Hoe word ik succesvol als creatief?

Hoe word je succesvol als creatief? En wanneer ben je eigenlijk succesvol? Deze en andere prangende vragen leg ik elke maand voor aan een succesvolle kunstenaar // creatief. Vandaag het 8e interview, met Rosanne Raubun. Zij maakt websites voor vrouwelijke ondernemers met haar bedrijf StijlvolCreatie.

rosanneRosanne Raubun is 23 jaar,  ze studeert HBO communicatie en multimedia in Arnhem en heeft 1,5 jaar geleden haar bedrijf StijlvolCreatie opgericht. Niet dat ze altijd al van plan was ondernemer te worden, maar er waren steeds meer mensen die een website door haar wilden laten bouwen dus op een gegeven moment was het een logische stap. Inmiddels bouwt Rosanne niet alleen websites, maar geeft ze ook workshops en heeft ze het super druk met bedrijf en studie.

Heb je gelijk bij de start van je bedrijf al gekozen voor de doelgroep vrouwelijke ondernemers?

“In het begin werkte ik heel breed en algemeen, maar op een gegeven moment ging ik over mezelf nadenken. Ook omdat ik aanvragen kreeg waar ik niet echt gelukkig van werd. Ik durfde dan geen nee te zeggen, maar eigenlijk wilde ik ze niet aan nemen. Daarbij merkte ik ook, toen ik half jaar bezig was, dat er vooral vrouwelijke onderneemsters naar me toe kwamen, dat komt natuurlijk ook door m’n naam. En van die klanten werd ik zo blij! Toen heb ik echt voor mezelf gekozen en het overal gecommuniceerd.  Ik vond het best een moeilijke beslissing, omdat je dan denkt dat je ineens een andere doelgroep niet meer bereikt. Maar sindsdien ben ik eigenlijk best wel snel gegroeid. Door te kiezen krijg je een bepaalde naam en het is voor mensen ook makkelijker om naar jou door te verwijzen. Tenminste dat hoor ik heel vaak: ik kom via die en die bij jou.”

Jij zet vrij veel social media in, ben je daar gelijk mee begonnen?

“Ik had al een Twitter account, want die moesten we voor school aanmaken. En toen ik voor mezelf begon heb ik de naam van m’n Twitter account veranderd in StijlvolCreatie en ben ik langzaamaan gaan twitteren. Niet heel erg actief nog. Pas nadat ik een Twitter workshop was gaan doen ben ik best wel actief gaan twitteren. En dan vooral heel erg van uit mezelf, dingen die ik meemaak, blogs die ik interessant vind. Ik had niet echt een plan of zo. Op een gegeven moment ben ik ook gaan bloggen, op mijn eigen website.”

En werkt het? wat levert het je op?

Nou om te beginnen: ik ben 0 euro kwijt aan reclame, omdat ik alles via social media doe. Ik krijg eigenlijk al mijn klanten via social media binnen en via mijn website. Ik zie ook dat als ik regelmatig blog ik meer bezoekers op m’n website krijg. Dus als ik niks aan social media deed en als ik niet blogde, dan werd m’n website ook minder goed bezocht. Dat heeft natuurlijk allemaal met elkaar te maken.”

En hoe vaak blog je dan?

“Nou, om heel eerlijk te zijn heb ik al een tijdje niet geblogd. Maar ik zit er nu over te denken om regelmatig te gaan vloggen (bloggen met beeld) Ik ben ook niet zo heel sterk met een verhaal neerzetten, dus dan moet ik ook altijd kijken of het klopt, qua Nederlands en dat soort dingen. Dus ik zit er aan te denken om iedere maand of iedere week, ligt er aan hoeveel tijd ik heb, een video op te nemen. Vind ik ook heel erg leuk om te doen.”

En worden die bezoekers dan ook klanten?

“Ik krijg wel vaak positieve reacties op m’n website en soms komen ze niet gelijk met een vraag, maar krijg ik een paar maanden later ineens een offerte aanvraag. En als ik bijvoorbeeld een workshop organiseer merk ik dat er snel inschrijvingen komen via social media. En wat ik heel leuk vind van Twitter, is als je een groep ambassadeurs bij elkaar weet te ontwikkelen. Je eigen klanten sowieso, maar ook mensen die je kent en mensen die jou goed vinden, die worden allemaal een soort ambassadeur. Dus als er dan een oproepje is op Twitter, bijvoorbeeld van iemand die een website nodig heeft, dan reageren heel veel mensen gelijk “dan moet je naar StijlvolCreatie” gaan.

