De 10 belangrijkste aspecten van een succesvol project

Het Business Model Canvas wordt veel gebruikt voor bedrijven, verdienmodellen etc. Toen ik laatst een workshop gaf over projectmanagement, heb ik dit model aangepast zodat het je ook voor een project kunt gebruiken. Inmiddels getest en goed bevonden, daarom hier de 10 belangrijkste aspecten voor een succesvol project!

Een project in de wereld zetten is ontzettend leuk om te doen. Vaak ook goed voor je eigen ontwikkeling als creatief, dus op alle fronten zinvol. Maar misschien herken je ook wel bij jezelf dat je gewoon gáát. Het begint met een goed idee onder de douche en voordat je het weet schiet je in de uitvoering, zonder eerst na te denken over alles wat het project met zich meebrengt… Menig project sterft daardoor een vroege dood. Zonde natuurlijk!  Daarom dit model.

Men neme een groot vel (minimaal A3, maar liever groter) en daar teken je 10 blokken op:

projectmodel1: Partners

Met wie ga je samenwerken om je project van de grond te krijgen? Denk aan partijen als een galerie, een uitgever voor een boek, een crowdfundingplatform, andere creatieven, maar ook mensen die je portretteert als je bijv. een fotoproject doet.

2: Activiteiten

Wat moet je allemaal doen om het project succesvol te maken? Alle activiteiten horen in dit blok thuis. Ook je planning kun je hier onderbrengen.

3: Deadlines

Zijn er deadlines waar je mee te maken hebt? Bijvoorbeeld als je geld bij een fonds aan wilt vragen, maar ook belangrijke dagen in het jaar die te maken hebben met je project (bijv. wereld dierendag als je project met dieren te maken heeft)

4: Waarde

Een hele belangrijke: welke waarde voeg je toe? Zowel voor de mensen die je nodig hebt om je project van de grond te krijgen als voor je doelgroep. Vind je het moeilijk om de waarde te bepalen? De mensen van Business Model Canvas hebben er een mooi model voor ontwikkeld.

Ook belangrijk: wat is de waarde voor jezelf? Waarom is het voor jou belangrijk dat dit project er komt?

5: Wat heb je nodig?

Denk aan spullen, logistieke zaken. Kortom de praktische zaken die je nodig hebt voor je project.

6: Kanalen

Ook dit aspect kent meerdere kanten. Welke kanalen ga je bijvoorbeeld inzetten om je doelgroep (zie punt 8) te benaderen als je aandacht wilt voor je project? Social Media, online marketing liggen voor de hand, maar hoe ga je die dan inzetten: wat wordt je strategie? Daarnaast kun je natuurlijk ook op andere manieren ‘awareness’ creëren voor je project, zijn er plekken waar je met mensen kunt praten, waar je kunt praten over je project?

Aan de andere kant hoort bij dit aspect ook de manier waarop je je project vorm gaat geven en met de buitenwereld gaat delen. Ga je een boek maken, een event organiseren

7: Risico’s

Welke risico’s loop je? Misschien financiële als je een event organiseert, maar denk ook aan mensen die wegvallen als je bijv. een serie maakt over mensen met een levensbedreigende ziekte. Welke risico’s zijn er en hoe kun je die ondervangen?

8: Doelgroep

Een hele belangrijke natuurlijk: voor wie zet je dit project in de wereld? Voor jezelf? Prima, maar pas dan ook de kanalen aan, een boek ligt dan bijv. minder voor de hand. Beschrijf je doelgroep zo specifiek mogelijk, een mooie manier daarvoor is het creëren van persona’s, bijvoorbeeld met behulp van een empathy map. Als je je doelgroep hebt gedefinieerd, kijk dan ook nog even naar de kanalen die je in gaat zetten, misschien moet je die nog wat aanpassen…

9: Kosten

Spreekt voor zich lijkt me: welke kosten ga je maken voor je project? Je kunt in dit model de grote brokken kwijt, ik zou je daarnaast aanraden om een begroting te maken zodat je goed inzicht hebt in de kosten en niet voor verrassingen komt te staan. Dat kan heel eenvoudig in een excel bestand, gewoon alle kosten op een rijtje zetten.

10: Inkomsten//Financiering

Niet geheel onbelangrijk: welke inkomsten heb je, hoe ga je je project financieren? Schiet je uit eigen zak voor? Betaalt de galerie een deel mee aan de publicatiekosten? Ga je fondsen aanschrijven, sponsoren zoeken, crowdfunden? Als je een goede begroting hebt gemaakt en alle bovenstaande aspecten goed hebt verwoord, helpt dat bij het zoeken naar financiering!

En natuurlijk: zijn er inkomsten uit verkoop? Wat gaat het project je financieel gezien opleveren? Soms is quitte spelen het doel (dat was bijvoorbeeld bij Talks About Photography het geval) maar dan is het wel handig om dat van tevoren te weten, om teleurstellingen te voorkomen. Kijk realistisch naar je doelen en kosten, zodat je een reëel beeld hebt van wat je te wachten staat.

Projectmanagementtool

En nog een extra tip: als je voor je project gaat samenwerken met meerdere mensen, dan is Podio een ontzettend fijne tool! Je kunt er alles in onderbrengen. Je planning, je kunt taken toewijzen (en een deadline eraan hangen), bestanden uploaden, met elkaar van gedachten wisselen etc. etc. Zonder deze tool had ik T.A.P. niet kunnen organiseren!

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.