In 3 stappen jezelf goed in de markt zetten als (beeldend) kunstenaar

De omzet van galeries keldert. Dat is al een tijdje bekend, maar het bleek laatst ook weer uit cijfers van de cultuurindex: in 2014 telde Nederland 14% minder galeries dan in 2010. En ook de omzet daalde, met maar liefst 27%. De online verkoop daarentegen stijgt. Mocht je nog niet bezig zijn met online marketing, dan is het de hoogste tijd om daar verandering in te brengen!

Stap 1: Je doel(en) bepalen

Je ziet het nog wel eens: mensen die lukraak dingen posten en alle kanten op vliegen. Eén van de belangrijkste dingen die je kunt (moet) doen om je online aanwezigheid naar een hoger plan te tillen, is lijn aan te brengen in wat je laat zien. Doelen stellen dus.

De 1e vraag is: wat wil je bereiken als kunstenaar? Verkoop? Aandacht van galeries?

De 2e vraag is: wie wil je bereiken? Een zakelijke klant heeft andere wensen en behoeftes dan een particuliere klant die kunst wil kopen. Goede online marketing sluit daar op aan.

De 3e vraag is: wat wil je bereiken met je online marketing?

  • Meer naamsbekendheid?
  • Jezelf neerzetten als expert?
  • Je netwerk uitbreiden?
  • Relaties onderhouden met je bestaande klanten?
  • Omzet genereren?

kunstenaar

Stap 2: Content, content en nog eens content

Als je hebt bedacht wat je wilt bereiken, kun je gaan nadenken over hoe je het beste je online aanwezigheid in kunt richten. Zorg voor een goede contentstrategie.

Ga bloggen

Bloggen, liefst op je eigen site, is en blijft een goede manier om jezelf te laten zien, zowel voor die zakelijke als particuliere klant. Waar je over ‘moet’ bloggen?

  • Jouw verhaal: waarom maak je wat je maakt, wat inspireert jou.
  • Wees persoonlijk, laat jezelf zien!
  • Achter de schermen: je werkproces, voorbereidingen.
  • Eventuele opdrachten
  • Afhankelijk van je klant: ontwikkelingen in de maatschappij, in de beeldende kunst, zaken die jou bezighouden en die ook interessant zijn voor je klanten.

Hoe vaak je moet bloggen? In ieder geval elke week en liefst een paar keer per week. Op die manier heb je er simpelweg het meeste profijt van, al was het alleen al omdat Google van verse content houdt en je daardoor eerder gevonden wordt. Ook zorg je met verse blogs voor een constante stroom bezoekers naar je site (je deelt je blog immers op de social media waar je actief bent). In het begin zul je misschien nog niet zo veel lezers hebben, wanhoop niet: de aanhouder wint. Kwestie van stug volhouden en mooie blogs blijven produceren.

Nieuwsbrief

Een goede nieuwsbrief, met inhoud die is afgestemd op jouw klant, zorgt er niet alleen voor dat je ‘top of mind’ blijft bij je bestaande klanten, het geeft je ook de mogelijkheid om nieuwe klanten aan je te binden.

Wat zet je in je nieuwsbrief?

  • Interessante info, die aansluit bij de informatiebehoefte van je klant.
  • Aanbiedingen, liefst speciaal voor je abonnees.
  • Zorg ook hier voor een persoonlijke touch, niets is vervelender dan een te gladde, commerciële nieuwsbrief.

Persoonlijke bio

Mensen willen weten wie je bent, verschuil jezelf dus niet achter een logo of een onpersoonlijk cv. Met een mooie, persoonlijke bio op je site (en op je social media kanalen) wek je niet alleen vertrouwen bij je toekomstige klanten, je geeft ze ook een ‘haakje’ waarmee ze je makkelijker onthouden. Wat in ieder geval belangrijk is bij die persoonlijke bio:

  • Plaats een goede foto van jezelf, liefst een waarbij je de camera inkijkt (en dus oogcontact maakt)
  • Vertel je verhaal in de ik-vorm. Ik word altijd wat ongemakkelijk van bio’s die in de 3e persoon zijn geschreven. Bovendien schept die 3e persoon afstand en dat is nou net niet wat je wilt.
  • Hou ook bij het schrijven van je persoonlijke bio je lezer in je achterhoofd: wat wil die weten? Wat helpt hem om een beeld van jou te krijgen?

