verkocht wordt geen doorsnee kleding is. Fijn als je daarvan houdt. Maar los daarvan, is het vanuit marketingoogpunt natuurlijk heel handig, omdat je kleding al snel opvalt. Daarbij zijn de foto’s van de kleding ook eigenzinnig, al was het alleen al door de keuze van de modellen. Het merk valt dus al snel op. En dat is winst in deze tijd waar je 24 uur per dag plat gegooid wordt met beeld en informatie. Dat werkt heel simpel: omdat het afwijkend is, onthoudt je het sneller. Zeker als je je aangesproken voelt door de kleding, de fotografie en de keus van de modellen.

Niche

De ontwerpster heeft heel duidelijk voor een eigen stijl gekozen en daarmee ook voor een duidelijke doelgroep, een niche zo je wilt. Ik durf te wedden dat ze geen klanten heeft die normaal gesproken bij de grote ketens hun kleding kopen. Er is natuurlijk durf voor nodig om je als ondernemer te richten op een kleine doelgroep. Je potentiële omzet is dan immers ook minder hoog. Maar los van wat je wilt bereiken met je bedrijf, ik denk dat elke ondernemer winst wil maken, is het misschien ook niet altijd je doel om heel veel omzet te draaien. Ben je als creatief ondernemer vaak veel meer bezig met dingen maken die je mooi vindt of waarvan je het belangrijk vindt dat ze in de wereld gezet worden. Wat niet wil zeggen dat je daar geen winst mee kan of mag maken, maar de kans daarop is wat minder groot dan wanneer je je op de massa richt. En dat is helemaal okay.

Persoonlijk

Wat de ontwerpster verder heel goed doet, is op een persoonlijke manier communiceren met haar klanten. Ze betrekt op Facebook, Instagram en in de nieuwsbrief klanten door naar hun mening te vragen, ze laat het proces achter de schermen zien en ze vertelt op een heel persoonlijke over dingen die gebeuren. Dat werkt! Als vanzelf ga je meedenken, geef je je mening en raak je betrokken. En dat wil je als ondernemer, want betrokken klanten blijven plakken, die komen terug.

Dat persoonlijke wordt ook op een andere manier doorgevoerd. Zo heeft Aimmea, heel slim, inmiddels ook een Facebook groep in het leven geroepen, waar je als trouwe klant bijvoorbeeld sneak peeks krijgt van de nieuwe collectie, maar ook fikse kortingen op bepaalde kledingstukken. Zelf vindt ze het overigens niet bijzonder wat ze doet op marketing gebied, ze schreef me, toen ik haar toestemming vroeg voor deze blog, dat ze er niet zo bewust bij stil stond maar vooral vanuit haar gevoel haar online marketing deed. En precies dat voel je en maakt het zo leuk. Eén kritische kanttekening, de laatste tijd ligt de nadruk wat minder op persoonlijke getinte updates en is Aimmea meer bezig met het aan de vrouw brengen van de nieuwe collectie. Begrijpelijk, maar wel een beetje jammer.

Lessons to learn:

  • Wees niet bang voor een persoonlijke aanpak. Dat werkt!
  • Kies een duidelijke doelgroep en pas je communicatie en marketing daarop aan
  • Maak je product of dienst zo eigen mogelijk, laat je oren niet hangen naar de markt maar maak wat je zelf wilt
  • Voer die eigenzinnigheid ook door in de manier waarop je je werk presenteert
  • Laat jezelf zien, ook de strubbelingen waar je onherroepelijk mee te maken krijgt

Aimmea volgen?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

acht + 2 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.