Ik ben zelf altijd heel erg positief op Twitter, als ik bijvoorbeeld een gesprek heb gehad met iemand probeer ik altijd een leuk compliment te maken over diegene, of als ik iets leuks heb meegemaakt vertel ik dat. Ik ben eigenlijk nooit negatief op social media. Ik denk dat dat wel belangrijk is, als jij positief bent en veel complimentjes maakt krijg je die ook weer terug.”

Hoe ziet de toekomst er uit?

“Ik vind dat nu nog heel moeilijk om te zeggen. Als ik 1,5 jaar terugkijk had ik nooit kunnen denken dat ik nu al zo ver zou zijn. En over 1,5 jaar ben ik dus klaar met mijn studie. Steeds meer mensen vragen wel wat ik na m’n studie ga doen, maar ik vind het lastig om dat nu al te zeggen. Ik ga wel weer doelen maken voor 2014, om te kijken wat ik dan wil bereiken. In 2013 was mijn doel dat ik graag een workshop wilde geven. Heel grappig, want ik heb er dit jaar zo veel gegeven. Dus ik ben wel aan het nadenken over wat ik volgend jaar wil bereiken, maar om nu al na te gaan denken voor over vijf  jaar…… Als ik straks klaar ben met m’n studie wil ik wel echt plannen gaan maken.”

Tot slot, heb je tips voor creatieve ondernemers?

“Nou, ten 1e, kijk echt wat bij jou past. Waar word jij vrolijk van. Ik had dat bijvoorbeeld heel erg bij vrouwelijke ondernemers en dan moet je gewoon die keuze maken. Dus welke doelgroep spreekt jou het meeste aan. En probeer ook een duidelijke keuze te maken in wat je gaat aanbieden. Ik kan bijvoorbeeld ook logo’s maken, maar dat zet ik niet prominent op mijn site omdat ik me wil richten op het bouwen van websites. Durf keuzes te maken!  Je gooit niet meteen al je andere producten weg als je keuzes maakt.

En ten 2e, ga op social media. Hoe ga jij straks reclame maken voor je eigen bedrijf? Als  jij bijvoorbeeld vindt dat social media te veel tijd kost, dan moet je veel geld stoppen in het maken van reclame! En als je een grote groep mensen wilt bereiken kun je ook zelf iets organiseren, een netwerbijeenkomst bijvoorbeeld of dat je workshops gaat geven. Die mensen hebben dan vertrouwen in jou en komen vaak wel weer terug als klant.

En ten 3e, denk vanuit de klant! Veel grafisch ontwerpers zijn te veel met hun eigen vakgebied bezig. Denk niet alleen  aan jouw eigen unieke ontwerp, maar kijk ook wat de klant wil en wat handig is voor de klant. Veel ontwerpers willen bijvoorbeeld niet met WordPress werken, onzin natuurlijk.

En, tot slot, laat jezelf zien. Ik vond het ook altijd moeilijk om mezelf in de schijnwerpers te zetten, maar toen ik voor mezelf begon is dat wel veranderd. Dus ook gewoon met een foto op je website en een persoonlijke tekst, gewoon echt vanuit jezelf schrijven. Daardoor krijg ik ook best veel klanten omdat ik zo persoonlijk ben en mezelf laat zien. Dus die stap moet je wel echt durven zetten, het gaat er juist om wie er achter die onderneming zit!”

Een paar voorbeelden van sites die Rosanne heeft gemaakt:

Ninni ViEmpower Me

Meer weten over Rosanne of in contact komen met haar?

Rosanne’s site

Rosanne op Facebook

Dit was het 8e interview in een serie interviews met succesvolle kunstenaars // creatieven. Eerder interviewde ik Esther HoogendijkTruusje MelissenCorine HaackeGabrielle KroeseLeontine van Geffen-LamersSiebe Palmen en Maarten Stevens.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.