Hoe kom je als (autonoom) kunstenaar aan klanten voor je werk?

Aan klanten komen als kunstenaar, is nog niet zo simpel. En dat ligt niet alleen aan het feit dat kunst een luxe artikel is of dat jij, als kunstenaar, te weinig doet aan acquisitie of marketing. Zaken doen als kunstenaar is namelijk echt anders dan bij andere ondernemingen. En dat heeft te maken met de aard van kunst. Kunst is persoonlijk, niet elk kunstwerk past bij iedereen.

Ja duh…

Klinkt nogal als een open deur? Ik weet het. Maar het heeft verregaande consequenties voor je manier van zaken doen. ‘Normaal’ gesproken werkt het zo bij ondernemen en klanten krijgen. Je eerste klanten komen meestal uit je directe netwerk (je familie, vrienden, bestaande klanten). Daarna, als je je werk goed doet, breidt je klantenkring zich als vanzelf gestaag uit door mond tot mondreclame. Op die manier groeit je bedrijf organisch. Hartstikke fijn. Daarnaast heb je ook nog een groep mensen die jou niet kennen en waar je geen enkel lijntje mee hebt. Op die laatste groep richt je je met name met je marketing en acquisitie. Met als doel hen dichterbij te krijgen zodat ze uiteindelijk in je eigen netwerk zitten. Simpel, toch?!

Maar dan kunst

Bij kunstenaars is die mond tot mond reclame niet echt effectief. Ga maar na. Pietje heeft een schilderij van jou gekocht en dat kan zijn beste vriend nog zo mooi vinden, de kans dat hij ook een schilderij bij jou koopt is bijzonder klein. Hij moet er niet alleen toevallig het geld voor hebben, maar hij moet ook een echte klik hebben met jouw werk. Daarbij wil hij misschien wel geen werk van dezelfde kunstenaar (iets met origineel willen zijn?). Bij andere producten of diensten gaat dat veel makkelijker. Als ik fantastische illustraties op een website zie, wil ik die ook. Als ik bij jou heerlijk brood eet, wil ik weten waar je dat gekocht hebt etc. etc.

De enige manier waarop deze mond tot mond reclame misschien wel werkt, is als jij als kunstenaar helemaal ‘hot and happening’ bent. Dat soort nieuws gaat meestal snel en voordat je het weet staan de verzamelaars in een rij om je werk te kopen. Maar hoe vaak gebeurt dat?

Dus?

En dus ben je als kunstenaar min of meer aangewezen op die grote groep mensen die jou niet kennen. En daar gaat het wringen. Want niet alleen is het moeilijk om die buitenste ring te bereiken en te interesseren voor wat je doet, veel kunstenaars hebben een broertje dood aan marketing en acquisitie. Kost te veel tijd, levert niks op, het houdt je van het ‘echte’ werk af. Ik ben de eerste om toe te geven dat het inderdaad tijd kost. Laatst hoorde ik van een, succesvol, kunstenaar dat hij zo’n 50% van zijn tijd besteedt aan marketing en acquisitie. Dat is inderdaad veel. Aan de andere kant maakt al die inspanning het wel mogelijk dat hij over de hele wereld exposeert en z’n ding kan doen. (en, even tussen haakjes, elke ondernemer heeft hiermee te maken, kunstenaars zijn hierin echt geen uitzondering). Je moet als kunstenaar dus aan de bak.

Hoe dan?

Traditioneel neemt een galerie deze functie van jou over. Die toont immers jouw werk aan zijn netwerk. Dat daar wel wat nadelen aan kleven (hoge commissies, klantenbestand dat altijd bij de galerie blijft, exclusiviteit, veel galeries die verlies lijden) lijkt mij duidelijk. Ik denk dan ook dat je veel beter het heft in eigen hand kunt nemen. Neem een voorbeeld aan Amanda Palmer, die in plaats van afhankelijk te zijn van een platenlabel haar eigen cd’s uitgeeft. Dat kan ze alleen maar doordat ze een enorm trouwe fanbase heeft opgebouwd in de loop der jaren. Door haar leven en werk te delen. Door vragen te stellen, mensen te laten helpen. Door vertrouwen te hebben.

En het is echt niet zo dat ze heel commerciële muziek maakt. Verre van. Ze doet geen concessies in wat ze maakt. Inspirerende vrouw!

Community bouwen dus

Het is niet alleen zakelijk gezien interessant om een flinke community te hebben van mensen die je steunen, in je geloven en werk van je kopen. Het is ook op emotioneel vlak fijn. Laten we eerlijk zijn, kunst maken is ook een eenzaam beroep. En hoe fijn is het dan als je weet dat er mensen zijn die in jou geloven en je steunen waar dat nodig is.

En ja, daar moet je wel wat voor doen. Be out there, laat jezelf zien. Deel updates, blog regelmatig, geef kijkjes achter de schermen, deel privé momenten. Reageer op reacties, stel vragen aan mensen, laat zien dat het geen éénrichtingsverkeer is, maar dat je je ook betrokken voelt bij hen.

Last but not least, als jij een grote community om je heen hebt, word je ook interessant(er) voor de echt goede galeries. En een goede galerie is natuurlijk fijn om aan je zijde te hebben, al was het alleen al omdat ze je mee kunnen nemen naar (internationale) beurzen en omdat ze, als het goed is, ingangen hebben bij klanten die jouw werk waarderen en kopen.

Aan de slag dus! Wil je weten hoe? Kijk onder deze post naar de andere blogs over deze onderwerpen of stuur me een mail voor een kennismakingsgesprek, dan gaan we samen aan de slag!

photo credit: byronv2 artist at work 01 via photopin (license)

11 antwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Hoi Rineke,

      Dank voor je compliment! Delen mag altijd, mijn tekst helemaal overnemen op jouw site zou ik minder fijn vinden (ook ivm Google en duplicated content verwarring) maar een verwijzing of doorlinken vind ik helemaal prima!

      Beantwoorden
  1. J6W7
    J6W7 zegt:

    Hi Marca,
    mooie tekst t.a.v. kunstenondernemerschap !
    Als jij me kan helpen met het vermarkten van mijn schilderijen/ meubeldesignobjecten vang je gewoon een percentage en hoef ik me niet bezig te houden met die 50 % tijd waar je het over hebt……
    Ik sta op de A.A.F. eind deze maand in de stand van denieuwegalerie ( ik kan je een link sturen zodat je binnen komt) en ben dit weekend op een keramiekbeursje te Vogelenzang (Buitenplaats de Plantage, met design meubels).
    Voorts ben ik te bezoeken te Haarlem alwaar ik een atelier/werkplaats heb…..
    Roep maar, met mooie groet,
    Jan Willem
    0644992111
    jan

    Beantwoorden
  2. Bart van Wijk
    Bart van Wijk zegt:

    Hallo Marca. Vol interesse heb ik verschillende stukken gelezen op je website. Als interieurarchitect houd ik mij tevens bezig met het maken van schilderijen waar ik mij in de toekomst in wil verdiepen. Zelf heb ik exposities gehouden en ondertussen ongeveer 7 schilderijen verkocht. Ondertussen denk ik veel na over hoe ik dit in de toekomst wil aanpakken, je site helpt enorm hierbij. Misschien kan ik je online-hulp ook gebruiken omdat mijn bedrijf op de Belgische grens gesitueerd is tussen Rotterdam en Antwerpen. Chapeau met je werk! Gr. Bart http://www.bartvanwijk.com

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.