Heb je geen doelgroep nodig als kunstenaar?

Glazige ogen in de klas. Ik heb het met een groep kunstenaars over hun ideale klant. Ze snappen het niet: hoe kun je als beeldend kunstenaar nou een specifieke doelgroep hebben? Je maakt toch kunst voor iedereen?

medium_15443596205Voor de meer toegepaste creatieve vakken wil het er vaak nog wil in dat je beter kunt kiezen voor een heldere doelgroep, maar voor kunstenaars lijkt het een ander verhaal. Lijkt inderdaad, want ook daar is het belangrijk om een doelgroep te bepalen voor je werk. NIET omdat je dan je werk aan kunt passen aan je doelgroep, WEL omdat je dan je marketing en communicatie beter kunt inrichten.

Waarom?

Als je weet wie van jouw kunst houdt en wie jouw werk zou willen kopen, dan kun je onderzoeken:

>> waar deze person online actief is (en òf hij//zij online actief is)

>> waar deze persoon gevoelig voor is (waarom koopt hij//zij bijvoorbeeld kunst?)

>> hoe je hem//haar het beste op de hoogte kunt houden (nieuwsbrief? social media?)

>> hoe je je werk het beste kunt presenteren (online? galerie? pop up expo?)

>> hoe je je werk het beste kunt verkopen (online? via een galerie?)

>> wat voor prijzen je kunt vragen voor je werk

En daar kun je vervolgens je strategie op aanpassen. Het heeft bijvoorbeeld niet zo heel veel zin om achter galeries aan te gaan als jouw klant daar nooit naar binnen stapt. Of om alles op online marketing in te zetten als jouw klant daar niks mee doet. Hoe meer jij weet over je klant, hoe gerichter je je werk onder de aandacht kunt brengen en kunt verkopen. En dat lijkt mij winst.

Doelgroep

Nu is het misschien niet zo heel simpel om te bedenken wie jouw doelgroep is. Grof gezegd kun je natuurlijk wel een aantal doelgroepen onderscheiden:

  • Kunstverzamelaars
  • Mensen die kunst kopen voor in hun interieur
  • De officiële kunstwereld: galeries, musea (die op hun beurt ook weer een doelgroep hebben)

En elke groep kun je dan weer nader specificeren. Zo is er bijvoorbeeld een nieuwe groep, jonge kunstverzamelaars aan het ontstaan. Ik kan me zo voorstellen dat deze jonge koper zich veel meer online oriënteert en misschien zelfs wel online aankoopt.

Hoe dan?

En hoe ontdek je dan wie jouw doelgroep is? Daar kun je op zich het beste marktonderzoek voor doen, dat kan al heel simpel door de mensen uit je eigen netwerk te vragen aan een online enquete mee te doen (m.b.v. SurveyMonkey) of door eens goed in kaart te brengen wat voor soort mensen zich aangesproken voelen door jouw werk. Kijken of er overeenkomsten zijn tussen deze mensen, een rode draad. En vervolgens kun je dieper ingaan op jouw doelgroep door het maken van een zogenaamde empathy map.

empathy map

Empathy map

Met behulp van dit model krijg je een heel gedetailleerd beeld van je klant, waardoor je echt inzicht krijgt in hoe die klant in elkaar zit. Ik loop even de verschillende onderdelen met je door.

Think & Feel: hier beschrijf je wat jouw klant bezighoudt. Wat zijn haar dromen, wensen en verlangens. Wat wil ze bereiken in haar leven. Hoe staat ze in het leven, wat is belangrijk voor haar.

>> Stel dat ik je ideale klant zou zijn, dan zouden hier dingen staan als: ze wil een gezond cultureel klimaat, werkt daar hard voor, is betrokken bij haar klanten en hun verlangens. Daarnaast is ze alleenstaande moeder van een zoon in de puberteit, zijn welzijn is het allerbelangrijkste voor haar. Ze heeft een paar goede vrienden, die ze te weinig ziet.

See: Hoe ziet haar omgeving eruit? Heeft ze bijvoorbeeld kunst aan de muur? Wat voor soort vrienden heeft ze?

