ondernemen

Hoe houd je als ondernemer het hoofd boven water?

Een vraag die veel ondernemers in de creatieve sector bezighoudt is “hoe houd ik m’n hoofd boven water terwijl opdrachten worden terug getrokken en verkoop nagenoeg stil is komen te liggen?” Het lijkt een terechte vraag. In ieder geval is het een logische vraag. Die eigenlijk meteen in je opkomt als er zo’n crisis als Corona door de wereld waart. Ook hoor je veel mensen verzuchten dat ze terug willen naar hoe het was. Ook begrijpelijk, maar of dat ooit gaat gebeuren is natuurlijk maar de vraag. En het is als ondernemer denk ik ook de vraag of je daar op moet gaan zitten wachten. Ik zou zeggen van niet. Ook nu kun je immers van alles doen en ondernemen om wel omzet te draaien. En dat wil je toch ook? Je bent niet voor niets begonnen met je bedrijf. Je had (hebt?) dromen, dingen die je waar wilt maken, zaken waar je voor staat, die belangrijk zijn voor je. Zonde om dat te laten liggen en het erbij te laten zitten. Aan de slag dus. Hoop ik tenminste.

“The pessimist complains about the wind. The optimist expects it to change. The leader adjusts the sails.” – John Maxwell

Om te beginnen zou ik met de volgende belangrijke aspecten van je bedrijf aan de gang gaan

Verdienmodel onder de loep nemen

Wellicht heb je ooit een Business Model Canvas gemaakt. Als je dat hebt gedaan, pak het er dan eens bij en kijk er kritisch naar. Nooit gemaakt? Ik maakte laatst een BMC met actrice Margien van Doesen en legde daarbij meteen het BMC uit. Kijk naar het filmpje voor meer info over dit business model, waarin je vanuit 9 aspecten de belangrijkste pijlers van je bedrijf onder de loep neemt en uitgenodigd wordt om keuzes te maken.

Cultuur & Ondernemen heeft het Business Model Canvas aangepast naar een Corona Canvas. 

Ideale klant

De Corona crisis heeft niemand onberoerd gelaten. Niet alleen zakelijk of financieel gezien, maar ook op persoonlijk vlak heeft Corona mensen geraakt. Ondernemers zijn misschien hun bedrijf kwijt geraakt, inkomsten zijn minder geworden, mensen in hun omgeving zijn ziek geworden en soms zelfs overleden. Veel mensen zijn bang en ervaren veel stress. Ook jouw ideale klant heeft daarmee te maken en dat zou zo maar kunnen betekenen dat je jouw ideale klant weer eens opnieuw onder de loep moet nemen om te kijken wat er veranderd is. Heeft hij/zij bijvoorbeeld minder geld te besteden? Of is dat iets wat alleen in jouw hoofd zo is en is de werkelijkheid anders? Ga het gesprek eens aan met een paar bestaande klanten en kijk hoe het met ze gaat. Hebben ze nog dezelfde vragen en behoeftes? Op zijn die door Corona veranderd? Hoe zien zij de toekomst? Hoe zit het met geld? Als je niet om een opdracht verlegen zit, maar het vraagt vanuit oprechte interesse, is een klant zeker bereid om daarover met je in gesprek te gaan. En daarmee heb jij voldoende informatie om zaken aan te passen waar dat nodig is.

Kijk ook eens naar je echte ‘fans’, je ambassadeurs, kunnen die misschien iets voor je betekenen? Door je onder de aandacht te brengen van hun netwerk? Door je informatie te geven over waar zijn/haar netwerk op het moment tegen aanloopt? Door zijn/haar inzichten over de huidige crisis met je te delen? Niet alleen versterk je de band op deze manier, ook kan een echte fan een belangrijke bron van informatie zijn.

Jouw waarde

Misschien is de waarde die jouw product//dienst heeft anders geworden. Of zou die anders moeten worden. Zeker als de behoefte van je klant anders is geworden, is de kans groot dat hij ook naar iets anders op zoek is. Aan jou de schone taak om daarin mee te gaan of om dat niet te doen. Die keuze ligt bij jou. Zeker als de waarde van jouw product//dienst onlosmakelijk met jou verbonden is, bijvoorbeeld omdat ze vanuit jouw kernwaarden voortkomt, zou ik niet te snel zijn met het over boord gooien van je (kern)waarden. Je kunt ook kijken of je misschien naar andere klanten op zoek moet, die wel bij jouw kernwaarden aansluiten.

values and core values, those things shouldn’t change – Steve Jobs

Wat je op zo’n moment misschien beter kunt doen, is je missie (jouw waarom) opnieuw formuleren en kijken hoe je kernwaarden daar een plek in krijgen. Vervolgens kun je kijken welke klanten daar bij passen. Uiteindelijk wil je immers klanten die zich herkennen in jouw kernwaarden en in waarom jij de dingen doet die je doet. Dan kom je namelijk tot de beste relatie en uitwisseling. En daar hebben jullie allebei profijt van.

