In 3 stappen jezelf promoten als fotograaf

Of je je nou op de zakelijke markt richt met je fotografie of op de particuliere, zichtbaarheid is belangrijk en gelukkig heel goed voor elkaar te krijgen. Zeker, het kost tijd, maar dan heb je ook wat. In 3 stappen naar een goede online promotie als fotograaf!

1. Wat is je doel?

Je ziet het nog wel eens: mensen die lukraak dingen posten, te veel willen, geen lijn in te ontdekken. Eén van de belangrijkste dingen die je kunt doen om je online aanwezigheid naar een hoger plan te tillen, is lijn aanbrengen in wat je laat zien. Doelen stellen dus.

De 1e vraag is: wat wil je bereiken met je bedrijf? Wat zijn je doelen, op welk deel van de markt ga je je richten, waarom ben je fotograaf?

De 2e vraag is: wie wil je bereiken? Een zakelijke klant heeft andere wensen en behoeftes dan een particuliere klant. Als je slim bent, sluit je daarbij aan. Geen goed beeld van je ideale klant? Maak een empathy map en breng je klant in beeld.

De 3e vraag is: wat wil je bereiken met je online marketing? 

  • Meer naamsbekendheid
  • Jezelf neerzetten als expert op jouw vakgebied
  • Je netwerk uitbreiden?
  • Relaties onderhouden met je bestaande klanten?
  • Omzet genereren?

2. Content, content en nog eens content

Als je (zie punt 1) hebt bedacht wat je wilt bereiken, kun je gaan nadenken over hoe je het beste je online aanwezigheid in kunt richten. Zorg voor een goede contentstrategie.

Ga bloggen

Bloggen, liefst op je eigen site, is en blijft een goede manier om jezelf te laten zien, zowel voor de zakelijke als voor de particuliere markt. Waar je over ‘moet’ bloggen?

  • Jouw verhaal: waarom je fotografeert, wat jou inspireert, beweegt.
  • Achter de schermen: je werkproces, voorbereidingen.
  • Shoots, opdrachten
  • Afhankelijk van je ideale klant: ontwikkelingen in de maatschappij, in de fotografie, zaken die jou bezighouden en die ook interessant zijn voor je klanten.

Vind je het lastig om te schrijven?

  • Een blog hoeft geen 1000 woorden te tellen om goed te zijn.
  • Laat je blogs lezen door een liefdevol, en kritisch, extra paar ogen
  • Je kunt natuurlijk ook met beeld bloggen.

Hoe vaak je moet bloggen? In ieder geval elke week en liefst een paar keer per week. Op die manier heb je er simpelweg het meeste profijt van, al was het alleen al omdat Google van verse content houdt.

Portfolio

Je portfolio is van het grootste belang, zorg ervoor dat je foto’s goed uit de verf komen. Wees kritisch op wat je laat zien: maak keuzes, niet alleen voor je beste foto’s, maar kies ook voor foto’s die nauw aansluiten bij de doelen die je jezelf hebt gesteld. En bedenk: een site met alleen een portfolio is niet genoeg.

Nieuwsbrief

Een goede nieuwsbrief, met content die is afgestemd op jouw klant, zorgt er niet alleen voor dat je ‘top of mind’ blijft bij je bestaande klanten, het geeft je ook de mogelijkheid om nieuwe klanten aan je te binden. Wat zet je in je nieuwsbrief?

  • Interessante info, die aansluit bij de informatiebehoefte van je klant.
  • Aanbiedingen, liefst speciaal voor je abonnees.
  • Zorg ook hier voor een persoonlijke touch, niets is vervelender dan een te gladde, commerciële nieuwsbrief.

Persoonlijke bio

Mensen willen weten wie je bent, verschuil jezelf dus niet achter een logo of een onpersoonlijk cv. Met een mooie, persoonlijke bio op je site (en op je social media kanalen) wek je niet alleen vertrouwen bij je toekomstige klanten, je geeft ze ook een ‘haakje’ waarmee ze je makkelijker onthouden.  Vijf tips voor een persoonlijke bio.

Social Media

Social Media is voor mij vooral een goede (en leuke) manier om in gesprek te raken met mensen, om m’n netwerk uit te breiden en om vriendjes te worden. Wel belangrijk om ook hier een duidelijk, consistent beeld neer te zetten van wie je bent en wat je doet. Er is zo’n overload aan informatie dat je die rode draad echt nodig hebt, anders snappen mensen het niet meer en raak je ze kwijt.

  • Deel content die relevant is voor jou en voor je klanten. Dat kan eigen informatie zijn, maar ook informatie van anderen.
  • Zorg regelmatig voor updates, liefst elke dag. Af en toe een dagje niks is echt niet erg, maar laat dat niet te vaak gebeuren.
  • Combineer je updates met beeld (updates met beeld worden beter gelezen en vaker gedeeld).
  • Wees ook hier persoonlijk!
  • Gebruik Hootsuite of Buffer om je updates over de dag te verdelen of in te plannen.

Probeer alles wat je deelt een persoonlijke touch te geven.

3. Be out there

Online marketing, social media en een goede contentstrategie zijn ontzettend belangrijk, maar er is meer. Laat je gezicht zien! Zoek een netwerk waar je je prettig voelt en waar je potentiële klanten komen. Hartstikke leuk natuurlijk om vooral met collega’s te netwerken (en lekker veilig), maar meestal schiet je daar niet heel veel mee op.

Er zijn ontzettend veel zakelijke netwerken, de één leuker dan de ander, probeer er gewoon eens een paar uit. En bedenk: netwerken gaat niet om het uitdelen van visitekaartjes en het binnenslepen van opdrachten. Netwerken gaat om het aanknopen van relaties en het helpen van mensen waar je kunt. Iemand die goed kan netwerken kan vooral heel goed luisteren en vragen stellen.

Zijn netwerkbijeenkomsten echt niet jouw ding? Je kunt ook op een andere manier netwerken. Spreek bijvoorbeeld eens af met mensen die je hebt leren kennen op Twitter of Facebook. De stap naar een keer een kop koffie drinken wordt vele malen kleiner als je elkaar al een paar keer online ‘gesproken’ hebt.

Uiteindelijk gaat zaken doen (ook) voor een groot deel om de relaties die je hebt. Mensen doen nu eenmaal eerder zaken met mensen die ze kennen en die ze kunnen vertrouwen!

Hoe pak jij je promotie aan? Ben je vooral online actief of ben je ook te vinden op netwerkbijeenkomsten? 

photo credit: Photowalk in Zurich via photopin (license)

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/foh1A” text=”Wil je geen blog meer missen? Schrijf je in en ontvang direct een gratis Twitter handleiding ” color_override=””]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 × 2 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.