>> Weer even op mezelf betrekkend: ze ziet een landelijke omgeving, maar is ook veel in Amsterdam. Gaat regelmatig naar musea (Stedelijk, Foam) maar eigenlijk nooit naar galeries (behalve als een bevriende kunstenaar een opening heeft) Ze is actief op social media, leest geen kranten maar wel Blendle. Ze kijkt veel series en films, vooral op Netflix. Haar vrienden zijn over het algemeen jonger, veelal zelfstandig ondernemer. Veel creatieve beroepen. En ze heeft veel kunst aan de muur, voornamelijk schilderijen van haar (te vroeg) overleden vader. Ook verzamelt ze designer toys.

Hear: Wat zeggen de mensen in haar omgeving? Wat beïnvloedt haar?

>> Ze wordt beïnvloed door online media, leest veel blogs, wil graag op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen op het snijvlak van online marketing, social media, kunst en ondernemerschap. Zelfstandig denker, maar wel gevoelig voor trends. Gaat een discussie niet uit de weg, maar kan er niet goed tegen als er op de man wordt gespeeld. Ze kan slecht tegen mensen die de verantwoordelijkheid (en eventueel schuld) buiten zichzelf leggen.

Say & Do: hoe komt ze over, wat is haar houding, hoe presenteert ze zich aan de buitenwereld?

>> Lastig om over mezelf te zeggen, maar ik denk dat ik overkom als iemand die altijd aan het werk is, die heel betrokken is, geïnteresseerd in mensen, bezig met ondernemerschap en kunst. Ze is een sterke persoonlijkheid, eigenwijs en een doorzetter. Ze investeert in de mensen met (en voor) wie ze werkt, vaak meer dan de uren die ze betaald wordt.

Pain: wat zijn haar angsten? Frustraties en obstakels? Waar ligt ze ‘s nachts wakker van?

>> ze vindt het soms frustrerend dat kunstenaars en creatieven moeilijk in beweging komen, dat er veel negatieve overtuigingen zijn over marketing, social media terwijl zij weet dat kunstenaars // creatieven veel verder kunnen komen als ze dat wel in zouden zetten. Een obstakel is geld, omdat ze zich richt op een doelgroep die over het algemeen weinig geld heeft zijn haar inkomsten ook niet altijd even stabiel.

Gain: Wat wil ze, wat heeft ze nodig. Wanneer is ze, in haar eigen ogen, succesvol, waar meet ze dat aan af?

Ze wil een maatschappij waar kunstenaars en creatieven gewaardeerd en op waarde geschat worden. Als zij daar een steentje aan bij kan dragen wordt ze daar gelukkig van. Ze vindt het belangrijk dat kunstenaars // creatieven leren om hun eigen broek op te houden, omdat ze weet dat dat kan en omdat ze ook weet hoeveel voldoening het kan geven als je niet afhankelijk bent van andere mensen maar zelf je leven in kunt richten. Ze meet haar succes af aan de vrijheid die ze zelf heeft: vrijheid om te reizen, vrijheid om een dag te spijbelen van haar werk, vrijheid om financiële aankopen te doen. Ze zou bijvoorbeeld graag kunst kopen, maar heeft daar nu de financiële middelen niet voor.

En dan?

Als je een empathy map hebt gemaakt van jouw klant kun je helemaal uit gaan tekenen hoe je die ideale klant het beste kunt bereiken. Maar ook met wat voor inhoud je die klant bereikt en hoe je hem//haar over de streep trekt om een aankoop te doen. Op die manier schiet je niet meer met hagel, maar kun je jezelf veel gerichter in de markt zetten. En hoe gerichter je dat doet, hoe meer kans je hebt op succes in de vorm van verkoop, zichtbaarheid  of erkenning.

photo credit: txmx 2 via photopin cc

11 antwoorden
  1. Marion Beltman
    Marion Beltman zegt:

    Goed gesproken, Marca!
    Ik maak altijd duidelijk dat de klant, degene is die betaalt. Publiek kan ook een toevallige passant zijn. Die betaalt veelal niet voor je installatie of beeld. Dan betaalt de gemeente of de woningbouwcorporatie of de wijkmanager

    Beantwoorden
  2. Martin de Boer
    Martin de Boer zegt:

    Je hebt denk ik niet per se een doelgroep nodig maar je verkoopt natuurlijk wel eenvoudiger al de kans groter is dat iemand het leuk gaat vidnen, Lijkt me daarom zeker wel verstandig om doelgroepen af te bakenen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien − 7 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.