Samenwerkingen

Zijn er mensen met wie je in het verleden veel hebt samen gewerkt? En past dat nu nog? Of zijn jullie wensen en doelen heel erg veranderd door alles wat er gebeurd is? Dan is het misschien tijd om afstand van elkaar te nemen en ofwel alleen verder te gaan ofwel te zoeken naar nieuwe mensen om mee samen te werken. Dat kan pijnlijk zijn, zeker als je fijn hebt samengewerkt, maar soms is het nodig om een samenwerking stop te zetten. Omdat het voor beide partijen beter is om een andere koers te gaan varen. So be it. Misschien is het van tijdelijke aard, misschien zijn jullie echt uit elkaar gegroeid. Dat kan.

Relatiemanagament

Hoe onderhoud jij je relaties? Heb je een nieuwsbrief? Gebruik je social media om je relaties te onderhouden? Ga je naar netwerkborrels? Of ga je af en toe koffie met elkaar drinken? Er zijn natuurlijk heel veel manieren om de relatie met je klanten goed te houden. En misschien is dat nu, in tijden van Corona, wel extra belangrijk. De meeste klanten zullen het sowieso waarderen als je interesse in hen toont, want ook hier geldt: er kan van alles veranderd zijn in hun leven. Misschien vraagt dat om een andere manier van benaderen. Dat kan in de manier waarop je communiceert zitten (je tone of voice), maar het kan bijv. ook zijn dat jouw klant op een andere manier met social media om wil gaan en dan zul je je aan moeten passen.

Follow up: hoe doe jij je follow up? Heb je een (CRM, zoals bijv Hubspot) systeem waarin je bijhoudt wie je spreekt of wie contact met jou opneemt? Best handig om te hebben, voordat je het weet vergeet je iemand of kun je niet meer op zijn//haar naam komen. Irritant! Goed, een systeem dus. En wat doe je daar dan mee? In ieder geval contact opnemen met mensen die ooit interesse hebben getoond in jou en je bedrijf. Die mensen worden echt niet allemaal klant, maar als je ze niet benadert worden ze het zeker niet. Moeite waard om energie in te stoppen.

(Online) marketing

En datzelfde geldt natuurlijk voor jouw (online) marketing in bredere zin. Het kan maar zo zijn dat je website aangepast moet worden. Of dat je er een nieuw social media kanaal bij moet pakken omdat jouw klant daar heel actief op is geworden. Dat vraagt van jou dan ook een andere inzet van jouw online marketing. Maar dat betekent wel dat je het moet weten en dat je dus onderzoek moet doen naar je bestaande klanten. Wat is er bij hen veranderd? Hierboven noemde ik al dat het een goed idee is om het gesprek aan te gaan, en dat is ook zeker zo, maar social media kan natuurlijk ook een schat aan informatie bieden. En zo lang Corona nog rondwaart kan face to face contact nog wat moeilijk zijn. Hoewel je met alle online mogelijkheden natuurlijk ook een heel eind komt.

Meer gaan bloggen is ook een goed idee: relevante, zinvolle informatie delen zorgt ervoor dat je telkens weer op het netvlies van je potentiële klanten komt en het kost je minder geld dan adverteren op Facebook of via Google. Daarbij wordt het delen van kennis gewaardeerd door potentiële klanten, in ieder geval meer dan advertenties die maar al te vaak irritant gevonden worden. Net zoals webinars trouwens die geen informatie geven maar een ‘verkapt’ sales-praatje zijn. Als je goede blogs weet te schrijven, laat je bovendien zien dat je verstand van zaken hebt en daar is nog nooit iemand slechter van geworden.

Naar andere manieren van communiceren zoeken, kan ook een goed idee zijn. Ik ben bijv. filmpjes gaan maken, die ik ‘Online Classes’ noem. Deze Classes bestaan uit coachingsgesprekken//trainingen met klanten, interviews met ondernemers en korte talks (Marca die tegen de camera praat), die als doel hebben kennis te delen en ondernemersvaardigheden te versterken. De filmpjes zijn heel simpel van opzet en kosten ook niet veel tijd om te maken (ik doe dat met Zoom), maar het fijnste is nog wel dat ze heel erg gewaardeerd en goed bekeken worden.

