Een webshop als creatief? Goed idee of juist niet?

Steeds meer creatieven hebben een webshop, anderen willen er juist niks van weten. Er is natuurlijk ook niet één waarheid over het al dan niet inzetten van een webshop. Feit is wel dat de online verkoop, ook van kunst, nog steeds stijgt (in 2018 kocht maar liefst 95% van alle Nederlanders iets online) dus ik zou op z’n minst het kind niet te snel met het badwater weg gooien.

Om het even te beperken tot kunst, uit een onderzoek van Hiscox blijkt:

“Meer dan 40% van de kunstkopers kocht het afgelopen jaar online, een groei van 13% ten opzichte van 2014. De omzetcijfers bevestigen de populariteit van de online kunstmarkt; wereldwijd steeg deze namelijk in één jaar met 12% en kwam daarmee op een totaal van 3,7 miljard euro. Het gaat hierbij niet alleen om kunst, maar ook om juwelen, sieraden, wijn, antiek en andere verzamelobjecten.”

Daarbij is er nog een andere ontwikkeling: het aantal galeries neemt nog steeds af.

Uit de cultuurindex van de Boekmanstichting:

“Het aantal galeries in Nederland neemt af. Telde Nederland in 2014 circa 475 galeries die zich richten op hedendaagse kunst, in 2017 zijn dit er nog ongeveer 440 (zie Valk 2014 en Jong et al 2017). Ook de omzet van de galeries neemt af, evenals de aankoopbudgetten van bedrijfscollecties.”

Om het positief te houden: de (kunst)markt is volop in beweging en dan kun je als creatief//kunstenaar maar beter mee bewegen….

Kun je alles online verkopen?

Nee natuurlijk niet. Als jouw schilderijen boven de 25.000 euro komen (ik noem maar een random hoog bedrag), dan is de kans dat je je werk online verkoopt vrij klein. Potentiële kopers willen je schilderij toch echt eerst zien en ervaren. Voor het hogere segment hebben galeries dan ook nog steeds een duidelijke toegevoegde waarde. Ze hebben bijvoorbeeld, als het goed is, een netwerk aan kopers die aansluit bij wat jij te bieden hebt. Maar goed, laten we wel wezen: we hebben het dan over een hele kleine groep kopers

Wat je wel of niet kunt verkopen hangt niet alleen af van wat je verkoopt, maar ook van je doelgroep. Richt je je op een traditionele, vaak oudere doelgroep, dan is de kans dat je online verkoopt een stuk kleiner dan wanneer je je richt op een doelgroep die groot is geworden met internet. Kwestie van gewenning, ik durf dan ook te voorspellen dat online verkoop alleen maar belangrijker gaat worden. Ook in de creatieve sector.

Online verkopen is niet sjiek

Dat hoor je nog wel eens, online verkopen zou niet sjiek zijn. Dat idee zou ik maar heel snel uit je hoofd zetten. Net zoals het idee dat je je prijzen niet op je website zou moeten zetten. Zeker als je je richt op particulieren is het belangrijk om zoveel mogelijk drempels weg te nemen. Als je je prijzen niet vermeldt, werp je een enorme drempel op, mensen moeten dan immers eerst informeren en contact schept verwachtingen en is daardoor potentieel ingewikkeld.

Ik hoorde laatst van een klant van me dat haar docent het echt idioot vond dat ze haar werk ook online aanbood. Mijn reactie: dat is behoorlijk old school. De tijden veranderen en daarmee ook de manier waarop je je werk te koop aanbiedt. Internet biedt een schat aan mogelijkheden (online verkoop, online promotie, social media), zonde als je daar geen gebruik van maakt! Daarbij, jouw klant is ook gewend om vanuit z’n luie stoel lekker te kunnen shoppen.

Online verkoop is duur…

Dat hoeft niet zo te zijn. Woocommerce (waar veel webshops mee gebouwd zijn) is bijvoorbeeld gratis. En ja, je betaalt een klein bedrag per verkoop aan een 3e partij, zoals bijv. Mollie, maar dat valt in het niet als je daardoor meer producten of diensten verkoopt. En het bouwen van een webshop is ook geen hogere wiskunde, als je een beetje handig bent, kun je dat zelf. Lukt dat niet, dan is het laten bouwen van een webshop uiteraard een investering waarover je -net zoals over je andere investeringen- goed moet nadenken.

Natuurlijk zijn er ook andere tools om een webshop mee te bouwen. Niet iedereen werkt immers met WordPress. Een handig overzicht kun je hier vinden.

Online verkoop biedt een hoop gemak

Natuurlijk moet je je shop goed bijhouden en dat kost tijd. De andere kant is, dat het ook tijd bespaart. Je kunt facturen automatisch laten maken bijvoorbeeld (en koppelen aan je boekhouding), wat enorm veel tijd scheelt. Ook is de kans dat je gedoe met kopers krijgt over al dan niet betaling verleden tijd. Mensen rekenen immers eerst af en dan stuur je je product pas op. Wat wel belangrijk is, is om goed na te denken over je algemene voorwaarden. Wat doe je bijvoorbeeld als iemand het product terug wil sturen (daar hebben ze wettelijk recht op), zijn de verzendkosten dan voor jouw rekening of zijn ze voor de klant?  Je bent sowieso verplicht om je algemene voorwaarden duidelijk op je website te hebben als je een webshop hebt. Hetzelfde geldt voor een privacy statement in het kader van de AVG.

Heb jij al een webshop? Of ben je dat juist absoluut niet van plan? Ik ben benieuwd! 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 − 3 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.