Hoe is het met jouw online identiteit gesteld?

Dat je niet met je dronken kop op Facebook moet staan, weet iedereen wel. Maar wist je dat bijna 90% van de opdrachtgevers jou eerst uitgebreid online checkt voordat ze je benaderen voor een opdracht?

Uit onderzoek van Mijn Online Identiteit blijkt bovendien dat veel zzp’ers het moeilijk vinden hoe ze hun online identiteit vorm moeten geven.

Veel ZZP’ers zijn zich er wel van bewust dat een positieve online indruk echt verschil maakt. Maar vaak weten ze niet hoe ze dit moeten doen, terwijl ruim twee derde van onze respondenten aangeeft er juist wel meer invloed en controle over te willen,” aldus Martijn Barten, oprichter van MijnOnlineIDentiteit.nl.

Gelukkig heb je je online identiteit voor een groot deel zelf in de hand!

LinkedIn

Laten we beginnen met eens kritisch naar je profiel op LinkedIn te kijken. Dat is immers vaak de eerste of tweede link als mensen jou op Google opzoeken. En hoe vaak ik wel niet hoor van mensen dat hun LinkedIn profiel al jaren onder een laagje stof ligt…. In a nutshell:

  • Zorg voor een goede profielfoto
  • De ‘tagline’ onder je naam is ook belangrijk: probeer zo specifiek mogelijk aan te geven wat je doet
  • Onder je persoonlijke gegevens kun je tekst kwijt over jezelf (vroeger was dat de Summary, maar die is gesneuveld in de nieuwe vormgeving). Waar kunnen mensen jou voor bellen? Daar moet die tekst over gaan. Waar je met je cv naar je verleden kijkt, kijk je met dit stuk tekst naar het heden en naar de toekomst.
  • Je cv liefst zo uitgebreid mogelijk. Beschrijf wat je functie inhield en, als dat van toepassing is, wat je voor resultaten hebt behaald.
  • Vergeet ook niet je werk te laten zien! Je kunt zowel bij de tekst onder je profiel als bij je werkervaring beelden uploaden en/of links plaatsen naar relevante info.
  • Recommendations zijn natuurlijk ook belangrijk. Vraag gerust aan mensen met wie je gewerkt hebt of ze iets over je willen schrijven, dat is niet raar. Altijd leuk als ze schrijven over je geweldige persoonlijkheid, maar vraag ook of ze iets willen zeggen over het resultaat van jouw inspanningen.
  • Je kunt op LinkedIn ook bloggen (moet je profiel wel voor in het Engels staan), een mooie manier om je expertise te delen!
  • Op de homepage van LinkedIn kun je statusupdates kwijt. Handig om je netwerk te laten weten waar je mee bezig bent en een goede plek om je expertise te laten zien, bijvoorbeeld door artikelen te delen die interessant zijn voor je netwerk.

Facebook

Als een potentiële opdrachtgever verder speurt, komen ze natuurlijk op een gegeven moment ook op Facebook terecht. Nu is Facebook bij uitstek een persoonlijk platform, maar als jij al je updates op openbaar hebt staan, kan iedereen ze zien. Wil je dat niet? Dan kun je per update bepalen wie die update te zien krijgt. Handig! Je kunt natuurlijk ook je gehele Facebook onzichtbaar maken voor niet-vrienden. Minder gezellig, maar in sommige gevallen wel handig.

Ik gebruik zelf Facebook zowel persoonlijk als zakelijk. Omdat voor mij werk en privé niet te scheiden zijn. Ik merk bovendien dat veel klanten juist bij mij terechtkomen omdat ze iets uit mijn privéleven herkennen. Los van privé berichten, deel ik met enige regelmaat artikelen en blogs die interessant zijn voor mijn doelgroep.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je persoonlijke profiel strikt privé te houden en een zakelijke pagina in het leven te roepen voor je werk. Wel goed om je te realiseren dat het succesvol onderhouden van een zakelijke pagina behoorlijk wat energie kost.

Jouw website

Super belangrijke plek natuurlijk als het we het hebben over jouw online identiteit. Als het goed is, laat jouw website jouw persoonlijkheid en vaardigheden als geen ander zien. Maar, en nu ga ik iets vervelends zeggen, je bent er niet met het alleen maar tonen van je portfolio… Natuurlijk is je werk belangrijk! Maar een potentiële opdrachtgever wil meer weten. Wie je bent bijvoorbeeld. Wie je klanten zijn. En hoe die klanten over jou denken.

Belangrijke onderdelen op je website zijn dan ook:

  • De pagina over jouzelf. Schrijf voor deze pagina een mooi persoonlijk verhaal. Waarom doe je wat je doet? What makes you tick?
  • Testimonials. Tevreden klanten die vertellen wat ze van jou vinden en het liefst ook iets zeggen over het resultaat van jouw inspanningen. ‘Strooi’ met testimonials en zorg ervoor dat relevante testmonials op verschillende pagina’s van je website te vinden zijn.
  • Aanbod. Wat doe je eigenlijk en voor wie? Je kunt je aanbod kwijt op de homepage, wel zo handig omdat de meeste mensen daar op je website belanden, maar een aparte pagina is geen overbodige luxe. Het kan maar duidelijk zijn!
  • Blog! Als er één manier is om jezelf professioneel te profileren, dan is bloggen het wel. Het mes snijdt bovendien aan 2 kanten, want je wordt ook sneller gevonden door opdrachtgevers als je regelmatig blogt. Geen idee waarover je moet bloggen? 10 tips om bloggen wat makkelijker te maken.
  • Contactgegevens. Lijkt misschien een open deur, maar zorg ervoor dat je contactgegevens makkelijk te vinden zijn!
  • Ook de look & feel en de functionaliteit van je website dragen bij aan je uitstraling. Neem je website eens kritisch onder de loep en scherp aan waar nodig.

Andere social media platforms?

Waar ben je nog meer actief online? Kijk overal eens kritisch naar, met in je achterhoofd die potentiële opdrachtgever die jou aan het onderzoeken is. Krijgt hij/zij een goed, compleet beeld van jou? Snapt hij/zij waar je voor staat, wat je doet, wie je bent? Is je expertise duidelijk?

Succes! Heb je vragen? Stel ze in de comments hieronder!

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.