De kunstenaar als ondernemer in tijden van Corona

Ik vertel jullie niks nieuws: we leven in barre tijden met de Corona crisis. Bedrijven vallen om, mensen raken in sociaal isolement, zzp’ers raken opdrachten en klanten kwijt en het einde van de crisis is onzeker en lijkt nog lang niet in zicht. Nu kunnen we natuurlijk met z’n allen in een hoekje gaan zitten huilen. Maar dat heeft niet zo gek veel zin. Dus ik vraag me af: wat doet een ondernemer om z’n hoofd boven water te houden in deze moeilijke tijden? Want we zullen het toch, zeker voor een deel, zelf moeten doen. Gelukkig zijn er vanuit de overheid allerlei maatregelen en financiële tegemoetkomingen, maar dat is niet genoeg voor iedereen en bovendien, er vallen altijd mensen buiten de boot. Misschien omdat ze het geld ook daadwerkelijk niet nodig hebben, misschien omdat de regels af en toe iets te nauw of krom geformuleerd zijn. Wie zal het zeggen. Feit blijft dat er waarschijnlijk veel mensen zullen zijn die het zelf moeten zien te rooien. En hoe erg is dat eigenlijk? Moeten we dat niet sowieso doen als ondernemer? Corona crisis of niet?

Waar ik blij van word…

Gelukkig zijn er ook veel initiatieven om blij van te worden. Gratis online concerten, exposities en musea die je op je gemak online kunt bekijken, gratis webinars, gratis online trainingen, toneelstukken die gestreamd worden etc. Wat me daarin wel opvalt, hoe mooi ik de initiatieven ook vind, is dat er geen geld mee wordt verdiend. De culturele sector heeft natuurlijk een lange geschiedenis van dingen gratis weg geven en daar wordt nu direct op terug gegrepen. Beetje dubbel vind ik dat wel. Aan de ene kant klagen we ‘allemaal’ als er van ons gevraagd wordt iets gratis te doen, aan de andere kant grijpen we er zelf op terug en lijken we soms wel bang om geld te vragen voor onze diensten en producten. Want waarom zou je bijv. niet een tientje vragen om de stream van een toneelstuk te bekijken? Waarom moet dat gratis? Heeft je toneelstuk ineens minder waarde omdat mensen niet in een zaal zitten maar thuis op de bank? Zo keek ik afgelopen week naar een webinar van Elizabeth Gilbert en betaalde daar een tientje voor. Geen enkel probleem. Als iets waarde oplevert voor de kijker, bezoeker, gebruiker is die echt bereid om geld te betalen. Dat verandert niet, crisis of niet. Natuurlijk hebben mensen op het moment minder te besteden, maar daar kun je rekening mee houden bij het bepalen van je prijzen.

Online mogelijkheden

En gelukkig zijn er ontelbare online tools en platforms die mogelijkheden bieden om een verdienmodel te koppelen aan je plannen.

Patreon/Petje af

Creatieve makers die ondersteund worden door donateurs, dat draait het om bij Patreon en Petje.Af.  Het idee is eenvoudig: je maakt een account, vraagt mensen om maandelijks een donatie te doen en bedenkt wat je donateurs krijgen voor hun donatie. Ik ben zelf bijv. patron van Marloes de Vries en ik kan niet anders zeggen dan dat dat echt heel leuk is. Zij deelt exclusieve content met haar patrons en dat levert echt een meerwaarde op. Tenminste, ik vind het ontzettend leuk wat ze allemaal met ons deelt. Ze geeft een kijkje achter de schermen, schrijft persoonlijke blogs, laat tekeningen zien, deelt werk processen etc. Superleuk om te volgen.

Een praktische noot: Ik denk dat het lastig is om volledig in je levensonderhoud te voorzien met deze platforms, maar een fijne aanvulling op je inkomsten kan het natuurlijk wel bieden. Bovendien bouw je aan een betrokken netwerk en dat is sowieso goed voor jou als creatief, daar komen later ook klanten en opdrachtgevers uit.

Petje.af en Patreon werken vanuit hetzelfde idee. Groot verschil is dat Petje.af zich op Nederland richt waardoor je donateurs ook met iDeal kunnen betalen, waar Patreon zich internationaler richt en er met PayPal afgerekend moet worden. De meeste Nederlanders hebben een voorkeur voor iDeal, dus zullen misschien vanuit die overweging eerder voor Petje.af kiezen.

Zoom

Ik denk dat Zoom gouden tijden beleeft. Tenminste, als je ziet hoeveel mensen Zoom gebruiken om allerlei online meetings te organiseren of lessen en trainingen te geven…  Er waren (zijn) wat privacy issues, maar de mensen van Zoom hebben verzekerd dat ze eraan werken om dat op te lossen. Dus ik ga er vanuit dat dat goed gaat komen. Mocht je het niet vertrouwen, dan kun je ook met Jitsi aan de slag en ik zag dat Google ook druk bezig is met het uitbreiden van Meet (het vroegere Google Hangouts).