Webinars zijn op het moment heel populair en dat is gelijk ook het ‘gevaar’ wanneer je ermee aan de slag wilt: er is veel concurrentie, dus zie maar eens op te vallen in dat enorme aanbod. Aan de andere kant zijn veel webinars ontzettend saai en verkapte reclamepraatjes. Als jij echt waarde weet te bieden, onderscheidt je je dus al snel. En het heeft als voordeel dat je de kosten voor de deelnemers laag kan houden en er zelf toch een leuk bedrag aan over kunt houden omdat je veel deelnemers in één keer kan bedienen.

Fysieke plekken

En hoe zit het met fysieke plekken? Veel galeries hadden het al moeilijk en dat is er niet beter op geworden door Corona. Ongetwijfeld gaan er galeries kopje onder. Wat er met kunstbeurzen gaat gebeuren zolang Corona nog actief is, is natuurlijk ook de vraag. Maar de kans dat grote beurzen snel weer georganiseerd zullen worden is klein denk ik. Dus misschien moet je naar andere vormen zoeken als je beeldend kunstenaar bent. En bijvoorbeeld naar atelierbezoek uitwijken. Misschien kun je daar een mooie, bijzondere ervaring van maken, zodat het voor mensen echt loont om naar jou toe te komen. Dan snijdt het mes aan meerdere kanten: je kunt je werk in alle rust laten zien en je bouwt gelijk aan een betere relatie met je klanten. En dat laatste is super belangrijk natuurlijk.

Prijsbeleid

Dat er een economische crisis aankomt, daar is iedereen het wel zo’n beetje over eens. Hoe erg die crisis gaat worden weet natuurlijk niemand precies. Dat mogen we gaan ervaren. Aan jou als ondernemer hoe je met zo’n crisis om wilt gaan. Is jouw antwoord dat je met je prijzen omlaag gaat? Dat lijkt misschien voor de hand te liggen, maar dat hoeft het niet te zijn. Ook in tijden van economische crises zijn er immers klanten die wel degelijk gewoon willen betalen wat jouw product of dienst waard is. Tenminste, als jij de waarde van jouw product of dienst goed duidelijk weet te maken… Dan wordt hoeveel geld iets kost al snel minder belangrijk. Aan de andere kant: als een klant jouw waarde niet voelt, gaat hij echt geen klant bij jou worden, ook niet als je je product goedkoper aan gaat bieden. Uiteindelijk gaat het namelijk bijna nooit om geld maar om de waarde die jouw product of dienst heeft. En, laten we wel wezen, er zijn altijd mensen die iets goedkoper aanbieden. Prijsvechter worden heeft daarom niet zo veel zin.

Hoe zit het met jouw inkomsten en kosten?

In het Business Model Canvas is ook ruimte opgenomen voor jouw kosten en inkomstenbronnen. Wat is daar in veranderd? Of hou je nog vast aan dezelfde inkomsten maar moet je dat eigenlijk aan gaan passen? Misschien meer naar een verdienmodel gaan waarin online diensten een belangrijke(r) rol spelen? Dat kan natuurlijk niet bij alles, maar de afgelopen tijd heeft wel duidelijk gemaakt, denk ik, dat er online veel meer mogelijk is dan we met z’n allen misschien gedacht hadden. Huiskamerconcerten, atelierbezoek, voorstellingen, het kan allemaal online. Natuurlijk levert dat een andere beleving op, maar dat wil niet per definitie zeggen dat die beleving minder waard of minder interessant is. En misschien verzin je wel hele leuke innovatieve producten of diensten. Een mooi voorbeeld vind ik ‘Toen wij de tijd hadden’ van de Vandalen. Super leuk concept, dat er denk ik niet was geweest zonder Corona.

En, tot slot, hoe is het met jou?

Ook niet onbelangrijk: hoe is het met jou? Zie jij er nog heil in? Heb je energie? Ideeën? Inspiratie? Veerkracht? Uiteindelijk ben jij, zeker als zzp’er, de drijvende kracht achter je bedrijf. Belangrijk dus dat jij je goed voelt en energie hebt om nieuwe dingen te bedenken en initiatieven te ontplooien. Gelukkig kun je daar zelf een hoop in betekenen. Ik heb de afgelopen tijd onderzoek gedaan naar veerkracht, heel interessant, en je kunt er echt een hoop aan doen om jouw veerkracht te ontwikkelen. Ik schreef er eerder al een blog over en ook in de training die in juli start, is het vergroten van jouw veerkracht een belangrijk onderdeel.

Goed tot zo ver. Ik ben razend benieuwd naar hoe jij de toekomst ziet en wat je doet om je daarop voor te bereiden. Ik hoor het heel graag in de reacties onder deze blog of op Facebook of andere social media.

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.