De basis van (online) marketing voor creatieven

Voor veel kunstenaars//creatieven is marketing nog steeds een vies woord. Het riekt naar commercialiteit, naar je oren laten hangen naar de markt. “Ik ben de Appie niet”, hoor je dan nog wel eens. Marketing heeft daar echter niet zo veel mee te maken. Natuurlijk kun je commercieel werk maken. En als je dat graag doet lijkt me daar ook helemaal niks mis mee. Marketing gaat er ondermeer om dat je jezelf zichtbaar maakt voor de mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw werk. En dat hoeft dus niet te betekenen dat je je werk aan gaat passen. Marketing is niet leading, jouw werk is leading. Sterker nog, het is jouw werk wat jou uniek maakt. Dus ik zou zeggen: hou vast aan die uniciteit, dat is wat jou onderscheidt van de rest! Marketing gaat om jouw verhaal, dat is waar mensen in geïnteresseerd zijn. En creatieven hebben daardoor eigenlijk een groot voordeel, want ze hebben bijna altijd een interessant verhaal te vertellen!

De 4 P’s

Traditioneel wordt in marketing gewerkt met de 4 P’s: Prijs, Promotie, Plaats en Product. Een beetje ouderwets misschien, maar omdat er nog steeds zo veel met deze P’s gewerkt wordt lijkt het me zinvol om hier toch even bij stil te staan.

Product

Dat je product onderdeel is van je marketing ligt voor de hand, dat is immers wat je wilt verkopen. Je begint dus met het goed omschrijven van je product. Waar je in een marketingplan ook naar kijkt, is de behoefte van de klant, waar jij op inspeelt met jouw product of dienst. Om een voorbeeld te geven: er is maar een heel klein percentage kunstkopers dat kunst koopt omdat ze het als beleggingsobject zien. Als jij die kunstkopers aan wilt spreken zul je dus andere aspecten van je werk naar voren moeten brengen dan een kunstenaar die kunst maakt ‘voor boven de bank’ Een belegger heeft immers andere koop-motieven dan een ‘gewone’ kunstkoper.

Mooi voorbeeld van iemand die inspeelt op de behoefte van de klant:

production2_48058_a3f427a88517e38561b69c80a460c476

(© foto Andre Speek)

Prijs

Ook de prijs van je product of dienst is een marketing tool. Je kunt met je prijs jezelf op een bepaalde manier in de markt zetten. Simpel gezegd: vraag je hoge prijzen, dan moet je dat met een exclusief product doen. Vraag je lage prijzen voor je werk dan ben je eerder een prijsvechter. En daar tussenin werk je marktconform. Wat voor strategie je ook kiest, het heeft consequenties. Als je jezelf heel exclusief neer wilt zetten, betekent dat bijvoorbeeld dat je je ook zult moeten richten op een doelgroep die geld heeft en die ook geld over heeft voor een product als het jouwe. Exclusiviteit heeft natuurlijk als voordeel dat je minder hoeft te verkopen om toch een mooie omzet te maken. Prijsvechters daarentegen moeten heel veel producten verkopen om een goede omzet te verwezenlijken. Daarbij is er in Nederland ook nog steeds het calvinistische gevoel dat iets dat duur is wel kwaliteit MOET hebben.

Prijzen hebben nog meer psychologische componenten. Ik geef een voorbeeld. Stel je zit in een restaurant en je wilt een fles wijn bestellen. Op de kaart staan 3 soorten wijn. Eén fles is 10 euro, één fles kost 15 euro en de de derde fles kost 20 euro. Welke fles kies jij? De meeste mensen zullen de fles van 15 euro kiezen. De redenering: die fles van 10 euro kan niet veel zijn en die fles van 20 euro is wel weer erg duur. Een slimme restauranthouder weet dat en koopt op zo’n manier in dat hij op de fles van 15 euro zo veel mogelijk winst maakt. Dit principe kun je natuurlijk ook doorvoeren in  je eigen prijsstelling, bijvoorbeeld door afgeleides te maken van duur werk en die aan te bieden voor een lagere prijs.

Plaats

De fysieke plaats waar je werkt is vaak niet meer zo heel belangrijk, door internet kun je immers overal werken! In sommige gevallen is de plaats waar je werkt echter nog steeds van groot belang. Stel je opent een galerie. Waar ga je dan zitten? In het Spiegelkwartier in Amsterdam? Of in een zijstraatje van de Hugo de Grootstraat? De plaats waar je je vestigt heeft te maken met uitstraling en met een bepaald publiek dat daar toch al komt. Andere redenen om je al dan niet ergens te vestigen zijn meer praktisch van aard, bijvoorbeeld of je er met de auto kunt komen. Of als je een dansschool voor kids wilt beginnen, of je in een buurt zit waar veel gezinnen met jonge kinderen wonen.