Social Media

Social Media is voor mij vooral een goede (en leuke) manier om in gesprek te raken met mensen, om m’n netwerk uit te breiden en om ‘vriendjes’ te worden. Wel belangrijk om ook hier een duidelijk, consistent beeld neer te zetten van wie je bent en wat je doet. Er is zo’n overdaad aan informatie dat je volgers die rode draad echt nodig hebben, anders snappen ze het niet meer en raak je ze kwijt. Een paar tips:

  • Deel content die relevant is voor jou en voor je klanten.
  • Zorg regelmatig voor updates, liefst elke dag.
  • Gebruik beeld in je updates (foto’s, filmpjes)
  • Wees ook hier persoonlijk!
  • Gebruik social media als middel om het gesprek aan te gaan, niet als gratis reclamezuil

Je site

Je site is natuurlijk ook heel belangrijk! Daar kan ik 100.000 blogs over schrijven, voor nu wat snelle tips

  • Gebruik WordPress als je een site gaat (of laat) bouwen
  • Alleen een portfolio op je site is niet genoeg! Bouw je site met je klant in je achterhoofd: wat zoekt je klant, wat wil hij weten? Geef achtergrondinformatie, vertel over je werk (dan verkoopt je werk beter!) etc.
  • Zorg dat je site responsive is zodat hij ook goed te zien is op smartphones en tablets. Bij twijfel even checken bij Google.
  • Het is belangrijk dat potentiële klanten makkelijk contact met je op kunnen nemen. Je contactgegevens op elke pagina helpt (met linkje onder je e-mail adres graag), een button waaarmee mensen contact op kunnen nemen is nog beter.

Stap 3: Be out there

Online marketing, social media en een goede contentstrategie zijn ontzettend belangrijk, maar er is meer. Ga naar buiten en laat je gezicht zien! Dat kun je doen op netwerkbijeenkomsten, maar je kunt natuurlijk ook naar andere plekken gaan waar jouw klant komt (beurzen, openingen etc.)

En bedenk: netwerken gaat niet om het uitdelen van visitekaartjes of om snelle verkoop. Netwerken gaat om het aanknopen van relaties en het helpen van mensen daar waar je kunt. Iemand die goed kan netwerken kan vooral heel goed luisteren en vragen stellen. Uiteindelijk gaat verkopen van je werk (ook) voor een groot deel om de relaties die je hebt. Mensen doen nu eenmaal eerder zaken met mensen die ze kennen en die ze kunnen vertrouwen! En dat geldt net zo goed voor kunst als voor andere producten.

Galerie?

Heb je nog een galerie nodig als beeldend kunstenaar? Lastige vraag natuurlijk. Het gaat niet echt heel goed met galeries, dat moge duidelijk zijn. Aan de andere kant bereik je er soms wel een groep kunstkopers mee die je via de online kanalen maar lastig bereikt. Maar een goede galerie vinden, die echt wat voor je kan betekenen, is lastig. Als je naam hebt gemaakt voor jezelf gaat het wat makkelijker en daar kun je online marketing natuurlijk ook heel goed voor inzetten. En organiseer zelf. Met (pop up) expo’s kun je jezelf ook goed op de kaart zetten. Laat jezelf zien!

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/foh1A” text=”Wil je geen blog meer missen? Schrijf je in en ontvang direct een gratis Twitter handleiding ” color_override=””]

photo credit: Galery Space via photopin (license)

photo credit: Feline overlord via photopin (license)

4 antwoorden
  1. Peter van Deerse
    Peter van Deerse zegt:

    Beste Marca,

    Met interesse je mail gelezen. Hoe zie jij dit waar het gaat om jezelf als klassiek gitarist meer op de kaart te zetten, zodat je makkelijker aan optredens komt etc…Ik wil graag die kant op met mijn carriere.

    Beantwoorden
    • Marca van den Broek
      Marca van den Broek zegt:

      Hoi Peter,

      Ken je het boekje ‘Doorbraak’ van Niels Aalberts? dat gaat over hoe je marketing in kunt zetten voor muziek. Zijn verhaal in het kort: zorg voor een community om je heen, die gaan straks ook naar je concerten en kopen je cd’s en merchandise. En als je het mij vraagt, en dat doe je ;-), dan zou ik bovenstaande stappen volgen. Laat zien wat je doet, waarom je het doet en voor wie. Breid je netwerk uit en zorg dat je zichtbaar bent! Ik hoop dat je hier iets mee kunt…

      Groet, Marca

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.