En wat nou als je museale kunst maakt?

Vooropgesteld: niet iedere kunstenaar maakt werk dat geschikt is voor een museum. En dat is maar goed ook. Maar wat nou als jouw werk wel in een museum thuishoort en jouw publiek dus niet bestaat uit mensen die kunst kopen voor boven de bank? Hoe pak je het dan aan?

OLYMPUS DIGITAL CAMERALet’s be honest: de weg naar een museum is niet de makkelijkste (of de kortste) weg. Dat was het al nooit, maar nu de kunstmarkt zo aan het veranderen is wordt het er niet bepaald makkelijker op. Galeries verdwijnen, musea hebben het zwaar, moeten bezuinigen en zullen eerder op safe spelen. Aan de andere kant liggen er ook veel mogelijkheden: internet biedt enorm veel kansen en je struikelt bijna over alle nieuwe (kunstenaars) initiatieven.

1. Jouw werk

Laten we één ding voorop stellen: je werk moet goed zijn. Anders kun je netwerken tot je een ons weegt, jezelf zichtbaar maken tot je er misselijk van wordt en dan gebeurt er nog niks. Je werk is natuurlijk de basis en dat moet in orde zijn. Investeer dus in je werk, ontwikkel jezelf, geef ruimte aan wat je wilt maken.

2. Onderzoek

Ga de deur uit, zorg dat je goed op de hoogte bent van wat er in musea en galeries speelt en hoe jouw werk zich verhoudt tot wat er hangt. Kijk op welk niveau jouw werk zit, weet wat je collega’s maken en doen. Onderzoek hoe curatoren en galeriehouders werken, wie waar zit en hoe je hen het beste kunt benaderen. Onderzoek de verschillen tussen de verschillende galeries en musea en probeer in te schatten waar jouw werk het beste past.

2. Zichtbaarheid

Zorg voor zichtbaarheid, zowel on- als offline. Met een goede website alleen ben je er nog niet, laat ook jezelf zien op de verschillende social media kanalen. En knoop daar relaties aan met mensen die belangrijk voor jou kunnen zijn. Ga het gesprek aan, vertel jouw verhaal, laat je werk zien, deel het proces.

Ga ook naar openingen! Als een galeriehouder jou op openingen ziet zal hij allicht geïnteresseerder in jouw werk zijn dan wanneer je een totaal nieuw gezicht bent voor hem. Bovendien wordt je netwerk vanzelf groter als je regelmatig openingen bezoekt.

3. Facebook Page

Ik ben geen groot fan van de zakelijke pagina’s van Facebook, maar voor dit doel maak ik graag een uitzondering. Met een Facebook Page kun je namelijk makkelijk(er) connecties aanknopen met galeries. Zij kunnen, als jij een zakelijke pagina hebt, immers ook jouw updates zien vanuit hun zakelijke pagina’s. Maak dus een zakelijke pagina aan en ga galeries en musea volgen. Niet alleen een goede manier om op de hoogte te blijven van wat er allemaal speelt, maar ook een mooie manier om in gesprek te raken.

3. Neem initatief

Van achter de geraniums zitten wordt niemand gelukkig en je wordt er al helemaal niet door opgepikt. Organiseer expo’s met gelijkgestemde kunstenaars en nodig galeriehouders, curatoren en kunstrecensenten uit. Benader galeries waar jouw werk goed past. Niet door met je portfolio langs te gaan, bedenk andere manieren om met hen in contact te komen. Bijvoorbeeld door naar openingen te gaan en hun expo’s te bezoeken. Geef een boek uit met jouw beste werk en presenteer dat op een bijzondere plek. Uiteraard nodig je ook dan galeriehouders, curatoren en recensenten uit.

4. Lange adem

Zorg voor een lange adem. Als je uiteindelijke doel is om in een museum te hangen kom je er niet door een kort sprintje te trekken. Maak een plan, met heldere doelen voor ieder jaar. Blijf aan je eigen ontwikkeling werken en zorg dat je de moed niet verliest door bijvoorbeeld ook je kleine successen te vieren. En geef niet op! 

5. En, tot slot:

Het allerbelangrijkst evenwel is het geloof van de kunstenaar in zichzelf – niet als een vorm van blinde zelfgenoegzaamheid of zelfvoldaanheid maar als een onuitroeibare noodzaak. – Lex ter Braak, directeur Fonds BKVB

Wil jij uiteindelijk in een museum hangen? Hoe pak jij dat aan? 

photo credit: Tartanna via photopin cc

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 − 11 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.