Naast een fysieke (of online) plek gaat Plaats ook over hoe jouw producten bij je klant komen. Hoe komt jouw schilderij bijvoorbeeld bij je klant als je je werk online verkoopt? En wat voor algemene voorwaarden hanteer je? Kan die klant het schilderij terugsturen als het bij nader inzien toch niet bevalt? En zo ja, wie betaalt dan de verzendkosten?

Promotie

Promotie wordt vaak door mensen gezien als de eigenlijke marketing. Zit wat in, promotie zorgt er immers voor dat je zichtbaar wordt voor je potentiële klanten en opdrachtgevers. Over promotie valt veel te zeggen, wat in ieder geval belangrijk is, is dat je weet waar je jouw doelgroep kunt bereiken. Dat kun je bijvoorbeeld in kaart brengen met behulp van een empathy map. Heb je bijvoorbeeld een jonge doelgroep, dan kan het zin hebben om scholen te benaderen. Zijn jouw klanten meer aan de bedrijfsmatige kant te vinden, zoek dan uit waar je klanten hun kennis vandaan halen of waar ze netwerken. En zorg vervolgens dat jij daar te vinden bent.

Promotie is iets wat je zowel offline als online kunt doen. Voor offline promotie kun je denken aan: folders, flyers, brochures, artikelen in tijdschriften, aandacht op tv e.d. Folders, flyers, brochures en posters zijn over het algemeen niet meer zo effectief. Ze hebben weinig attentiewaarde en vallen eigenlijk alleen maar op als jouw doelgroep jou of je product of dienst al kent. En dat betekent dat je ze ook op een andere (vaak goedkopere) manier kunt bereiken.

Publiciteit in kranten, tijdschriften of tv is natuurlijk altijd fijn, maar lastig voor elkaar te krijgen. Als je persberichten gaat versturen zorg er dan in ieder geval voor dat je persbericht aansluit bij de krant, tijdschrift of tv-programma naar wie je het stuurt. Ook moet jouw bericht nieuwswaarde hebben, anders wordt het sowieso niet geplaatst.

Korte video over de vier P’s:

 

En dan online marketing

Online Marketing is natuurlijk ontzettend belangrijk. Door de komst van internet en social media is het marketing landschap voorgoed veranderd. Waar je vroeger als marketeer ‘simpelweg’ een product onder de aandacht bracht van mensen, wil een klant nu andere dingen. Klanten zijn op zoek naar transparantie en willen het gesprek aangaan. Grote bedrijven hebben daar duidelijk moeite mee. Jij als kleine ondernemer hebt, als je het mij vraagt, een enorm voordeel omdat jouw product dicht bij jezelf staat en je communicatie vanuit jezelf kan komen, zonder dat het over heel veel schijven hoeft te gaan. Oftewel, jij kunt op een makkelijke manier het gesprek aangaan, jezelf profileren en het beste uit de mogelijkheden van online marketing halen!

Dat gezegd hebbende is online marketing niet iets wat vanzelf gaat. Je zult er hard voor moeten werken. Maar ik garandeer je dat dat absoluut veel oplevert. Als ik naar mezelf kijk komt mijn werk voor 90% voort uit online marketing en daar ben ik zeker niet de enige in.

Online marketing rust op drie pijlers:

1. Jouw site

2. Social Media

3. Je nieuwsbrief

Waarbij de volgende aspecten van groot belang zijn:

Identiteit

Om op te vallen in het enorme online aanbod is het belangrijk om een duidelijke identiteit te hebben, die bovendien consistent is. Mensen herinneren zich jou simpelweg eerder en beter als je jezelf duidelijk profileert en een helder beeld van jezelf neerzet.

Focus

Het heeft geen zin om doelloos achter elke nieuwigheid op internet aan te hollen. Denk goed na over welke platforms en middelen je in wilt zetten. En bedenk ook goed wat de focus is van je bedrijf en van wat je wilt communiceren. Als je die focus helder hebt en door weet te voeren op elk kanaal waar je jezelf laat zien ben je bezig een sterk merk te bouwen.

Visie

Aanwezigheid zonder inhoud is niks. Wat is jouw visie, jouw missie? Wat wil je de wereld vertellen? Inhoud is de laatste jaren veel belangrijker geworden en daar kun jij, als creatief, je voordeel mee doen!

De eerste stap is nadenken over welk doel je wilt bereiken met online marketing. Als je dat weet, gecombineerd met je doelgroep en het product wat je wilt verkopen, ben je klaar voor online marketing!

Wat wil jij bereiken met online marketing?

  • het opbouwen van naamsbekendheid?
  • het genereren van opdrachten?
  • het verkopen van producten of diensten?
  • het informeren of amuseren van mensen?
  • wil je interactie met klanten?

Meer over online marketing in onderstaande Prezi:

Hoe sta jij tegenover (online) marketing? Grijp je de mogelijkheden aan om je werk in de markt te zetten? Of wil je er niks mee te maken hebben? Ik ben benieuwd! 

 

photo credit: Vendeur de téléphone via photopin (license)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.