Concurrenten of collega’s?

Ik zie ze nog voor me, de ‚eindeloze’ stroom aan mensen die een ‚uniek’ televisie programma hadden bedacht en dat idee beschermd hadden bij de belastingdienst of bij een notaris. Doodsbang dat wij, als producent, hun idee zouden stelen om er vervolgens goede sier mee te maken en er veel geld aan te verdienen. Ik heb daar altijd heel dubbel in gestaan. Los van het feit dat de meeste van die ideeën bagger waren die nooit ergens uitgezonden zouden worden, is er volgens mij nog iets anders aan de hand met ideeën.

Zoiets als tijdgeest speelt een belangrijke rol. Wij leven met z’n allen in één samenleving, waarin we gebombardeerd worden met indrukken. We zien allemaal zo’n beetje dezelfde dingen, ondergaan zo’n beetje dezelfde invloeden en dan is het niet raar dat er op bepaalde tijdstippen ideeën ontstaan die op elkaar lijken.
Natuurlijk (en gelukkig!) zijn er briljante geesten die unieke concepten verzinnen, maar dat zijn er uiteindelijk altijd maar een paar. Dat die hun ideeën willen beschermen snap ik, dat heeft te maken met bescherming van je gedachtegoed en ook met waardering voor jouw unieke concept.

Wij ‚gewone stervelingen’ hebben uiteraard ook goede ideeën, maar om die nou als een leeuwin te beschermen lijkt me onzinnig. Het is veel zinvoller om samenwerking te zoeken met anderen, te kijken of je je idee/product/dienst op een hoger plan kunt tillen met meerdere mensen.

Ik ben ook heel benieuwd wat de veranderende markt voor gevolgen zal hebben voor het aloude concurrentie denken. Nu is één van de belangrijkste aspecten bij het in de markt zetten van een product of dienst, de vraag waarin je je onderscheidt. Wat jou uniek maakt. Zodat je bijvoorbeeld je niche markt kunt zoeken en heel gericht je product of dienst onder de aandacht kunt brengen. Zal dat helemaal gaan verdwijnen? Ik vraag het me af. Ik denk dat klanten het prettig blijven vinden om verschil te kunnen zien tussen jouw product en dat van een ander, zodat ze een keuze kunnen maken die voor hun gevoel ergens op gebaseerd is. Of om zich te kunnen onderscheiden doordat ze een bepaald product gebruiken. Aan de andere kant, wie heeft er behoefte aan 50 verschillende soorten shampoos? Dat levert maar keuzestress op en ik zou me goed kunnen voorstellen als mensen daar op een gegeven moment geen zin meer in hebben.

Ik merk in ieder geval dat als ik iemand begeleid bij het schrijven van een bedrijfsplan, dat ik de concurrentie analyse nog steeds belangrijk vind, maar vooral om van te leren. Hoe pakt een ander het aan? Hoe bereikt hij zijn markt, wat voor kanalen zet hij in, welke producten heeft hij, voor welke prijs.

Ik ben heel benieuwd naar jullie gedachtes hierover!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.