Zoom biedt verschillende abonnementen, met een gratis profiel kun je al best veel. Betaalmogelijkheden voor je bezoekers biedt Zoom niet, dus als je iets organiseert waar bezoekers voor moeten betalen, zul je dat elders onder moeten brengen. Bijvoorbeeld via je eigen webshop op je website. Je kunt ook een evenement aanmaken op Eventbrite en dat koppelen aan Zoom.

Webshop

Waarom niet een (simpele) webshop bouwen op je website zodat je de mogelijkheid krijgt om je producten en/of diensten makkelijker te verkopen? Als je een WordPress website hebt, kun je met Woocommerce en Mollie op een niet al te ingewikkelde manier zelf een webshop maken. Er zijn talloze tutorials te vinden op YouTube en mocht je er niet uitkomen, of het niet zelf willen doen, kun je altijd iemand inschakelen die het voor je doet. Dat hoeft niet de hoofdprijs te kosten. Het zorgt er in ieder geval voor dat het voor je klanten veel makkelijker is om iets bij jou te kopen. En dat is winst.

Een andere manier van kijken

De ‘normale‘ manieren om geld te verdienen met je creatieve werk zijn, in ieder geval voor een deel, op het moment niet mogelijk. Galeries zijn veelal dicht en veel opdrachten worden ingetrokken. Maar je zou deze periode van gedwongen stilstand misschien ook zonder mopperen tegemoet kunnen treden en het zien als een periode waarin je van alles kunt doen waar je normaal gesproken niet aan toekomt.

  • Vrij werk maken bijvoorbeeld. Maar al te vaak hoor ik mensen verzuchten dat ze daar geen tijd voor hebben. Nu heb je -als het goed is- tijd, waarom die niet inzetten om vrij werk te maken?! Vrij werk is sowieso fijn voor jezelf, maar is ook belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen als maker en daarmee ook van belang voor je toekomstige business.
  • Jezelf ontwikkelen met (online) trainingen bijvoorbeeld op het gebied van ondernemen, branding, marketing, SEO, bloggen, social media. Er is zoveel aanbod dat dat misschien nog wel het lastigst is: waar ga je mee aan de slag?
  • Je bedrijf steviger neerzetten door goed na te denken over je klanten, je product, je (online) marketing. Mooi startpunt hiervoor is het Business Model Canvas
  • Je website aanpakken en updaten (geloof me, daar valt voor veel creatieven nog een wereld te winnen)
  • Nieuwe diensten en producten ontwikkelen. Een mooi voorbeeld van iemand die kijkt naar nieuwe manieren van fotografie is Maan Limburg. Nu ze niet (of moeilijk) op pad kan met haar camera, maakt ze foto’s met een webcam, met verrassende resultaten. Of de Vandalen, die met ‘Toen wij de tijd hadden’ heel creatief en speels de Corona crisis in beeld brengen.
  • Kijken of je je werk ook op een andere manier aan de man kunt brengen. Bijvoorbeeld door prints  of licenties te verkopen ipv het originele werk.
  • Je netwerk versterken en uitbreiden (door contacten te onderhouden, zoom meetings te organiseren ipv koffie te drinken etc.)
  • geef je normaal gesproken ook creatieve workshops of cursussen? Kijk dan eens of je die ook op een andere manier kunt geven, met behulp van Zoom bijvoorbeeld.

Ik ben de eerste om toe te geven dat dat wel wat van je vraagt als ondernemer. Sowieso moet je denk ik de angst over het verlies van je inkomsten los kunnen laten. En dat is niet makkelijk. Ook het feit dat de toekomst onzeker is qua werk is een lastige om naast je neer te leggen. Het vraagt allebei om vertrouwen. Vertrouwen dat het wel weer goed komt. Linksom of rechtsom. Als er iets is wat ik heb geleerd in 15 jaar ondernemen, is dat dat echt zo is. Natuurlijk twijfel ik ook wel eens, maar het vertrouwen dat het altijd weer goed komt is inmiddels wel stevig verankerd. Deels komt dat doordat ik het daadwerkelijk ervaren heb. Maar meditatie heeft hier ook veel in betekend. Misschien dat jij daar ook iets mee kunt? Zoek anders naar andere manieren die (beter) bij jou passen. Ga sporten bijvoorbeeld, taarten bakken, collages maken, morning pages schrijven of maak elke dag een lange wandeling. Piekeren helpt in ieder geval niet, je hoofd leegmaken wel.

Heel veel succes de komende tijd. Als ik je ergens mee kan helpen, geef een seintje, ik denk graag met je mee! Ook ben ik benieuwd naar jouw ideeën en tips, deel ze hieronder!

 

2 antwoorden
  1. Rosa
    Rosa zegt:

    Wat een goed stuk Marca!
    Ondersteund en positief.
    Je geeft concrete tips. Ik kan me voorstellen dat dit echt kan helpen als je het even niet meer ziet zitten als ondernemer in deze tijd.
    En ja als iemand weet hoe je je hoofd boven water moet houden ben jij het wel. Grote bewondering voor hoe jij dat doet. Je schrijft dat je vanuit vertrouwen ook actief stappen kunt gaan ondernemen. En dat je ook in deze tijden manieren kunt vinden om geld te vragen voor je werk. Mooi! Dank je wel.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.