Fotografie? Daar is toch geen droog brood mee te verdienen?

Als ik een euro kreeg voor elke keer dat ik dat hoor……. En dan ben ik niet eens fotograaf. Ik zeg dan altijd heel stellig dat het tegenovergestelde eerder het geval is, maar dat je daar wel wat voor moet doen. 

Beeldcultuur

Iedereen loopt rond met een smartphone en beeld wordt steeds steeds belangrijker in alle vormen van communicatie. Kijk bijvoorbeeld naar Snapchat waar beeld leidend is en tekst als een soort extra erbovenop wordt ‘geplakt’. Iedereen fotografeert zich suf. Dus waarom zouden ze jou, professioneel fotograaf, nog bellen? Het raakt aan een blog die ik eerder schreef over amateurs vs professionals. Jij bent een professional, hebt geïnvesteerd in je ontwikkeling en in apparatuur, en alleen al daardoor maak je beter beeld dan iemand die dat allemaal niet heeft. Maar daarmee ben je er nog niet. Je zult jouw klant moeten overtuigen van jouw toegevoegde waarde, je zult je moeten onderscheiden, duidelijke keuzes moeten maken en jezelf laten zien.

fotograafKeuzes maken

De fotograaf die alles doet is echt verleden tijd. Misschien voelt het heel veilig, risicospreiding omdat klanten je voor ‘alles’ kunnen bellen, maar de realiteit is dat het eerder andersom werkt. Ik zie het keer op keer: zodra fotografen de durf hebben te kiezen voor een duidelijk product gaat hun bedrijf beter lopen. Dat komt door twee dingen: jouw potentiële klant snapt waarom hij bij jou moet zijn, en niet bij je collega, en jij kunt je verder specialiseren. Het gevaar van alles kunnen is immers dat je alles maar een beetje kunt en niets echt goed.

Nu snap ik best dat het eng is om keuzes te maken. Je wilt natuurlijk geen omzet mislopen of op het verkeerde paard wedden. Want hoe weet je of je de goede keus maakt? Of er vraag is naar wat jij het liefste doet?

>> Marktonderzoek: heb je een idee welke kant je op zou willen? Onderzoek dan of daar vraag naar is en hoe die vraag eruit ziet. Dat kan door deskresearch (achter je laptop gaan zitten), door een korte enquete te maken (bijv. met Survey Monkey) of door het gesprek aan te gaan met potentiële klanten.

>> Als je een beeld hebt van je doelgroep, maak dan een uitgebreid profiel van die klant, zodat je precies weet wat hij/zij zoekt, hoe je hem/haar kunt bereiken, wat zijn/haar behoefte is etc.

Onderscheiden

Jouw klant wil graag weten waarom hij bij jou moet zijn. Natuurlijk biedt je kwaliteit, maar dat is niet genoeg. Weet jij waarin je anders bent dan je collega’s? Is er iets waarin je onderscheidend bent? Dat hoeft niet altijd alleen in je fotografie te liggen, al is het hebben van een eigen stijl natuurlijk wel fijn. Het kan ‘m ook zitten in de manier waarop je werkt, het aanbod dat je ontwikkeld hebt, je doelgroep etc.

Laat jezelf zien

Doe jezelf niet tekort door online marketing en social media links te laten liggen. Ik ben eerlijk gezegd altijd weer verbaasd als ik een fotograaf tegenkom die daar niks van wil weten. Ik snap daar oprecht echt helemaal niks van. Je kunt zo ontzettend veel bereiken door jezelf te laten zien, door contact te leggen, het gesprek aan te gaan. En ‘moet’ je dan overal actief zijn? Nee natuurlijk niet. Het heeft alleen zin om ergens actief te zijn als jouw klant daar ook te vinden is (of je moet het toevallig heel erg leuk vinden, zoals ik). Facebook en Twitter liggen voor de hand, of LinkedIn als je je op de zakelijke markt richt. Daar zijn immers de meeste mensen actief en dus is jouw klant daar waarschijnlijk ook te vinden. Maar Pinterest? Instagram? Onderzoek het eerst voordat je er actief wordt.

Strategie

En wat deel je dan? Legio mogelijkheden, mede afhankelijk van wat jouw klant zoekt of interessant vindt:

  • Foto’s die je maakt, dat ligt voor de hand
  • Laat ook eens zien hoe het er achter de schermen aan toegaat
  • Vertel verhalen. Over jezelf, over de ontmoetingen die je met klanten hebt, wat je meemaakt als fotograaf
  • Deel het proces. Hoe kom je tot een goede foto, wat gaat daar voor werk aan vooraf?
  • Jouw inspiratiebronnen
  • Interessante artikelen
  • etc. etc.

Aan de slag

Aan de slag dus. Fotografie is een prachtig vak (als ik heel eerlijk ben, gaat het bij mij ook steeds meer kriebelen om er weer iets mee te gaan doen) maar het is aan jou om er wat van te maken. En natuurlijk heb je niet alles in de hand en misschien heb je wel een voorliefde voor een tak van de fotografie waar echt geen droog brood mee te verdienen valt. Dan kun je altijd nog nadenken over een slimme mix: foto’s maken waar je een goed belegde boterham mee kunt verdienen en daarnaast vrij werk waarin je je eigen ei kwijt kunt. Je zult niet de eerste fotograaf zijn die het op die manier doet. Ook hier geldt: keuzes maken, onderzoeken, profileren en jezelf laten zien.

Ik ben benieuwd: hoe kijk jij hier tegenaan, als professioneel fotograaf? Vind je het moeilijk om keuzes te maken of heb je juist ervaren dat je bedrijf beter is gaan lopen na het maken van keuzes? 

 

photo credit: 2013-7-13 Mikko Lagerstedt, Helsinki, Finland via photopin (license)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.