Intuïtie of omzet, waar kies jij voor als ondernemer?

In de 14 jaar dat ik ondernemer ben, ben ik soms de mist in gegaan met het aannemen van klanten of opdrachten. En het rare is, meestal realiseer ik me achteraf dat ik het had kunnen weten omdat er ergens in het begin een stemmetje was dat waarschuwde. Dat zei: “deze man/vrouw zit wel heel ingewikkeld in elkaar”. Of het stemmetje vroeg zich af of de persoon, of organisatie, in kwestie wel helemaal deugde.

Ingewikkelde keuze!

Best ingewikkeld om mee om te gaan, vind ik. Natuurlijk, soms is het klip en klaar en heb je overduidelijk met iets of iemand te maken die niet deugt of waarmee je echt niet door een deur kan. Dan is de keuze makkelijk: niet mee in zee gaan. Jammer van de omzet, maar uiteindelijk kost zo’n klant meer dan dat ie oplevert. Want laten we wel wezen: zo’n klant, daar wil je niet mee werken, dat kost veel te veel negatieve energie. Althans, dat is bij mij zo. Misschien zijn er mensen die er prima mee uit de voeten kunnen, maar mij lukt dat niet.

Maar wat doe je als het om een zacht gefluister van je intuïtie gaat? Als het niet overduidelijk is dat er iets niet klopt?

Klanten zijn geen vrienden

Voor de duidelijkheid: het gaat er niet om dat klanten, of mensen met wie je werkt, vrienden moeten worden. Maar als ik vanuit mezelf redeneer, vind ik het wel belangrijk dat er een klik is. En dat er sprake is van wederzijds respect en vertrouwen. Nu heb ik natuurlijk werk waarbij het heel erg gaat om persoonlijke uitwisseling, dus is die klik misschien belangrijker dan voor jou. Maar aan de andere kant ook voor andere beroepen lijkt het me wel zo prettig als je een klik hebt met je klant. Werkt een stuk prettiger toch?!

Wat is intuïtie eigenlijk?

Laten we er eens een definitie bijpakken:

Intuïtie is iets weten op gevoel, een functie waar elk mens mee geboren wordt. Intuïtie betekent letterlijk in het Latijn ‘innerlijk weten’. Intuïtie wordt vaak omschreven als iets weten zonder er over na te denken. (bron)

Iets weten zonder erover na te denken, dat klopt wel denk ik. Een soort innerlijk kompas. Dat maakt het alleen niet makkelijker om ernaar te luisteren. Want toch wat vaag en ongrijpbaar. En daarom misschien ook wel zo makkelijk om aan de kant te schuiven. No harm done. Je neemt de klus//opdracht//klant aan en begint. Het venijn zit ‘m meestal verderop in het proces. Ergens gaat het namelijk geheid een keer fout. Meestal niet meteen in het begin, gek genoeg. Dus dat stemmetje, dat wordt stiller en stiller. Het gaat toch goed allemaal?

Waarom ik soms niet naar m’n intuïtie luister

Als ik naar mezelf kijk, zie ik een aantal redenen waarom ik soms niet naar dat stemmetje luister.

  • Omzet. Nee zeggen tegen een klant betekent omzet mis lopen. Dat is natuurlijk wel een dingetje als je ondernemer bent en je eigen broek op moet houden.
  • Niet te snel oordelen. Ik kan er zelf heel slecht tegen als mensen mij be- en veroordelen. Dat probeer ik dan ook bij andere mensen te vermijden. Zeker als coach vind ik het belangrijk om mensen open tegemoet te treden en ze dus ook, soms, het voordeel van de twijfel te gunnen. Wie ben ik om te iemand in een hokje te stoppen en te beoordelen? En daarbij: het kan altijd nog meevallen toch? En ik kan me toch ook vergissen?
  • Iemand willen helpen. Beetje in het verlengde van het vorige punt. Ook mensen waarmee ik misschien niet 1, 2, 3 een enorme klik heb, hebben hulp of begeleiding nodig, wie ben ik om dat niet te geven? Dat is natuurlijk een flauwekul reden, alsof ik de enige ben die die klus kan doen. Er bestaat ook nog zoiets als doorverwijzen naar iemand anders! Ook best lastig trouwens, want waar zadel je die ander mee op?!
  • Soms ben ik net iets te pragmatisch. Dan weet ik het eigenlijk wel, maar kies ik er om praktische redenen voor om toch met iemand in zee te gaan.

Helaas krijgt het stemmetje in m’n achterhoofd eigenlijk altijd gelijk en kost het me, ik schreef het al eerder, enorm veel negatieve energie als zo’n contact fout loopt. En dan neem ik me weer voor om beter naar dat stemmetje te luisteren. Want daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om.

Wat heb je nodig om naar je intuïtie te luisteren?

Tja, goeie vraag! Ik heb eens wat gegoogeld en dan vind je niet echt concrete antwoorden. Ik denk dat het belangrijkste is dat je dat vage gevoel a. herkent en b. dat je ernaar luistert en het serieus neemt. Dat kan bijvoorbeeld als consequentie hebben dat je, bij twijfel, bedenktijd inlast voordat je definitief met iemand in zee gaat.

Nog een paar tips die ik tegenkwam:

  • Mediteren. Als je regelmatig, liefst dagelijks, mediteert wordt de ruis in je hoofd minder. We zijn zo gewend om veel op ratio te doen, mediteren maakt het makkelijker om naar je gevoel te luisteren. Hetzelfde (min of meer) kun je trouwens ook bereiken door te sporten, de natuur in te gaan of door bijv. naar de sauna te gaan.
  • Je eerste gevoel serieus nemen. Probeer eens een tijdje om je eerste gevoel serieus te nemen en niet naar het ‘ja maar’ stemmetje in je hoofd te luisteren. Je zult zien dat er meer ruimte ontstaat voor je intuïtie, het stemmetje in je achterhoofd wordt beter hoorbaar.
  • Durf te vertrouwen op je intuïtie. Je intuïtie weet namelijk precies wat goed voor jou is! Daar hoort bij dat je niet bang hoeft te zijn om verkeerde beslissingen te nemen. Je kunt je gevoel vertrouwen.
  • Laten de feiten even voor wat ze zijn. Lijkt me voor zich spreken, beslissingen die gebaseerd zijn op ratio zijn niet altijd de beste beslissingen.
  • Observeer je gevoel. Angst is bijvoorbeeld een slechte raadgever en kan soms aanvoelen als intuïtie. Maar als je eerlijk naar jezelf durft te kijken, weet je wel of iets angst is of je intuïtie. Toch?

Ik ben ontzettend benieuwd hoe jij, als ondernemer, hiermee omgaat! Luister jij altijd naar je intuïtie? heb je dat altijd al gedaan of heb je dat bij jezelf ontwikkeld? Of vind je het juist lastig om naar je intuïtie te luisteren en ga je nog wel eens de mist in met klanten//opdrachten?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − 13 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.